کاروانسرای ثبت جهانی سمنان فرزندخوانده نشود + فیلم

سمنان- ایرنا- مجموعه کاروانسرای سنگی و آجری آهوان سمنان ثبت‌شده در فهرست میراث سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) نمادی از هویت ایرانی و اسلامی دیار دارالمرحمه به فروش گذاشته و سبب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شد؛ انتظار آنان تملک این بنای ارزشمند توسط اداره‌کل میراث فرهنگی به عنوان متولی، جلوگیری از واگذاری به بخش خصوصی و مرمت و حفظ آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از نوزدهم شهریور ۱۴۰۲(۱۰ سپتامبر) در ریاض پایتخت عربستان سعودی کار خود را آغاز کرد و یکی از پرونده‌هایی که برای ثبت جهانی در جلسه بررسی شد مربوط به ۵۴ کاروانسرای تاریخی در نقاط مختلف کشور در قالب «کاروانسراهای ایران» بود که از استان سمنان پنج کاروانسرا ارایه شد و یکی از موارد مربوط به کاروانسرای سنگی و خشتی آهوان بود که اکنون زمزمه فروش این بنای تاریخی موجب نگرانی مردم و به خصوص دوستداران میراث فرهنگی شده است.

کاروانسرای ثبت جهانی سمنان فرزندخوانده نشود + فیلم

کاروانسراها نمادی از فرهنگ اصیل و تمدن بی نظیر مردم در ادوار تاریخ هستند و ثبت ملی و جهانی این آثار ارزشمند نقشی مهم در حفظ اصالت و هویت ایرانی و رونق گردشگری دارد و حذف الحاقات، سامان‌دهی حریم اطراف، اجرای اقدامات حفاظتی، مرمتی و آزادسازی حریم از لازمه‌های قرارگیری در فهرست میراث جهانی است و ثبت جهانی میراث فرهنگی و تاریخی نقشی مهم در انعکاس هویت، اصالت و ریشه یک کشور دارد و علاوه بر آن گردشگران خارجی برای انتخاب مقصد گردشگری به آثار معرفی شده از سوی یونسکو به عنوان یک مرجع معتبر مراجعه می‌کنند و ورود نام یک استان و کشور در فهرست، فرصت و شانس جذب گردشگر خارجی را دوچندان می‌کند.با توجه به اهمیت کاروانسراهای تاریخی آهوان و قرارگیری آن در فهرست میراث جهانی، شمار زیادی از مردم و دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند این بنا به تملک متولی خود یعنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درآید و از فروش آن به بخش خصوصی جلوگیری شود.

با توجه به اهمیت کاروانسراهای تاریخی آهوان و قرارگیری آن در فهرست میراث جهانی، شمار زیادی از مردم و دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند این بنا به تملک متولی خود یعنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درآید و از فروش آن به بخش خصوصی جلوگیری شود.

برخی دوستداران میراث‌فرهنگی گلایه دارند که اگر قرار است کاروانسرا به دلیل نداشتن زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز و نیاز و هزینه مرمت با حداقل قیمت کارشناسی به مزایده گذاشته شود، چرا اداره‌کل میراث‌فرهنگی این بنا را تملک نمی‌کند؟ و این شائبه ایجاد می‌شود که آیا مسوولان میراث نسبت به حفظ سرمایه‌ها، هویت و اصالت تاریخی استان سمنان دغدغه‌مند هستند؟

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاروانسراهای آهوان در تملک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است و برای حفظ این بنای تاریخی و ارزشمند و جلوگیری از تخریب با هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان آگهی مزایده برگزار شد و امروز بیست و سوم اسفند ۱۴۰۳ آخرین روز مزایده است.

وی که تمایلی به انتشار نامش نداشت، ادامه داد: چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی مشتاق سرمایه‌گذاری و مرمت این بنا زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بودند، اما با حواشی پیش‌آمده گلایه‌های مردمی از شرکت در مزایده پا پس کشیده‌اند.

به گفته وی، واگذاری و مزایده فروش کاروانسرای تاریخی آهوان با هدف حفظ بنا و کاربری آن با همراهی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان برنامه‌ریزی و مقرر شد سرمایه‌گذاری که این بنای تاریخی را خریداری کند باید هر گونه اقدام برای مرمت و احیا را زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی انجام دهد.

کاروانسرای تاریخی آهوان زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گار ندارد و مرمت، احیا و راه‌اندازی این بنای تاریخی دسته‌کم ۲هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.این منبع آگاه اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی آهوان زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گار ندارد و مرمت، احیا و راه‌اندازی این بنای تاریخی دسته‌کم ۲هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

یک فعال حوزه میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی آهوان قرار است با کف قیمت به بخش خصوصی واگذار شود و برای میراث فرهنگی استان سمنان متاسفیم که افراد دغدغه‌مند در این حوزه فعالیت و منافع عمومی را پیگیری نمی‌کنند؛ از نهادهای امنیتی و نظارتی از جمله اداره‌کل بازرسی استان سمنان می‌خواهیم تا به موضوع ورود و صحت و سقم موضوع را بررسی کنند.

در این بین اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان درباره واگذاری کاروانسراهای ثبت جهانی آهوان در قالب پیامی اعلام کرد: سرمایه‌گذار و خریدار کاروانسرای سمنان موظف است همه اصول میراث‌فرهنگی را رعایت کند و همه ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی در این جابه‌جایی مالکیت در نظر گرفته شده است.

در ادامه این پیام آمده است: پیرو انتشار خبرهایی مبنی بر فروش کاروانسراهای ثبت جهانی انوشیروانی (سنگی) و شاه عباسی (آجری) آهوان شهرستان سمنان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) به استحضار مردم عزیز کشورمان می‌رساند، تغییر مالکیت یک بنا منافاتی با ثبت ملی یا جهانی آن ندارد و مالک جدید موظف است تمامی ضوابط میراث‌فرهنگی را در این بنا رعایت کند.

در بخشی دیگر از پیام اداره‌کل میراث فرهنگی سمنان گفته شده است که کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان شهرستان سمنان پس از اخذ تعهدات قانونی لازم از خریدار و سرمایه‌گذار ذی‌صلاح واگذار خواهد شد و نظارت بر مرمت این بنا در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان قرار می‌گیرد.

در بخش پایانی این پیام آمده است: در تعهدات فروش این ۲ کاروانسرا به بخش خصوصی این نکته مهم به صراحت گفته شده است که این ۲ کاروانسرا پس از فروش باید طبق ضوابط ثبت جهانی، تحت نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان مرمت و احیا شود و با کاربری کاروانسرا به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا، در آگهی مزایده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در روزنامه‌های سراسری، قیمت پایه کاروانسرای آجری آهوان ۱۱۰ میلیارد ریال و کاروانسرای سنگی انوشیروانی ۷۰میلیارد ریال اعلام شده است.

کاروانسرای ثبت جهانی سمنان فرزندخوانده نشود + فیلم

کاروانسراهای سنگی و آهکی در آهوان سمنان شهریور ۱۴۰۲ در قالب پرونده «کاروانسراهای ایران» ثبت در یونسکو شد و موجی از رضایت را به همراه داشت و اکنون فروش این بنای فاخر به دلیل کمبود اعتبار از سوی مردم پذیرفتنی نیست و انتظار دارند اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان به عنوان متولی بناهای تاریخی با توجه به اینکه موانع راه تغییر مالکیت برداشته شده است برای تملک بنا و حفظ هویت ایرانی و اسلامی مردم دیار دارالمرحمه سمنان اقدام کند.

کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان سمنان در ۳۶ کیلومتری شرق سمنان و در جوار جاده واقع شده است. کاروانسرای سنگی آهوان در قرن پنجم هجری ساخته شد و در نزدیکی این بنا، کاروانسرای آجری شاه عباسی آهوان قرار دارد. کاروانسرای سنگی آهوان از سنگ و ملات ساروج است.

در کاروانسرای سنگی آهوان برای جلوگیری از ورود سرما به داخل حجره‌ها، دالانی در نظر گرفته شده بود که نشان از نبوغ معماران ایرانی دارد و تا به امروز الهام‌بخش مهندسان زیادی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha