کاتب بزرگترین قرآن جهان: این اثر به مکانی برای استقرار دائم نیاز دارد

مشهد-ایرنا- کاتب بزرگترین قرآن جهان در مشهد گفت: هنوز این قرآن بزرگ و برجسته مکانی برای استقرار دائم ندارد، صحبت ها بیشتر در حد وعده بوده است و به حمایت مسوولان در این زمینه نیاز داریم.

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی روز یکشنبه در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خیلی از افراد آمدند و برای حمایت از این اثر قرآنی وعده دادند که تاکنون بیشتر این وعده ها عملی نشده است.

وی با اشاره به حمایت و کمک نقدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی قبل از این قرآن در مشهد بازدید کرده بود، بیان کرد: به رغم حمایت ها نتوانستیم دستمزد مکفی برای همه افراد دست اندرکارم در نظر بگیریم، به تازگی شهردار و اعضای شهر قوچان به خانه ام آمدند و حمایت خود را از این اثر قرآنی اعلام کردند، اما این صحبتها هم به نتیجه نرسید.

کاتب بزرگترین قران جهان به نحوه نگارش این اثر اشاره کرد و گفت: سه مرتبه اراده کردم که کتابت این قرآن را شروع کنم، ابتدا در سال ۱۳۴۷ در موزه آب انبار سید اسماعیل تهران کتابت قرآن را آغاز کردم اما به دلایلی کار ادامه پیدا نکرد، مرتبه دوم در سال ۱۳۷۸ در خیابان خیام مشهد کار را آغاز کردم که آن هم به سرانجام نرسید، در نهایت در عید غدیر سال ۱۳۸۸ جدیت به خرج داده و کتابت قرآن را آغاز کردم که تا سال ۱۳۹۵ به طول انجامید.

اسماعیلی قوچانی در پایان از مسوولان خواست حمایت لازم را نسبت به ماندگاری این اثر و حفظ زحماتی که در این سالها کشیده شده است را داشته باشند.

بزرگترین قرآن جهان نیازمند محل تخصصی برای نمایش عمومی است

مدیر گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص تامین مکان برای استقرار این قرآن گفت: چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار استاد قوچانی آمد و در این بازدید ۲ میلیارد ریال بدین منظور اختصاص یافت که استاد ترجیح دادند با این مبلغ از همکارانشان در کتابت این قرآن تجلیل شود.

حمید صمدی با تاکید بر اینکه قرآن نفیس استاد قوچانی نیاز به محلی تخصصی برای نمایش عمومی دارد، افزود: نظر استاد قوچانی آن است که دروازه قرآنی در ورودی مشهد ایجاد شود و اثر قرآنی مزبور در موزه این دروازه مستقر شود، این طرح چندین سال است که به شهرداری مشهد ارایه و مکاتباتی نیز انجام شده، شهرداری این طرح را رد نکرده اما گزینه های دیگری هم برای استقرار این اثر قرآنی مطرح شده است.

وی بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اثر قرآنی استاد قوچانی را پرزحمت و بسیار ارزشمند می داند و برای اینکه از آسیب آمدن به این اثر جلوگیری شود، باید هر چه سریعتر محلی برای استقرار دائم آن در نظر گرفته شود.

مدیر گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به موزه آب انبار تهران اشاره و بیان کرد: یکی از گزینه های استاد قوچانی برای استقرار قرآن مزبور، موزه آب انبار "سید اسماعیل" در تهران است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور پیگیری تعطیل شدن این موزه را داد.

صمدی اضافه کرد: اهالی شهر قوچان نیز بسیار تمایل داشتند که قرآن استاد قوچانی در شهر آنان استقرار داشته باشد، اما امکانات این شهر نسبت به شهری مانند مشهد کمتر است، در هر صورت استاد اسماعیلی قوچانی فقط می خواهد این اثر قرآنی از بلاتکلیفی خارج شود و مردم بتوانند آن را به عنوان یک اثر ارزشمند دینی در مکانی ویژه تماشا کنند که تلاشها از سوی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق این مهم در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، بزرگترین قرآن جهان دارای ۶۵۰ صفحه در ابعاد ۲.۵ در ۱.۷۵ متر است و هر صفحه این اثر ۱۵ سطر اول، وسط و آخر هر صفحه آن به خط نسخ خوشنویسی شده است. در این اثر هر یک از سوره های قرآنی با یک فرم خاص از "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز شده است، صفحات این قرآن چرم مانند و قابل شستشو بوده و رنگها در آن ثابت است.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از ۲۲ تا ۲۸ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha