۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۲
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85421758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۳ سیاه چادر عشایری نوروزی در خراسان جنوبی برپا شد

۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۲
کد خبر: 85421758
۳۳ سیاه چادر عشایری نوروزی در خراسان جنوبی برپا شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۳۳ سیاه چادر عشایری با عنوان نوروزگاه برای استقبال از مسافران نوروزی در استان برپا شده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته عشایر استان ۱۸ سیاه چادر را برای استقبال از مسافران نوروزی برپا کردند که امسال با برپایی ۳۳ سیاه چادر نوروزی به استقبال مسافران فصل بهار می‌روند و این تعداد به دلیل استقبال عشایر و مسافران افزایش حدود ۲ برابری دارد.

وی عنوان کرد: از این این سیاه چادرها که به عنوان نوروزگاه‌های عشایری یاد می‌شود، در ورودی‌های تمامی شهرستان‌های استان و به نسبت موقعیت آنها و با توجه به اینکه برخی از شهرستان‌ها در مسیر عبوری زائران بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) قرار دارند، برپا شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر استان افزود: امسال شهرستان‌های فردوس، بشرویه و قاینات هر کدام با هفت، شش و پنج سیاه چادر عشایری دارای بیشترین تعداد نوروزگاه در خراسان جنوبی هستند.

ابراهیمی گفت: در کنار ایجاد توقف گاه سنتی و زیبا برای رانندگان و مسافران عبوری برای کاهش نرخ تصادفات، سیاه چادرهای نوروزی عشایری با توجه به تجربه و آمار و ارقام سال گذشته نشان داده‌اند که می‌شود بر روی آنها به عنوان یک مکان برای عرضه مستقیم تولیدات و محلی مناسب برای افزایش میزان درآمد خانوار عشایری حساب کرد.

وی عنوان کرد: مسافران نوروزی ضمن استراحت و رفع خستگی در این چادرها، با فرهنگ و آداب و رسوم نوروزی و توانمندی‌های تولیدی عشایر آشنا می‌شوند ضمن اینکه در این چادرها محصولات تولیدی عشایر نیز به مسافران عرضه می‌شود.

۱۰ درصد جمعیت ۸۰۰ هزار نفری خراسان جنوبی را عشایر تشکیل می‌دهند و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha