بهگزارش ایرنا، با افزایش تقاضا و اوج گرفتن سفر و گردشگری، برخی واحدها و تاسیسات گردشگری خارج از قواعد و دستورالعملهای ابلاغی اقدام به افزایش قیمت کرده و موجب نارضایتی مسافران و گردشگران را فراهم میآورند.
بر اساس تحلیل گزارش تخلفات اغلب در فصول گردشگری میزان شکایات و نارضایتی مردم از گران فروشی خدمات، عدم اجرای تعهدات و تحمیل بستههای گردشگری با قیمتهای نامتعارف از سایتهای رزرواسیون و برخی مراکز اقامتی افزایش چشمگیری دارد که نیازمند تقویت «کنترل و نظارت» بخشهای نظارتی بر بازار گردشگری داخلی است.
به رغم تصویب نرخنامهها و دستورالعمل های اجرایی حوزه گردشگرس، اکنون در فاصله ٢ روز مانده به آغاز سال نو، یحیی نقیزاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامههایی جداگانه به سایتها و سامانههای رزرو مراکز اقامتی، جدیدترین دستورالعملهای اجرایی در نوروز ۱۴۰۳ را ابلاغ کرده است.
وی با توجه به گزارش های رسیده از سوی برخی از گردشگران و مسافران در نامههای جداگانه به شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری آرا جهاننوین گستر اطلس (اسنپ تریپ)، مرکز رزرواسیون هتلها و اماکن اقامتی کشور (اقامت ۲۴)، شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری عرش تا فرش قاصدک کارمانیا، شرکت آرنیکا مهر کیش، شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری سفرهای علی بابا و سایت اتاقک، توضیحات و هشدارهایی را درباره اجرای قوانین و مقررات رزرو اماکن اقامتی به آنان ابلاغ کرد.
در بخشی از نامه مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به مدیران عامل این سایتها و سامانهها آمده است:«هرگونه گرانفروشی و فروش اقامت در سایتهای رزرواسیون، بالاتر از نرخ مصوب ابلاغ شده به تاسیسات گردشگری، تحت هر عنوان ممنوع است.
در این نامه تذکر داده شده است: مشتریان در استفاده از خدمات جانبی تاسیسات گردشگری و تعیین مدت اقامت خود باید حق انتخاب داشته باشند و سایت رزرواسیون فارغ از اینکه مستقیما با واحد عقد قرارداد کرده و یا از طریق دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی نسبت به تهیه بسته سفر اقدام میکند، مجاز نیست فروش اقامت را در قالب پکیچ خدماتی به مشتریان تحمیل کرده و یا شرط حداقل مدت اقامت را در سامانه خود اعمال کند.
در این ابلاغیه ها آمده است : در صورت انصراف مسافر از سفر، سامانه فروش یا رزرواسیون باید در چهارچوب دستورالعمل ابطال رزرو و یا توافقنامهای که قبل از واریز وجه به رویت و تائید مسافر رسیده است، در خصوص مرجوع کردن هزینه دریافتی با کسر کسورات تعیین شده ظرف مدت حداکثر ۴۸ ساعت اقدام کند.
«به استناد دستورالعمل نرخگذاری تاسیسات گردشگری و بخشنامههای مرتبط، نرخ اقامت کودکان تا ۲ سال در تمام مراکز اقامتی رایگان و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال به صورت نیمبها محاسبه می شود. پیادهسازی رویه مذکور در سامانه رزرواسیون الزامی است. همچنین فروش تخت اضافه به قیمت مشابه سایر تختها ممنوع است. سایت فروش موظف است در خصوص تعریف تخت اضافه و تعیین نرخ آن مطابق با نرخ تعیین شده در نرخنامه مصوب اقدامات لازم را در سامانههای خود به عمل آورد.»
نظر شما