نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

تهران- ایرنا- دومین روز از سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حاشیه‌هایی جالب و نکاتی قابل توجه روبرو بود؛ از نخستین مهمان دولتی این نمایشگاه گرفته تا کاربرد هوش مصنوعی در غرفه‌های فضای مجازی. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، روز گذشته و در دومین روز از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، این نمایشگاه علاوه بر آنکه میزبان مردم و علاقمندان بود رویدادهایی را نیز در گوشه و کنار خود داشت که بازدید از این نمایشگاه را برای مخاطبانش جذاب‌تر کرد. رویدادهایی که هم حال و هوای معنوی داشتند و هم با فناوری و هوش مصنوعی همراه بودند و در این بین خانواده‌های مشتاق و علاقه مند را نیز به چالش هایی با طعم آیات قرآن دعوت کردند.

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

متبرک شدن نمایشگاه به پرچم حرم سیدالشهدا(ع)

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه آستان حسینی، پرچم حرم امام حسین(ع) را بالای سر غرفه خود نصب کرد و به حال و هوای معنوی این مکان افزود. این غرفه با نصب پرچم گنبد مطهر حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، حال و هوای معنوی فضای نمایشگاه قرآن را دوچندان کرد.

نشست قرآنی تهران با حضور وزیر و مهمانان بین‌المللی

دیروز نشست قرآنی تهران با وزیر فرهنگ و مهمانان بین‌المللی در هتل لاله تهران برگزار شد. در این نشست وزیر فرهنگ از مردم غزه یاد کرد و گفت: در طول نزدیک به شش ماه از حماسه مردم غزه، آنچه بیش‌از همه در برابر دیدگان جهانیان خود را نشان داد، تمسک مردم مظلوم غزه به قرآن بود. شاهد هستیم کودکان و نوجوانان غزه در میان آوار، با افتخار آیات قرآن کریم را تلاوت می‌کنند.

وی با بیان این‌که مردم مسلمان غزه نشان دادند تمسک به قرآن کریم برای اعتلای جامعه اسلامی شرط اصلی و حیاتی است، افزود: به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از برپایی نشست قرآنی تهران توقعاتی را اعلام می‌کنم؛ این نشست باید خروجی‌های مشخصی داشته باشد. باید آینده درخشان جامعه اسلامی را در پرتو تعالیم قرآن کریم نشان دهد، وحدت امت اسلامی را در ریشه‌کن کردن تروریسم دولتی رژیم‌ صهیونسیتی به مثابه یک جمع واحد اعلام کند.

اسماعیلی همچنین درباره سکوت برخی کشورها در برابر جنایات رژیم صهونیستی توضیح داد: این نشست باید سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای حامی صهیونسیت‌ها را به چالش بکشد و این موضوع را تبیین کند، وقتی که مردم مظلوم غزه بیش‌از ۳۱ هزار شهید را تقدیم کردند، نباید برخی از دولت‌های اسلامی همچنان به روابط اقتصادی و سیاسی خود با صهیونیست‌ها ادامه دهند چراکه وقتی که مردم مظلوم غزه بیش‌از ۳۱ هزار شهید را تقدیم کردند، نباید برخی از دولت‌های اسلامی همچنان به روابط اقتصادی و سیاسی خود با صهیونیست‌ها ادامه دهند این اقدام، خیانت آشکار به جهان اسلام، جبهه مقاومت و دهن‌کجی به خون‌های پاکی است که غزه را معطر کرده‌اند.

مسابقه خانوادگی با چاشنی دانسته‌های قرآنی

بخش نوآوری قرآنی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هر روز ۱۶ نوبت مسابقه قرآنی با عنوان «ستاره‌ها» برگزار می‌کند. این مسابقه که ویژه اعضای خانواده هاست هر روز دانسته های قرآنی و معرفتی بازدیدکننده ها را به چالش می‌کشد.

در این مسابقه در هر بار هشت گروه، پشت نمایشگرهای لمسی غرفه برگزارکننده این مسابقه قرار می‌گیرند و سه دقیقه فرصت دارند تا پاسخگوی ۱۰ پرسش معرفتی در مورد آیات قرآن باشند. پس از برگزاری هر نوبت از این مسابقه قرآنی، به نفرات اول و سوم به ترتیب جایزه یک میلیون تومانی، ۷۰۰هزار و ۵۰۰ هزار تومانی اهدا می‌شود. این مسابقه در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۲۳:۳۰ برگزار می‌شود.

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

هوش مصنوعی و نمایش آیات قرآن در قالب بازی!

بخش نوآوری نمایشگاه قرآن کریم غرفه‌ای دارد که در آن مفاهیم برخی آیات قرآن کریم را با استفاده از هوش مصنوعی در قالب بازی و فیلم ارائه کرده است. این غرفه امسال و برای اولین بار هوش مصنوعی و «وی آر» را در قالب درک مفاهیم قرآنی به نمایشگاه قرآن آورده است.

در این غرفه آیاتی از قرآن کریم با موضوع خلقت از طریق هوش مصنوعی به صورت فیلم ۳۶۰ درجه ارائه شده و مخاطب با استفاده از این فناوری بیشتر با مفاهیم قرآن کریم آشنا می‌شود. در بخش تالار هوش مصنوعی مجموعه ای از تصاویر قرآنی توسط هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. کلاس‌هایی نیز تحت عنوان مدرسه هوش مصنوعی برپا شده تا علاقمندان به فراگیری هوش مصنوعی با این تکنولوژی در قالب داستان‌های قرآنی آشناتر شوند

مخاطبان با با زدن عینک‌های واقعیت مجازی به وسیله هوش مصنوعی می‌بینند که آیات قرآن کریم برای آنها نمایش داده می‌شود. از این طریق مفاهیم آیات قرآن کریم و کلام الله وحی به شکل مفهومی و در قالب تصویر در می‌آید. مخاطب یا کسی که عینک را روی چشمان خود قرار می‌دهد وارد دنیای واقعیت مجازی شده تا از این طریق ارتباط بیشتری با مفاهیم آیات برقرار کند.

در این غرفه همچنین آیات مربوط به خلقت قرآن کریم به صورت بازی ارائه شده است و با استفاده از هوش مصنوعی آیات با موضوع خلقت انسان به صورت بازی قابل درک‌تر می‌شود. دعای اسماء الحسنی به صورت بازی محصول دیگری است که در نمایشگاه قرآن ارائه شده است.

در بخش تالار هوش مصنوعی مجموعه ای از تصاویر قرآنی توسط هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. تصاویری از داستان اصحاب کهف، حضرت ذکریا، حدیث کسا، حضرت ابراهیم و... از تصاویر نمایش داده شده برای بازدیدکنندگان است. به علاوه انمیشین‌هایی که داستان‌های قرآنی را به صورت پویانمایی درمی‌آورد بخش دیگری از تالار هوش مصنوعی است.

کلاس هایی نیز برای علاقمندان از دیروز در این تالار و تحت عنوان مدرسه هوش مصنوعی برپا شده تا علاقمندان به فراگیری هوش مصنوعی با این تکنولوژی در قالب داستان‌های قرآنی آشناتر شوند.

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

مصحف مشهد شبهات و تحریف‌ها را از بین می‌برد

در دومین روز برگزاری نمایشگاه همچنین نخستین نشست مصحف مشهد با حضور حضور جمعی از اساتید و کارشناسان قرآنی برگزار شد. در این نشست مرتضی کریمی‌نیا، مسئول گروه تحقیق و گردآوری و تدوین مصحف مشهد رضوی با اشاره به اینکه غرب به دنبال تحریف قرآن است گفت: دنیای غرب به ویژه در دوران اخیر به دنبال آن است تا به تحریف تاریخی در مورد قرآن پرداخته و اینکه آنچه که ما آن را کتاب آسمانی می‌دانیم و برای آن ارزش و اعتبار زیادی قائل هستیم، کم‌ارزش جلوه دهد و آن را تا حد ظواهری همچون فهرست‌نویسی و استناد به نسخ خطی برای بهره‌برداری‌های دیگر تنزل دهد در حالیکه در نحله و جنبش جدید که از آن به تجدیدنظرطلبان یاد می‌شود، استناد به نسخ کهن قرآنی تبعات مثبت دیگری را به دنبال دارد. در کتابخانه آستان قدس رضوی، مصاحف قرآنی زیادی به خط کوفی نگهداری می‌شوند اما مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین آنها به سبک حجازی است که ۲۵۲ صفحه از آن موجود است

کریمی‌نیا ادامه داد: وقتی گمانه‌زنی‌هایی پیرامون این امر قوت می‌گیرد و تلاش می‌شود تا قرآن را کتابی مربوط به دوره پیامبر(ص) ندانند، قطعاً مطرح شدن مصحف مشهد که آن را جزئی از مکتوبات قرن اول هجری معرفی کرده و تاریخی را نزدیک به تاریخ بعثت پیامبر(ص) معرفی می‌کند، بسیاری از شبهات در این مورد از میان می‌رود.

وی این نسخه را کامل‌ترین نسخه به سبک حجازی دانست و گفت: در کتابخانه آستان قدس رضوی، مصاحف قرآنی زیادی به خط کوفی نگهداری می‌شوند اما مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین آنها به سبک حجازی است که ۲۵۲ صفحه از آن موجود است.

علوم قرآنی در ایران با بی‌مهری مواجه است

مرتضی توکل، قائم مقام مرکز طبع‌ و نشر قرآن کریم به نکات کمتر اشاره شده درباره علوم قرآنی در ایران اشاره کرد و گفت: ما در زمینه مکاتب قرآن، سیاق‌های گوناگونی داریم که مثلاً با فرض ثابت بودن آیات قرآن، در شمارش آنها اختلافاتی را به وجود می‌آورد و مثلاً برخی عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» ابتدای هر سوره را نیز در شمارش آیات به حساب می‌آورند؛ این قبیل مسائل از جمله علوم قرآنی به حساب می‌آیند که در بسیاری از مجامع دانشگاهی و علمی جهان اسلام مطرح است و اما در ایران کمتر به آن پرداخته شده و شاید رجوع به مصحف قدیمی، این حساسیت را به منظور توجه بیشتر به این مباحث در پی داشته باشد.

وی توجه به این مصاحف در مرکز طبع و نشر را از اواسط دهه ۹۰ دانست و گفت: نخستین نسخه‌های کهن تحقیق شده در این سال‌ها در این مرکز مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر نگهداری برخی از آنها در تلاش هستیم که برخی را بازنشر دهیم.

نخستین میهمان دولتی نمایشگاه قرآن چه کسی بود؟

برخی رسانه ها از علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به عنوان اولین میهمان دولتی نمایشگاه امسال یاد کردند که در دومین روز از برگزاری نمایشگاه، آن هم بعد از افطار آمد و گشت و گذاری در نمایشگاه داشت و با مسئولان غرفه ها هم صحبت کرد. از سعید مقیسه رئیس ساترا هم باید به عنوان دیگر مهمان نمایشگاه یاد کرد. برخی هم به صورت گمنام آمدند و رفتند و رسانه ای هم نشد؛ مثل سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با خانواده و بی سر و صدا آمد و رفت. بگذریم که از این که بالاخره شناسایی شد ولی مطمئن باشد ریا نمی شود!

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

آنگونه که معلوم است حضور برخی سازمان ها از روزهای اول با قدرت و پرنشاط است. مثل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که هم دستاوردهای فرهنگی و قرآنی ارائه می‌کند و هم بازدیدکنندگان را به صورت رایگان به عضویت کتابخانه ها در می آورند و برای کودکان و نوجوانان هم سنگ تمام می گذارند ولی از طرف دیگر نبودن برخی سازمان ها برای رسانه ها و شخصیت های فرهنگی سوال است. مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که باید دید علت چیست.

یکی دیگر از بخش های فعال در نمایشگاه امسال، غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که به مرکز نور معروف است و سال گذشته به بهانه حضور این مرکز گزارشی منتشر کردیم با عنوان «نور نمایشگاه قرآن کجاست» این مرکز در این شب ها برای علاقه مندان نشست های تخصصی برگزار می کند. مثلا امشب قرار است حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی درباره قرآن و هوش مصنوعی صحبت کند. البته این مرکز از شب اول نمایشگاه برنامه داشت که موضوع نخستین نشست‌ قرآن پژوهی دیجیتال درباره نوآوری های قرآنی دانش بنیان بود که حجت الاسلام سیدرضا مؤدب، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم به ایراد سخن پرداخت.

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

محمدمهدی اسماعیلی که سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تاکید کرده بود نمایشگاه امسال علاوه بر ارائه هنرمندی‌های قرآنی باید به تفرجگاه معنوی مردم تبدیل شود و یکی از هنرهای ارائه شده در نمایشگاه قرآن را می توان در غرفه نمایشگاه صنایع دستی مشاهده کرد. در این غرفه هنرمندان مشغول هنرنمایی هستند؛ از منبت‌کاری و معرق کاری و میناکاری و سفال و سرامیک گرفته تا سوخت روی چوب و طلاکوبی روی فلز و معرق چرم و معرق نی. البته هنرمندان با استفاده از مهارت‌های خاص خود، آثاری منحصربه‌فرد و زیبایی را خلق کرده اند که هم پیام‌های دینی و اخلاقی را به رخ بازدیدکنندگان می کشند و هم بازتاب باشکوهی از فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می گذارند.

سر و صدای کودکان همچون سال های گذشته از باغ آیات به گوش می رسد و بسیاری از کودکان آمده اند تا پای داستان های شیرین و قشنگ عمو صادق یا عمو روحانی یعنی حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان بنشینند. حسین ربانی مدیر بخش باغ آیات حال و هوای نمایشگاه را برای خبرنگار ایرنا اینگونه وصف کرد «امسال ظاهر نمایشگاه بهتر از سال های پیش است و فضای بهتری داریم و باغ کودک غلغله است.» او گریزی هم به قسمت های جدید باغ آیات زد و گفت که امسال برای اولین بار فروشگاه بازیران و آسمان نمای شباهنگ به این بخش اضافه شده است. 

هنوز از افزایش ساعت کاری مترو خبری نیست

از قدیم گفته اند «سواره از پیاده خبر ندارد». حالا حکایت این شب های نمایشگاه قرآن است که ساعت کاری متروی تهران تغییری نکرده است در حالی که در سال های گذشته، به مناسبت برگزاری نمایشگاه قرآن، یکی دو ساعت به زمان جابجایی مسافران اضافه می کردند؛ به ویژه با توجه به این که ایستگاه شهید بهشتی و مصلی در خط یک مترو از نمایشگاه سردرمی آورند. از مسئولان نمایشگاه قرآن پرسیدیم که چرا خبری از افزایش ساعت کاری مترو نیست که گفتند از نیمه دوم بهمن مکاتبات انجام شده ولی ظاهرا موضوع در پیچ و خم اداری مانده است. البته جابجایی مدیرعامل مترو در آخرین روزهای سال هم مزید بر علت شده و این مشکل همچنان برپاست ولی رایزنی های مسئولان نمایشگاه ادامه دارد تا هر چه زودتر تکلیف جابجایی بازدیدکنندگان پیاده مترو مشخص شود.

سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ابتدای فروردین ماه کار خود را آغاز کرده و تا ۱۴ فروردین ماه میزبان مردم، مخاطبان و علاقمندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha