سال ۱۴۰۲ در سرزمین اقوام (البرز)چگونه گذشت ؟/ نگاهی به مهمترین رویدادها

کرج – ایرنا- سال ۱۴۰۲ با رویدادهای مهمی در استان البرز سپری شد که مهمترین آنها سفر پربرکت رییس جمهور و هیات دولت به استان ، حضور حماسی مردم در صحنه ها ، برگزاری انتخابات پرشور و رشد تولید و اشتغال البرز بود.

 به گزارش ایرنا، بررسی مهمترین رویدادهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی استان البرز در سال ۱۴۰۲ بیانگر آن است که به رغم برخی مشکلات و کاستی ها این استان در مجموع حرکت شتابان و رو به جلو دارد.

سال ۱۴۰۲ با دستاوردها و موفقیت های مختلفی برای مردم استان البرز سپری شد هرچند در عرصه جهانی حادثه غمم انگیز غزه احساسات تمام جهانیان از جمله مردم البرز را جریحه دار کرد.

با این حال مهمترین رویدادهای سال گذشته البرز از جنبه های مختلف به شرح زیر مرور می کنیم .

رویدادهای سیاسی البرز۱۴۰۲

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

آغازین روزهای سال ۱۴۰۲ با حماسه حضور مردم در راهپیمایی عظیم روز قدس همراه شد که نشان از بصیرت و دشمن شناسی این مردم دارد با این حال نبرد طوفان الاقصی جوانان فلسطینی بارقه ای از امید به وجود آورد اما جنایات بی رحمانه صهیونیست ها در کشتار هزاران زن ،کودک و انسان بی گناه سبب شد تا البرزی ها چندین راهپیمایی در حمایت از مظلومان غزه و توقف این جنایت ها برگزار کنند.

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

همچنین مردم البرز در یوم الله ۲۲ بهمن با خلق حماسه دیگر به میدان آمدند و بار دیگر بر تدوام راه امام و شهدا تاکید کردند.

حضور رییس جمهور در البرز

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت در ۱۷ آذرماه سال ۱۴۰۲ یکی از مهمترین رویدادهایی بود که با دستاوردهای فراوانی در عرصه سازندگی ، عمرانی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی برای این استان همراه بود.

بهره‌برداری از ۵۶ طرح بزرگ عمرانی و صنعتی شامل ۱۳ طرح اقتصادی و ۴۳ طرح عمرانی با اعتبار ۱۹۰ هزار میلیارد ریال از جمله بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی شهید سلیمانی فردیس پس از سال‌ها انتظار، افتتاح فاز نخست کمربندی شمالی کرج و کاهش چشمگیر بار ترافیکی آزادراه تهران – کرج ، افتتاح دانشکده پزشکی خیرساز دانشگاه علوم پزشکی البرز ، بهره برداری از طرح‌های کلان تصفیه آب و فاضلاب و انتقال آب شرب به پنج شهرستان این استان و راه اندازی ۱۸۴ کارخانه راکد ونیمه فعال و گازرسانی به ۱۲۰ روستای کوهستنانی از جمله دستاوردهای این سفر بود.

انتخابات ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دیگر رویداد مهم البرز بود که با حضور حماسی مردم در اوج تبلیغات ناامید کننده دشمنان رقم خورد.

دراین انتخابات بیش از ۳۰ درصد واجدان شرایط رای پای صندوق های اخذ رای رفتند که حدود سه درصد بیشتر از دوره قبل بود. در این انتخابات ۲ نماینده مردم استان در مجلس خبرگان انتخاب و ۲نماینده مردم البرز راهی بهارستان شدند وانتخابات برای نماینده سوم استان در مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشید.

اقتصاد البرز ۱۴۰۲

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

استان البرز در سالی که گذشت به لحاظ رشد اقتصادی ، تولیدی ، صنعتی و اشتغالزایی روند مطلوبی طی کرد و این استان در بحث توسعه زیرساخت های اقتصادی رشد شتابانی داشت . در این سال بیش از ۱۶۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و تعطیل با حمایت دولت مردمی سیزدهم بازفعال شدند و حدود چهار هزار کارگر به محل کار خود بازگشتند. همچنین ۲۶ کارخانه تولیدی و صنعتی با محوریت دانش بنیان ها در البرز راه اندازی شد ضمن آنکه فعال سازی خطوط جدید تولید دارو ، ساخت انواع واکسن و سایر بخش های تولیدی و صنعتی از خبرهای خوشی بود که کام مردم را شیرین کرد.

فعال سازی قرارگاه صیانت از سرمایه های اقتصادی مهمترین اقدام دولت و استانداری البرز بود که موجب شد تا صنایع خفته البرز بیدار شود و اکنون از مجموع سه هزارو۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی البرز بیش از ۹۵ درصد آنها فعال هستند. جذب ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در بخش تولید استان یکی دیگر از موفقیت های اقتصادی البرز بود که نسبت به سال ماقبل رشد چهاربرابری نشان می دهد.

در این سال فهرست بلندی از سرمایه گذاران بخش تولیدی ، صنعتی در البرز ثبت شد که به دلیل محدودیت جغرافیایی اولویت سرمایه گذاری به دانش بنیان ها و توسعه کارخانه های موجود داده شد.

طرح جامع آبرسانی البرز در افق امید آفرینی

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

طرح جامع آبرسانی استان البرز که باهدف بهره مندی از آبهای سطحی و کاهش تنش آبی از سال ۱۴۰۱با حمایت دولت سیزدهم آغاز شد بخش مهمی از آن در شهرستان های نظرآباد ، اشتهارد ، فردیس و کرج محقق شد. این طرح که با افق ۳۰ ساله آغاز شده با افتتاح چندین طرح و پروژه از جمله تصفیه خانه شماره ۲ آب کرج ، احداث ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب سد طالقان به نظرآباد و اشتهارد ، پروژه آبرسانی فردیس و گرمدره همراه شد.

جان تازه در جریان برق البرز

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

در بخش برق رسانی افتتاح پست ۴۰۰ کیلووات باغستان کرج نیز موجب شد تا شرایط تامین برق البرز پایدار شود و مردم برخلاف سال های قبل از دولت سیزدهم ، تابستان بدون قطعی برق در این استان سپری کنند ضمن آنکه عملیات ۲ پست ۴۰۰ کیلووات دیگر به صورت جهادی در نظرآباد و اشتهارد کلید خورد. سال ۱۴۰۲ در بخش زیر ساخت ها نیز خساراتی وارد شد.

صادرات البرز بر مدار ارتقا

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

استان البرز در بخش صادرات دستاورد های مهمی داشت و آن اینکه در این سال میزان صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار عبورکرد.

جشن سبزینگی البرز در سایه تلاش جهادی

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

شرکت گاز استان البرز در سالی که گذشت با اتصال بیش از ۱۵۰ روستا به شبکه سراسری گاز سبزینگی البرز را در سایه کار جهادی و شکافتن کوه البرز برای انتقال شعله های گرم و روشنایی به کوهستان را جشن گرفت . اکنون حدود ۹۹ درصد جمعیت استان زیر پوشش شبکه گاز سراسری هستند.

راههای هموار برای روانی ترافیک

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

در بخش راه سازی و راهداری نیز اجرای ۱۲۰ پروژه راه روستایی و شهری در البرز ثبت شد که اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورده شده است. در بخش مسکن نیز میزان تکمیل مسکن مهر البرز به مرز ۹۹ درصد رسید و از ۹۲ هزار واحد مسکونی این طرح تنها حدود سه هزار واحدآنها نیمه تمام است که شهریور ۱۴۰۳ تکمیل و واگذار می شوند. همچنین ساخت بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف استان البرز آغاز شد که بخشی از این واحدها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. حدود ۹۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای البرز هدفگذاری شده که قرار است بخشی از این واحدها امسال تکمیل و واگذار شود.

سال اشتغال آفرینی البرز

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

تحقق ۲ برابر سهمیه اشتغال البرز یعنی ثبت اشتغال ۱۱۴ هزار نیروی جدید کار طی سال ۱۴۰۲ توسط دستگاههای اجرایی استان در سامانه درصد ملی از خبرهای مسرت بخش بود. سهمیه اشتغالزایی سال گذشته استان البرز ۵۸ هزار نفر بود که با ثبت عملکردی دستگاههای اجرایی ۱۱۹ درصد نسبت به سهمیه تعیین شده رشد نشان می دهد.

شکست تحریم در نمایشگاه پیام

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

برپایی نمایشگاه بین المللی هوافضا فرودگاه بین المللی پیام مستقر در استان البرز مهمترین رویداد پایانی سال ۱۴۰۲ بود که با استقبال مردم از صنعت هوانوردی کشورمان همراه شد. در این نمایشگاه ضمن پروازهواپیماها و حرکات نمایشی چتربازان ، دستاوردهای مهم صنایع دانش بنیان کشور در زمینه ساخت قطعات انواع هواپیماها مردم را به وجد آورد و موجب شور و امیدواری هموطنان و البرزی ها شد. دستاوردهای پیچیده و متنوع این نمایشگاه نشان داد که تحریم های دشمنان شکست خورده و راه بن بستی برای فرزندان ایران زمین وجود ندارد.

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

رویدادهای فرهنگی البرز۱۴۰۲

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

ساخت ۱۰۰ مدرسه در یک سال

با روی کارآمدن دولت سیزدهم نهضت مدرسه سازی در استان البرز کلید خورد که در سفر ۱۸ فروردین ماه سال۱۴۰۱ رییس جمهور به این استان ساخت ۱۰۰ مدرسه تصویب شد. ساخت این تعداد مدرسه در سال ۱۴۰۲ با همکاری دولت و خیرین محقق شد و اینک احداث۲۰۰ مدرسه دیگر در دست اقدام است.

شگفتی های تاریخی البرز

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ در مهرماه ۱۴۰۲ رویداد مهم دیگری بود که موجب خوشحالی مردم شد در عین حال سالگذشته بیش از ۲۰ اثر تاریخی ، ملموس و ناملموس البرز ثبت ملی شد. جذب مشارکت های مردمی برای احیای آثار تاریخی مانند کاخ ناصری ، کاروانسراهای شاه عباسی و ینگی امام و چند اثر تاریخی دیگر از خبرهای خوب و شگفتی ساز بود که نشان از مشارکت در تحول فرهنگی ، تاریخی و گردشگری استان البرز دارد.

در حوزه آموزشی نیز همانطور که اشاره شد افتتاح ساختمان بزرگ و خیرساز دانشکده علوم پزشکی البرز با زیربنای حدود ۲۲ هزار متر مربع از اقدامات و رویدادهای ارشمند سال گذشته بود.

رویدادهای اجتماعی البرز۱۴۰۲

پایان یک زندان

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

مهمترین رویداد اجتماعی استان البرز که سالها مردم برای تصمیم گیری درخصوص آن انتظار کشیدند، تعطیلی زندان رجایی شهر در شمال شهر کرج بود که موجب خوشحالی وصف ناپذیر ساکنان استان البرز شد.

این اقدام قوه قضائیه موجی از رضایتمندی در بین مردم به وجود آورد به ویژه آنکه ساختمان های این زندان به مکان های فرهنگی و تفریحی اختصاص داده شد. با این حال مردم البرز همچنان انتظار دارند سه زندان دیگر این استان هم تعطیل و به مکان دیگر انتقال یابند.

میدان داری تشکل ها در ساماندهی دستفروشان

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

پای کارآمدن تشکل های مردم نهاد در طرح ساماندهی دستفروشان کرج خبر مسرت بخش دیگری بود که در روزهای پایانی سال روی سایت های خبری قرار گرفت. ایجاد ۲۵۰ غرفه برای ساماندهی دستفروشان به ویژه بانوان سرپرست خانوار اقدام موثری بود که با همکاری شورا و شهرداری کرج و بخش خصوصی محقق شد که انتظار می رود استمرار داشته باشد.

حوادث البرز۱۴۰۲

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

حادثه ای عظیم که به خیر گذشت

مهمترین حادثه در ۱۸ خردادماه سال ۱۴۰۲ رخ داد که براثر بارش های تندری و جاری شدن سیل جاده کرج – چالوس و حدود پنج تونل این مسیر بسته شد. در این سیل ناگهانی دهها خودرو گردشگران گرفتار سیلاب و گل ولای شدند اما به طور معجزه آسایی تمام مسافران مسیر نجات یافتند.

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

دراین حادثه بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب مخروطه و رسوب به رودخانه کرج انتقال یافت و دریچه سد کرج بسته شد. همچنین بیش از ۵۰ دستگاه خودرو گردشگران آسیب دید ضمن آنکه یک واحد مسکونی روستایی و حدود سه رستوران تخریب شد .

مهمترین رویدادهای البرز در سال ۱۴۰۲

براثر گل آلود شدن آب رودخانه کرج ، بخش زیادی از آب شرب شهروندان استان البرز قطع شد؛ سرانجام با تلاش جهادی تمام دستگاههای اجرایی شامل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، سپاه ، بسیج ، جهاد کشاورزی ، هلال احمر ، شرکت آب منطقه ای ، آبفا ، دانشگاه علوم پزشکی ، ارتش و سایر دستگاههای اجرایی امدادی جاده کرج – چالوس پس از حدود ۴۵ روز بازگشایی و آبرسانی به مردم نیز پس از۲۰ روز از حادثه به حالت عادی بازگشت.

یک انفجار

انفجار مواد شیمیایی در کارخانه لوازم آرایشی و بهداشتی در شهرک سیمین دشت شهرستان فردیس حادثه دیگر سال ۱۴۰۲ البرز بود که با مصدومیت ۵۳ نفر از کارکنان زن و مرد شاغل این مجموعه همراه شد. خوشبختانه تمام مصدومان این حادثه پس از چند روز با تلاش تیم های پزشکی از مرگ نجات یافتند و کارخانه مذکور نیز بازفعال شد.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  به دلیل سکونت اقوام مختلف ایرانی درآن بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب "ایران کوچک " نام گرفته است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha