۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۰۱
کد خبر: 85426176
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابداع سیستم تله‌رباتیک جدید برای پاکسازی پسماندهای خطرناک

تهران- ایرنا- فناوری تله‌رباتیک یک گام مهم در مسیر بهبود روند پاکسازی ایمن و موثر مواد خطرناک در سایت‌های اتمی به شمار می‌رود و به تازگی محققان یک آزمایشگاه ملی در آمریکا یک سیستم تله‌رباتیک جدید را برای انجام پاکسازی پسماندهای خطرناک اتمی طراحی کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور» ، ربات‌ها به این علت که جاهایی می توانند بروند که انسان ها قادر به رفتن نیستند از این رو به طور خاص برای کار کردن ایمن با پسماندهای خطرناک اتمی مناسب هستند. اما پیش از این لازم است که ربات ها شبیه انسان هایی شوند که قرار است جایشان را بگیرند یعنی مجهز به اندام هایی مانند دست و انگشت برای تقلید حرکات انسان شوند.

اکنون دانشمندان در لابراتوار ملی آرگون وابسته به وزارت انرژی آمریکا یک سیستم تله‌رباتیک دو دستی کنترل از راه دور با توانایی‌های شبیه به انسان را طراحی و آزمایش کرده اند که به طور بالقوه می تواند کار پاکسازی پسماندهای خطرناک را متحول سازد، ضمن اینکه می تواند کاربردهای گسترده دیگری هم داشته باشد.

این ربات به تازگی در لابراتوار «اوک ریج» وزارت انرژی آمریکا در محیط شبیه سازی شده برخورد با پسماند رادیواکتیو با موفقیت آزمایش شده است. این فناوری هنوز در مرحله ساخت نمونه است اما هدف بلند مدت آن استفاده از ربات‌های همکاری کننده (کبات) و فناوری‌های دیجیتال نوظهور برای کمک به پاکسازی پسماندهای اتمی در تاسیسات اتمی خاموش آمریکا است. این فناوری همچنین می تواند فراتر از سایت های پسماندهای اتمی به کار رود.

در صنعت اتمی از دهه‌ها پیش سلول های داغ و سیستم های محفظه‌های عایق‌دار (glovebox ) شیوه سنتی برای برخورد با مواد رادیواکتیو بوده است. اما این سیستم‌ها دیگر سودمند نیستند چراکه بر فناوری‌های منسوخ و اداره شده توسط انسان‌ها متکی هستند و نمی توان آنها را به سایت های محل انجام کار منتقل کرد.

اما سیستم سلول داغ متحرک لابراتوار آرگون که به سادگی قابل انتقال به سایت است می تواند شیوه‌های کنونی را رباتیزه کند. این ربات در آزمایش های انجام شده به طور موفقیت آمیز محفظه‌های شبیه‌سازی شده پسماندهای اتمی را گشود و محتوای آنها را بازرسی و منظم کرد و سپس آنها را بست.

در این آزمایش های یک هفته‌ای اعضای تیم تحقیقاتی آموزش‌هایی دریافت کردند تا بتوانند وظایف خاص مانند دستکاری بازوهای رباتیک برای گشودن ظروف پلاستیکی را انجام دهند.

فناوری تله‌رباتیک یک گام مهم در مسیر بهبود روند پاکسازی ایمن و موثر مواد خطرناک در سایت های اتمی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha