اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت آیت‌الله رئیسی قد می‌دهد/ سرخابی‌ها باید واگذار شوند

تهران- ایرنا- معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر نگاه غیرتشریفاتی مقام معظم رهبری به مقوله ورزش و نیز توجه رئیس جمهور به این حوزه، درخصوص تکمیل و ساخت ورزشگاه جدید تهران گفت: ساخت ورزشگاه حتما در دوران رئیسی شروع شده و روند ساختش تسریع خواهد یافت.

سیدمحمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در گفت‌گو با ایرنا به مناسبت آغاز سال جدید شمسی در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران اظهار داشت: ملت ایران، ملت غیرت‌مند و هوشمندی است و باید قدردان حضور این ملت همیشه در صحنه بود که در صحنه بزرگ انتخابات حضور پرشوری داشتند. مردم به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ مثبت دادند و پای صندوق‌های رای آمدند. به‌عنوان فردی که سال‌ها در بخش مدیریت حضور دارم، می‌خواهم عرض کنم که ملت ما امیدوار و بانشاط است و این نشاط و امید باید استمرار داشته باشد. از ملت می‌خواهم امیدوار باشند. قطعا رسیدن به قله نزدیک است. ما ملت شهادتیم. ما ملت بااراده‌ای هستیم و قطعا شاهد اتفاقات مثبت خواهیم بود.

جامعه ورزش را به سخت‌کوشی توصیه می‌کنم

اسبقیان به جامعه ورزش کشور نیز پیامی نوروزی با این عنوان ارسال کرد: حضرت آقا به جامعه ورزش علاقه ویژه‌ای دارند و علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه، شاهد موفقیت‌های ورزش کشور هستیم. جامعه ورزش را به تلاش و سخت‌کوشی بیشتر توصیه می‌کنم که با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و به تاسی از ائمه اطهار موفقیت‌های خود را تضمین کنند. به خودم متذکر می‌شوم که باید فرصت‌های لازم را در اختیار قهرمانان عزیز بگذاریم تا موفقیت‌ها استمرار و سیر صعودی داشته باشد.

به حسادت‌ها کاری ندارم

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در این مصاحبه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد معاونت قهرمانی از زمان تصدی‌اش در این پست، برای نخستین بار ناگفته‌های جالبی هم مطرح کرد. معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درحالی مهم‌ترین معاونت این وزارت‌خانه محسوب می‌شود که معرفی اسبقیان به‌عنوان معاون اول وزیر ورزش و جوانان(۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲) واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. وی در گفت‌وگویی صمیمی با ایرنا در ارزیابی رفتاری موافقان و مخالفانش بعد از تصدی این پست گفت: به نقطه نظرات همه عزیزانی که اظهارنظر داشتند احترام می‌گذارم اما ما یک نقد داریم و یک تخریب. نقد سازنده را پذیرا هستم. اما داستان تخریب متفاوت است. حضرت آقا در یکی از فرمایشات‌شان به جامعه ورزش فرمودند که به نشریات زرد کاری نداشته باشید. حساب نشریات زرد جداست و نقد باید با حساب و کتاب باشد.

اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت سیزدهم قد می‌دهد/ کاروان المپیک به حضرت زهرا متوسل شود

ماموریت اصلی‌ام توجه به فدراسیون‌های بلاتکلیف است

اسبقیان اما مهم‌ترین ماموریت خود در پست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش را این‌طور تشریح کرد: ابتدا باید بگویم که با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی، وزیر محترم ورزش طی ابلاغی، حوزه فرهنگی را تا مشخص شدن ساختار جدید، به معاوت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای سپرده است. با توجه به اهمیت این دو حوزه، اساس کار ما توجه ویژه به فدراسیون‌های بلاتکلیف است. در بند یک حکم صادره وزیر ورزش خطاب به بنده، بر برگزاری سریع مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها تاکید شده است و ما نیز برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم. در سال جدید هم برنامه برگزاری مجامع انتخاباتی را مشخص می‌کنیم تا فدراسیون‌های باقی‌مانده نیز تعیین تکلیف شوند.

نگاه حضرت آقا به ورزش تشریفاتی نیست

وی در خصوص روند حرکتی ورزش کشور در سال ۱۴۰۲ و تدابیر اندیشیده شده از سوی معاونت قهرمانی برای بهبود این روند در سال ۱۴۰۳، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد ما در سال ۱۴۰۲، ۲ مورد بسیار ارزشمند بود؛ یکی دیدار جامعه ورزش با رهبر معظم انقلاب بود که حضرت آقا در این دیدار به‌صورت ویژه از جامعه ورزش تشکر کردند. در سخنرانی حضرت آقا حدود ۲۳ بار از کلمه تشکر استفاده شده اما رهبری ۱۱ بار به‌صورت ویژه از جامعه ورزش تشکر کردند. از طرف دیگر حضور نوجوانان کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در این مراسم باعث شعف حضرت آقا شد و ایشان طی این دیدار بار دیگر علاقه خود به ورزش را نشان دادند. پیش‌تر حضرت امام(ره) در جمله‌ای عنوان کردند «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم». معنای این جمله این بود که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ورزش را دوست دارد و مسئولان باید به حوزه ورزش توجه کنند. حضرت آقا هم در دیدار جامعه ورزش با ایشان نشان نشان دادند که نگاه تشریفاتی به ورزش ندارند بلکه نگاه خاصی به ورزش دارند و همواره ورزش کردن را به مردم تاکید می‌کنند. زمانی حضرت آقا فرموده بودند «ورزش را برای افراد مسن واجب و برای جوانان لازم می‌دانم» اما بعد از مدتی ایشان این فرمایش را تکمیل فرمودند و گفتند «همه را به ورزش توصیه می‌کنم» و این از توجهاتی است که حضرت آقا به ورزش دارند.

اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت سیزدهم قد می‌دهد/ کاروان المپیک به حضرت زهرا متوسل شود

تاکید رئیس جمهور بر تدوین سند آمایش سرزمینی طی ۴ ماه

اسبقیان با اشاره به دستاورد دوم ورزش در سال ۱۴۰۲ افزود: حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور محترم در شورای عالی ورزش، دیگر دستاورد ورزش کشور در سال گذشته بود. در این جلسه مصوبات ارزشمندی داشتیم؛ از جمله تبیین راهکارهای تعیین تکلیف ۴۳۲۸ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در اسرع وقت. ضمن این که رئیس جمهور ۲ موضوع مهم را نیز مورد تاکید قرار دادند که مصوب شد؛ موضوع اول، تدوین سند آمایش سرزمینی در حوزه ورزش کشور در بازه زمانی ۴ ماهه بود تا هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در حوزه استعدادیابی آمایش سرزمینی صورت گیرد. موضوع دوم، تدوین برنامه ملی ورزش و تربیت بدنی است که طی آن اهداف، وظایف، دورنما و چشم‌انداز ورزش کشور مشخص می‌شود. در برنامه ملی ورزش کشور، ورزش‌های بنیادین و سواد حرکتی را دنبال می‌کنیم و معتقدیم اگر برای نونهالان از بد تولد، ورزش‌های بنیادین و سواد حرکتی تبیین نشود، موفق به استعدادیابی از بین‌ آن‌ها نخواهیم شد. در برنامه ملی ورزش کشور است که تکلیف و ماموریت وزارت ورزش و جوانان به تبع آن تکلیف و ماموریت فدراسیون‌های ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها مشخص شده و از عملکردهای جزیره‌ای جلوگیری خواهد شد. در برنامه ملی ورزش کشور، بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان، همه دستگاه‌هایی که به نوعی با ورزش سروکار دارند، اعم از آموزش و پرورش، وزارت کار، نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و... مکلف می‌شوند تا در حوزه ورزش، در راستای سیاست‌های وزارت و جوانان عمل کنند. قطعا اگر این برنامه عملیاتی شود که می‌شود، افق روشنی را برای آینده ورزش کشور نمایان خواهد شد. چون نظام مقدس جمهوری اسلامی، نظامی است که هم رهبرانش توجه وِیژه‌ای به ورزش داشتند و هم روسای جمهورش. از زمان حضور آیت‌الله رئیسی توجهات به ورزش بسیار بیشتر شده و سند ادعای بنده حضور رئیس جمهور در وزارت ورزش و جوانان است. برای نخستین بار در طول تاریخ ورزش کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که شخص اول اجرایی کشور در وزارت ورزش حضور یافته و به‌صورت دقیق و کارشناسی موضوعات ورزشی را دنبال می‌کند.

واکنش اسبقیان به مغفول ماندن ورزش در برنامه هفتم توسعه

معاون وزیر ورزش درحالی به توجه ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به مقوله ورزش تاکید دارد که اخیرا شاهد مغفول ماندن موضوع ورزش در برنامه هفتم توسعه بودیم. این‌که آیا قرار هست برنامه هفتم توسعه در بخش ورزش دست‌خوش اصلاحاتی شود یا خیر سوالی است که اسبقیان در پاسخ به آن گفت: قطعا پیگیری‌های لازم در این خصوص از سوی وزیر ورزش درحال انجام است. نگاهی به کارنامه کاری کیومرث هاشمی و رشد مدیریت پلکانی- و نه آسانسوری او- بیان‌گر آن است که این شخص، کارش را بلد است و تخصص لازم را دارد و می‌تواند با توجه به گذشته خوبی که داشته در این حوزه عملکردی به مراتب قوی‌تری داشته باشد. این را نه در کسوت معاون قهرمانی وزیر ورزش بلکه به‌عنوان فردی که بیش از ۴۰ سال در پست‌های مختلف ورزشی(اعم از ورزشکار، مربی، مدیرکل، معاون، رئیس فدراسیون و...) حضور داشتم و ورزش کشور را به‌صورت میدانی مطالعه کرده‌ام، می‌گویم و امیدوارم با حضور کیومرث هاشمی و هم‌افزایی سایر بخش‌ها شاهد موفقیت‌های ارزشمندی در حوزه ورزش کشور باشیم.

اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت سیزدهم قد می‌دهد/ کاروان المپیک به حضرت زهرا متوسل شود

اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها بدون کاهش بودجه دولتی

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان درخصوص مستقل شدن اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و این که آیا قرار است سایر فدراسیون‌ها نیز راه فدراسیون فوتبال را بروند، عنوان داشت: وزیر ورزش معتقد است که ساختار فدراسیون‌های ورزشی با هم متفاوت است. طبیعی است که اساسنامه فدراسیون پزشکی- ورزشی باید متفاوت از اساسنامه فدراسیون جانبازان و توان‌یابان یا فدراسیون بیماران خاص باشد. بحث تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در حال مطالعه است و وزیر ورزش فعلا کلیات و نظر کارشناسی خود را در این خصوص مطرح کرده است. اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نیازمند کار کارشناسی و مطالعه دقیق است و اگر تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شد، طی یک زمان‌بندی مشخص انجام خواهد شد. اما این‌طور نیست که اگر اساسنامه فدراسیون‌های اصلاح شود، کمک‌های دولتی کاهش یابد. چون دولت همواره به نهادهای عمومی غیردولتی کمک مالی می‌کند ولی این کمک می‌تواند کم یا زیاد باشد. همان‌طور که شاهد هستیم فدراسیون فوتبال بعد از اطلاح اساسنامه هم مشمول دریافت کمک‌های دولتی است.

امیدوار به افزایش تعداد سهمیه‌های کاروان المپیک هستیم

معاون وزیر ورزش در خصوص اقدامات انجام شده در وزارت ورزش برای اعزام کاروانی موفق به بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس هم گفت: جلسات وزارت ورزش با فدراسیون‌های المپیکی و پارالمپیکی با حضور روسای کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک به‌صورت جدی دنبال شده و فدراسیون‌ها برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند. تاکنون حدود ۳۷ سهمیه در پارالمپیک و ۱۶ سهمیه در المپیک توسط ورزشکاران کسب شده. البته هنوز مسابقات کسب سهمیه المپیک درحال برگزاری است و امیدوارم تعداد سهمیه‌ها بیشتر شود. هدف و برنامه‌ای که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به‌صورت مشترک دنبال می‌کنند، اعزام کاروانی کیفی به المپیک است.

اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت سیزدهم قد می‌دهد/ کاروان المپیک به حضرت زهرا متوسل شود

واکنش معاون وزیر به کسب احتمالی ۲ طلا در پاریس

اسبقیان در واکنش به پیش‌بینی‌ کارشناسان مبنی بر کسب احتمالی ۲ مدال طلا و یک مدال برنز توسط کاروان ایران در المپیک پاریس عنوان کرد: فعلا قصد پیش‌بینی ندارم. چون باید تعداد سهمیه‌ها قطعی شود و بعد اقدام به پیش‌بینی کرد. ضمن این که ورزش قابل پیش‌بینی نیست. اما اراده وزارت ورزش این است که با تمام توان کاروان ورزش کشور به المپیک اعزام شود و انشاا... با نتیجه دل‌خواه به کشور برگردد.

سرخابی‌ها باید واگذار می‌شدند

معاون وزیر ورزش درخصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس به ۲ بانک غیردولتی و این که آیا با این واگذاری بار وزارت ورزش و جوانان سبک خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: همان‌طور که کیومرث هاشمی بارها گفته، کار وزارت ورزش و جوانان تیم‌داری و باشگاه‌داری نیست بلکه نظارت بر ورزش کشور است و حوزه باشگاه‌ها هم بخشی از این نظارت ما را دربرمی‌گیرد. بنابراین این اتفاق باید هرچه زودتر رخ می‌داد و خوشبختانه با جدیت وزیر ورزش و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی محمد مخبر معاون رئیس جمهور، کلیات کار در هیات محترم وزیران تصویب شد.

مراسم کلنگ‌زنی ورزشگاه جدید به‌زودی برگزار خواهد شد

وی گزارشی هم از آخرین وضعیت ساخت ورزشگاه جدید تهران ارائه کرد: جلسات مقدماتی ساخت ورزشگاه جدید تهران برگزار شد، پیمان‌کار مشخص شده و درحال انجام کارهای مطالعاتی هستند. نقشه‌های ساخت ورزشگاه باید آماده شود. کار به‌صورت ویژه دنبال می‌شود و مراسم کلنک‌زنی این ورزشگاه به‌زودی با حضور مقامات رسمی کشور انجام می‌شود. ساخت این ورزشگاه نیاز بود و رئیس جمهور این نیاز را به‌صورت هوشمندانه متوجه شد و من مطمئن هستم که این ورزشگاه با تشکیلات مجهزی که خواهد داشت در پیشرفت اهداف ورزش کشور بسیار موثر خواهد بود.

ساخت ورزشگاه جدید به عمر دولت آیت‌الله رئیسی قد می‌دهد

اسبقیان در پاسخ به این که آیا ساخت این ورزشگاه به عمر دولت آیت‌الله رئیسی قد می‌دهد یا خیر هم گفت: کارهایی که امروز از دولت انقلابی و جهادی شاهد هستیم این نوید را می‌دهد که آغاز عملیات ساخت این ورزشگاه حتما در دوران آیت‌الله رئیسی شروع خواهد شد و قطعا سرعت خواهد گرفت.

اسبقیان: ساخت ورزشگاه به عمر دولت سیزدهم قد می‌دهد/ کاروان المپیک به حضرت زهرا متوسل شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha