اقناع سازی جامعه هدف؛پاشنه آشیل صندوق بیمه روستایی و عشایری

یاسوج- ایرنا-صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر از سال ۱۳۸۴تاسیس شدو رویکرد آن ارائه خدمات بیمه ای بلند مدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی،از کار افتادگی و فوت است که به نظر می رسد استقبال جامعه عشایری و روستایی کهگیلویه وبویراحمد نسبت به این مهم ضعیف و تا حدودی ناراضی کننده است.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از مناطق پیشرو با جمعیت قابل ملاحظه روستایی و عشایری است و البته بر اساس ارزیابی های اولیه از جمله استان هایی بود که انتظار می رفت بیشترین حجم استقبال و تمایل نسبت به این نوع بیمه و صندوق در این استان انجام شود اما این مهم و ان انتظار به هیچ وجه محقق نشد و از قضا یکی از استان های با کمترین میزان مشارکت و عضویت این صندوق نیز معرفی شده است.

شاید بتوان دلایل متعدد را برای این موضوع و از زوایای مختلف به واکاوی و بررسی تمایل کم جامعه روستایی و عشایری این استان نسبت به این صندوق برشمرد اما بر اساس اعلام کارشناسان ، باید با برنامه ریزی اصولی و اطلاع رسانی فراگیر، ضریب نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه هدف را بیش از پیش گسترش داد؛ اما تعداد افرادی که زیرپوشش این چتر بیمه ای قرار دارند، از رقم دریافتی بازنشستگی آن ناراضی هستند.

کارشناسان و بررسی ها نشان می دهد یکی از عوامل جدی و در حقیقت پاشنه آشیل این استقبال ضعیف جامعه روستایی و عاشیری در کهگیلویه وبویراحمد ناشی از ضعف محسوس اطلاع رسانی و توجه نشدن و عدم اقناع سازی لازم در این قشر نسبت به مزایا و فرآیند و ابعاد این نوع بیمه اجتماعی بوده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاسیس شد تا به‌واسطه آن کشاورزان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بتوانند خودشان را به‌صورت اختیاری بیمه کنند و شاهد تحقق عدالت اجتماعی برای این قشر باشیم اماتاکنون تنها ۳۰هزار نفر در استان زیرپوشش این صندوق قرار گرفته اند که این آمار نشان می دهد آهنگ جذب بیمه‌ای در این صندوق کُند بوده است.

بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه اجتماعی از نوع بیمه همگانی است و دولت تکلیف دارد این امکان را برای همه مردم جامعه فراهم کند. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاسیس شد تا به‌واسطه آن کشاورزان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بتوانند خودشان را به‌صورت اختیاری بیمه اجتماعی کنند.

روستاییان، کشاورزان، عشایر، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ سال، رانندگان شهری و تعدادی دیگر از افراد جزو جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هستند که تعداد آنان نزدیک‌به ۳۰ میلیون نفر است. بر اساس قانون امکان ثبت‌نام افراد بالای ۵۰ و زیر ۱۸ سال در این صندوق فراهم نیست که این مساله جامعه هدف این صندوق را به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رساند.

این صندوق، تنها صندوقی است که مولود انقلاب اسلامی است و با هدف بسط و گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و تبعیض، و بهبود رشد و ارتقا شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تأسیس شده است.

هزینه بیمه در صندوق به این صورت است که دو سوم آن را دولت و یک سوم را افراد پرداخت می‌کنند و افرادی که سن آنان ۱۸ تا ۵۰ سال است می توانند برای قرار گرفتن زیر پوشش خدمات صندوق بیمه روستایی و عشایری به فرمانداری ها، بخشداری ها و امور عشایر هر شهرستان مراجعه و از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مستمری ماهیانه بهره مند شوند.

جلوگیری از مهاجرت بی‌ رویه روستاییان به شهرها، کاهش اختلاف طبقاتی، بالا بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، تأمین امنیت اجتماعی و بازتولید عادلانه درآمد از مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است.

آن گونه که باید جایگاه این صندوق هنوز بطور کامل توسط جامعه مخاطب خود شناخته شده نیست که لازم است ظرفیت ها وکارکرد این صندوق برای جامعه کشاورزان و روستاییان تبلیع شود.

یک بیمه شده با ۱۵ سال بیمه و ۶۵ سال سن و ۱۰ سال پرداخت حق بیمه با سن ۷۰ سال بازنشسته این صندوق محسوب می شود.

تنها ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان عضو صندوق بیمه اجتماعی، روستایی و عشایری هستند

مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان زیر پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار دارند.

۲۶ کارگزار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها مستقر هستند تا افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال را تحت پوشش بیمه قرار دهند تا از سه مزیت بازنشستگی، از کارافتادگی و مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند.

هزینه بیمه در صندوق به این صورت است که دو سوم آن را دولت و یک سوم را افراد پرداخت می‌کنند و افرادی که سن آنان ۱۸ تا ۵۰ سال است می توانند برای قرار گرفتن زیر پوشش خدمات صندوق بیمه روستایی و عشایری به فرمانداری ها، بخشداری ها و امور عشایر هر شهرستان مراجعه و از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مستمری ماهیانه بهره مند شوند.

روستائیان، عشایر، کشاورزان و شهرنشینان ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و اکنون هزار و ۱۵۷ نفر مستمری‌ بگیر و ۲۵ کارگزار در استان وجود دارد.

سعید کرمی افزود: جمعیت هدف این صندوق در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰ هزار نفر است در حالی که تاکنون تنها ۳۰ هزار نفر در این صندوق عضو شده اند.

چرا این صندوق مورد استقبال قرار نگرفته است؟

مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: صندوق بیمه اجتماعی یک فرصت سرمایه گذاری است اما متاسفانه آگاهی نداشتن هم استانی ها از این ظرفیت موجب شده آنطور که انتظار می‌رفت مورد استقبال قرار نگرفت.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر برنامه ریزی برای قرار گرفتن جامعه هدف زیرپوشش بیمه و زمینه بهره مندی بیمه شدگان از مزایان مهم و حیاتی آن از جمله پرداخت تسهیلات، گسترش چتر خدمات حمایتی صندوق بیمه روستایی و عشایر این استان روند اجرایی خوبی دارد.

صندوق بیمه اجتماعی با توجه به حمایت های خود، چتری حمایتی بر سر روستاییان، کشاورزان و عشایر گشوده و مزیتی فراهم کرده است تا این قشرها برخلاف گذشته از مزیت هایی همچون دریافت تسهیلات بدون بهره،قابلیت انتقال این بیمه به دیگر صندوق ها، مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان بهره مند شوند.

۴۴ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند و حدود ۱۲ درصد در قالب ۸۰ هزار نفر نیز جمعیت عشایری این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۹ شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر اطلاع رسانی شود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آگاهی بخشی جامعه روستایی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر امری ضروری است.

سید احسان عسکری خواستار گسترش سطح پوشش بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر شد و افزود: توجه به مناطق محروم، گسترش عدالت و خدمات رسانی به کشاورزان، روستاییان و عشایر از اولویت‌های دولت سیزدهم است، باید با یک دیدگاه تحولی در راستای افزایش سطح پوشش بیمه‌ای آنان اقدام کرد که این مهم در دو سال اخیر عملیاتی شده و امید است این روند همراه با افزایش کیفیت خدمات ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه هرچند جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی اکثراً از قشر مولد و تولید کننده ساکن در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند، ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه استاندار به مقوله سرمایه گذاری و اشتغال انتظار است مسئولین ملی صندوق بیمه اجتماعی در بحث سرمایه‌گذاری نیز خدمات خود در استان را آغاز کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوعات مرتبط با روستاها این کارگروه باید هر سه ماه با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه روستاها تشکیل جلسه داده و مستمر مسائل مربوط به این حوزه را مطرح و پیگیری کند.

عسکری تصریح کرد در سفر هیئت دولت به این استان تسهیلات مطلوبی در حوزه‌های مختلف از قبیل راه، طرح هادی، آب و مسکن روستایی اختصاص یافت که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

وی بیان کرد: هر استانی که تعداد خانوارهای روستایی بیشتری را بیمه کند قطع‌ به‌یقین از منابع مالی دولتی بیشتری بهره‌مند می‌شود البته این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تبلیغ درزمینهٔ بیمه روستائیان و عشایر دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های اشتغال روستایی هم فرصت بسیار مناسبی برای افزایش آمار اشتغال استان به شمار می‌رود و متولی تمام این موضوعات اداره کل امور روستاهای این استان بوده که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید اقدامات لازم را انجام دهد.

عسکری با تأکید بر اینکه توزیع امکانات در روستاهای استان باید عادلانه باشد، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای توزیع خدمات بین روستاها باید به‌گونه‌ای باشد که هر یک از روستاها حداقل از یک خدمت بهره‌مند شده و مردم آن روستا برای دریافت خدمات بیشتر امیدوار باشند.

وی ابراز کرد: ضمن اینکه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها هم برای تبلیغ در زمینهٔ مزایای بیمه روستائیان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، دستگاه‌های اجرایی تمام ظرفیت خود را برای تحقق این مهم به‌کار گیرند.

برنامه های صندوق برای جذب افراد جدید

مدیر بیمه صنوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان وعشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این نهاد با برپایی میز خدمت در شهرستانهای مختلف علاوه بر اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی اهداف و مزایای این صندوق را برای جامعه هدف تشریح می کند.

وی با بیان اینکه کسانی که ۱۸ تا ۵۰ سال دارند می‌توانند در این صندوق بیمه شوند، تصریح کرد: جهت معرفی خدمات و ظرفیت‌های صندوق بیمه روستایی، عشایری هر هفته برنامه‌ای تحت عنوان هر روستا یک میز خدمت برگزار می‌کنیم تا بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش این صندوق قرار دهیم.

کرمی تصریح کرد: علاوه بر میز خدمت نیازمند همکاری اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی خدمات این صندوق هستیم تا ۱۲۰ هزار نفر باقی مانده از جامعه هدف تحت پوشش قرار گیرند.

مدیر بیمه صنوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان وعشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر کشاورزان، روستاییان و عشایر ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت از قبل رانندگان حمل و نقل،اعضای شرکت های فنی مهندسی، نظام مهندسی بخش کشاورزی وکارگران فصلی و ساختمان زنان سرپرست خانوار و دارندگان کارت میراث فرهنگی نیز با تحویل مدارک وتشکیل پرونده و ثبت نام در سامانه بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان و عشایر با پرداختد تنها پنج درصد حق بیمه عضو این صندوق شوند و از مزایای مهم بهره مند شوند.

وی افزود: طرح های متفاوتی برای پرداخت هزینه بیمه وجود دارد که با مراجعه به کارگزاران در روستاها می توانند از مزایای آن به نحو احسن استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری شامل برخورداری از خدمات درمانی، مستمری از کارافتادگی کلی در اثر حادثه ناشی از کار، مستمری از کارافتادگی کلی، برخورداری بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی از مستمری و نقل و انتقال سوابق ادامه داد: اگر فردی ۱۸ ساله تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و چند سال آینده جایی مشغول به کار شود می‌تواند سنوات بیمه‌ای را به جایی که مشغول به کار شده منتقل کند.

مدیر بیمه صندوق اجتماعی، روستایی و عشایری کهگیلویه‌ و بویراحمد با اشاره به اجرایی شدن طرح بیمه رایگان زنان دارای سه فرزند عنوان کرد: به ازای هر فرزند دو سال به سنوات مادران افزوده می شود، ضمن اینکه بیمه تکمیلی بیمه شدگان این صندوق به صورت پایلوت در سه استان برگزار می‌شود و سال آینده در حوزه بیمه تکمیلی در خدمت بیمه شدگان این صندوق هستیم.

کرمی از اجرای طرح ملی پرداخت مستمری بگیران خبر داد و افزود: به ۲۶۰ نفر در استان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این صندوق دوران طلایی خود را با توجه به نرخ بیمه گذار و سرمایه گذاری پشت سر می‌گذارد، بیان کرد: افق پایدار صندوق تا سال ۱۴۰۷ طراحی شده بود که با توجه به شرایط خوب کنونی به ۱۴۲۰ افزایش یافت.

سال گذشته سهم یک هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ، جذب شد اما ما می خواهیم که تعداد خیلی بیشتری تحت پوشش صندوق قرار بگیرند. به همین دلیل هم پویش هر هفته یک روستا را راه اندازی کردیم، و هر هفته در یک روستا حضور پیدا کردیم و مردم را تشویق به تحت پوشش قرار گرفتن کردیم.

به گزارش ایرنا، این صندوق با جذب عضو، تزریق پول‌های خرد به اقتصاد کشور را رقم می‌زند که این کار کاهش تورم را به دنبال دارد. در گام بعدی، این صندوق از محل پول‌های مردم همراه با سهم ۲ برابری که دولت پرداخت می‌کند، در مسیر سرمایه‌گذاری قدم برمی‌دارد.

کسانی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو می‌شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرند خدمات متعددی دریافت می‌کنند. دریافت حقوق مستمری و مستمری از کارافتادگی، از مهم‌ترین امکانات این صندوق است. همچنین اگر فرد بیمه شده فوت کند نیز مستمری وی به بازماندگانش تعلق می‌گیرد.

یکی از برنامه‌هایی که صندوق برای سال ۱۴۰۳ دارد، اضافه کردن بیمه تکمیلی است تا در سال جدید همه اعضای صندوق تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. دولت به عنوان کارفرما با پرداخت ۲ سهم از حق بیمه این صندوق از روستاییان و عشایر حمایت می‌کند.

جذب بیمه شده جدید یکی از اقدام مهم دیگری است که صندوق در دولت سیزدهم انجام داده و به‌واسطه آن توانسته ۸۰۰ هزار نفر را به‌عنوان عضو جدید جذب کند. اکنون پوشش اجتماعی زنان به میزان ۴۱ درصد افزایش‌یافته است. در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار ۲۲ هزار فقره وام به مستمری‌بگیران این صندوق پرداخت شد.

همچنین از زمان استقرار دولت سیزدهم، سرمایه این صندوق ۷۸ درصد رشد داشته است که در ۲ تا سه سال آینده معادل ۱۶ برابر سال‌های گذشته می‌شود.

۳۰ هزار و ۹۱۹ نفر عضو (شامل ۱۸ هزار و ۱۵ نفر مرد و ۱۲ هزار و ۸۹۰ نفر زن) در استان کهگیلویه و بویراحمد از مزایای این صندوق بهره مند هستند.

هم اکنون بیش از ۸۰۰ خانوار با جمعیتی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این صندوق مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

افرادی که سن آنان ۱۸ تا ۵۰ سال است می توانند برای قرار گرفتن زیر پوشش خدمات صندوق بیمه روستایی و عشایری به فرمانداری ها، بخشداری ها و امور عشایر هر شهرستان

مراجعه و از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مستمری ماهیانه بهره مند شوند.این افراد با پرداخت سالیانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال از مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری برخوردار می شوند.

طبق آخرین آمار، صندوق بیمه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رتبه ۲۷ را در سطح کشوری به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha