۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲
کد خبر: 85437429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶هزار و ۵۰۰ آزمایش در آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی قزوین انجام شد

قزوین - ایرنا - مدیر کل دامپزشکی قزوین گفت: آزمایشگاه مرجع این استان سال گذشته بر روی نمونه‌های دریافتی از قزوین و سایر استان‌های کشور ۶ هزار و ۵۰۰ آزمایش انجام داد.

مهدی جلوخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی یکی از قطب‌های مهم آزمایشگاهی محسوب می شود که دارای قسمت‌های مختلف تشخیص مولکولی برای تشخیص بیماری ها بوده و به صورت شبانه روز و در ایام تعطیل نیز خدمات ارایه می دهد.

وی ادامه داد: سه هزار و ۴۴۹ مورد آزمایش کشت میکروبی و میکروبیولوژی بر روی خوراک دام و طیور، یک هزار و ۹۹۷ آزمایش بر روی آنالایز خوراک دام و طیور، شیر و آب، ۶۶۵ مورد آزمایش PCR (تشخیص مولکولی) بر نمونه‌های مرضی طیور، آبزیان و تشخیص نوع گوشت مصرفی شهروندان و همچنین ۲۸۷ مورد آزمایش تشخیص سموم بیولوژیک (آفلاتوکسین‌ها) بر خوراک دام و طیور، در سال گذشته صورت گرفت.

جلوخانی همچنین به اجرای برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی و تولیدی اشاره کرد و گفت: واکسن بیماری نیوکاسل به صورت رایگان و برای جمعیت طیور بومی از سوی ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در سه مرحله توزیع شد.

به گفته این مسوول، ۷۱۳ هزار دوز واکسن نیوکاسل از نوع آشامیدنی و مقاوم به حرارت در همین مدت به صورت رایگان برای جمعیت طیور بومی با اولویت روستاهای اطراف مزارع مهم صنعتی طیور توزیع شده است.

مدیرکل دامپزشکی قزوین تاکید کرد:‌ انجام برنامه واکسیناسیون باعث کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحدهای صنعتی شده و در نهایت به کاهش کانون‌های این بیماری در واحدها و کمک به تولید و معیشت روستاییان می‌شود.

وی در خصوص اجرای برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی کارکنان این اداره در سال گذشته بیان کرد: ۳۳۸ کلاس آموزشی - ترویجی توسط ادارات دامپزشکی در روستاها، دامداری‌های سنتی و صنعتی و کشتارگاه‌های دام و طیور برای ارتقاء سطح علمی بهره‌برداران، دامداران، روستاییان و بانوان روستایی انجام شد.

جلوخانی خاطرنشان کرد: اجرای ۶۶ درصد دوره‌های آموزشی شغلی و تخصصی، ۱۷ درصد دوره‌های آموزشی مدیریتی و ۱۷ درصد دوره های آموزشی عمومی از دیگر اقدامات سال گذشت بوده که سرانه آموزشی مدیران در این میان ۷۸ ساعت است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: بهبود منابع انسانی تنها با آموزش های فنی و تخصصی حاصل نمی شود، بلکه باید از روش‌های متعدد به توسعه کارکنان پرداخت و این مهم با اعمال مدیریت استراتژیک در قلمرو مدیریت منابع انسانی امکان پذیر نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha