نماینده منتخب مردم مشهد:اقدام مهم دولت سیزدهم رشد اقتصادی  است

مشهد-ایرنا- منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت:یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم افزایش رشد اقتصادی و خروج از شرایط رشد اقتصادی منفی بوده است چنان که رشد اقتصادی کشور در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از چهار درصد بوده است و حتی پارسال رشد اقتصادی کشور به ۶ درصد نیز رسید.

میثم ظهوریان ابوترابی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در دهه ۶۰ و اوج جنگ تحمیلی که مشکلات زیادی گریبانگیر ایران بود، متوسط رشد اقتصادی ۲ درصد بود و بعد از جنگ از سال ۶۸ تا ۹۰ میانگین رشد اقتصادی ۵.۵ درصد اعلام شد یعنی مطابق داده های اقتصادی، در این بازه زمانی ذکر شده قدرت خرید مردم حدود ۲.۵ برابر شده بود.

وی ادامه داد: کمترین فاصله طبقاتی یا به عبارت دیگر کمترین ضریب جینی و از طرفی بهترین توزیع ثروت مربوط به سال ۹۲ است که البته به تدریج این شاخص در دهه ۹۰ کاهش پیدا می کند و در سه سال آخر دولت دوازدهم در سالهای ۹۷ ،۹۸ و ۹۹ رشد اقتصادی منفی پنج درصد بوده است.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به این که طی چند فصل متوالی دولت کنونی رشد منفی نداشته ایم مطابق علم اقتصاد کشور از رکود اقتصادی خارج شده است.

ظهوریان افزود: فاصله طبقاتی با کاهش ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت و توزیع درآمد و ثروت در کشور بهبود پیدا کرد که علت آن افزایش ۵۷ درصد حقوق مطابق قانون کار و ارائه یارانه نقدی به اقشار محروم ذیل دستور حذف ارز ۴۲ هزار ریالی بوده است.

وی اظهار کرد: تاثیرگذاری شاخص تورم بیش از سایر شاخص ها در زندگی مردم ملموس است اما دولت سیزدهم آنچنان در مهار تورم موفق عمل نکرد، چنانچه تورم طی ۲ سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حدود ۴۰ درصد و همتراز سالهای ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ بوده است.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت:با وجود این که دولت، سیاست های انقباضی و سختگیرانه در حوزه اقتصادی و کاهش نقدینگی را در این سالها پیش گرفت اما باعث نشد روند تورم کاهش قابل توجهی یابد البته تضمینی هم برای کاهش نرخ تورم سال گذشته و تداوم آن برای سال جاری وجود ندارد.

ظهوریان افزود: نکته مثبت دیگر دولت سیزدهم مسوولیت پذیر بودن و اهل کار بودن دولت است و در حقیقت دولت، خود را مشغول حاشیه سازی نکرد.

وی ادامه داد: دولت کنونی در حوزه های مختلف فعال و مسوولیت پذیر و سرگرم و مشغول کار است هر چند ممکن است برخی کاستی ها در این فرایند مطرح باشد اما اصل دغدغه مندی بدنه دولت و فعالیت و مسوولیت پذیری اش کاملا گویاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha