حواله یک‌هزار میلیارد تومانی از محل ماده ۱۲ قانون به امضای راه‌آهن رسید

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای حواله یک‌هزار میلیارد تومانی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خبر داد که پس از ارسال به سازمان برنامه، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید میعاد صالحی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: در سال ۱۴۰۲ پیگیری ماده ۱۲ قانون در دستور کار قرار گرفت؛ امری که سال‌ها مسکوت مانده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مطابق این ماده قانونی، پرداخت معادل صرفه جویی در مصرف سوخت ۳۵ سی سی برای هر تن کیلومتر یا ۲۰ سی سی برای هر نفر کیلومتر باید از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی تصریح‌کرد: در سال‌های گذشته از مبلغ ۷.۵ میلیارد دلاری که از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت در این قانون پیش‌بینی شده بود، فقط ۱۰۰ میلیون دلار آن هم به صورت علی‌الحساب تخصیص یافته بود.

صالحی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم توافقنامه مربوطه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت و ذیل آن تفاهم‌نامه و قرارداد فیمابین راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سپس قراردادهای بین راه‌آهن و شرکت‌های سرمایه‌گذار عملیاتی و اجرایی کنیم و اکنون حواله یک‌هزار میلیارد تومانی توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تولید شد و به امضای شرکت راه‌آهن رسید.

حذف امضاهای طلایی
وی در ادامه با بیان اینکه فساد زدایی سرلوحه کار ما در راه آهن است، ادامه داد: این مهم بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست و به همین منظور حذف امضاهای طلایی در دستور کار قرار گرفت.
کاهش بدهی‌های خارجی راه آهن
صالحی در ادامه به کاهش بدهی‌های ارزی راه آهن به کشورهای مختلف و همچنین بدهی‌های ریالی اشاره کرد بخشی از آنها مشکلات به ارث رسیده از گذشته بوده و گفت: عمده بدهی ارزی راه‌آهن به کشور ترکمنستان و به میزان ۶ میلیون فرانک بود که اکنون به ۲ میلیون فرانک کاهش یافته است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام شده موفق شدیم از محل درآمدهای راه آهن و همچنین دریافت کمک از دولت، بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنیم؛ به طوری که در حوزه ریالی بیش از سه‌هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و سه‌هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از انباشت عدم تعمیرات وجود داشت.

رشد ۷درصدی جابه‌جایی مسافر
مدیرعامل راه‌آهن از افزایش هفت درصدی جابه‌جایی مسافر در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: جابه‌جایی مسافر از ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ که خود رکوردی بود، در سال گذشته به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر افزایش یافت.
وی توضیح داد: چرخشی کردن واگن‌های مسافری، کاهش زمان توقف واگن‌ها و تغییر مسیر قطارهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا و افزایش ضریب اشغال، منجر به تحقق این رکورد شد.

تهاتر ۱۰ میلیارد دلاری برای پروژه‌های وزارت راه
معاون وزیر راه و شهرسازی به تهاتر نفت برای تامین مالی قوی‌تر پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: این مهم از سال ۱۴۰۰ استارت خورد و مسیر طولانی را در سطوح مختلف کشور طی کرد که به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است.
وی اضافه کرد: در نیمه دوم سال گذشته نخستین گام و محموله فروش این تهاتر انجام شد و به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شد تا در تسهیل پروژه‌های مختلف به کارگیری شود.

تعدیل قیمت بلیت‌ها
صالحی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارها در سال جاری اظهار داشت: این تغییر قیمت با توجه به تورم سالیانه انجام خواهد شد در این زمینه جلساتی با شرکت‌های حمل و نقل ریلی برگزار شده و پیشنهادات قیمتی آنها دریافت شده است که پس از قطعی شدن در ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد شد.

اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به اصلاح سیستم ترمز هشت‌هزار واگن باری در شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته دست کم یک سوم از ۲۵ هزار واگن در سیر، واگن‌هایی بودند که بدون سیستم ترمز سیر می‌کردند که این مساله سوانح را افزایش می‌داد.
وی اظهارداشت: سال گذشته در مدت نزدیک به سه ماه، هشت‌هزار واگن معیوب رفع عیب شد و امروز هیچ واگنی بدون ترمز در شبکه ریلی راه آهن کشور سیر نمی‌کند.

وی در ادامه به تشکیل قطار کامل اشاره کرد و گفت: قطار باری کامل به قطاری اطلاق می‌شود که همه واگن‌های آن از یک نوع و متعلق به یک شرکت باشد. به این ترتیب عملیات تعمیرات جاری، ویژه و اساسی آنها، همچنین عملیات تخلیه و غیره یکسان خواهد بود.
صالحی خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی انجام شده، در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه بیش از ۹۰ درصد سیر قطارهای باری کشور به صورت قطار کامل در همه مسیرها است.
وی بیان داشت: اگر قطار بازی کامل اجرایی نمی‌شد، نمی‌توانستیم سیستم معیوب ترمزها را نیز درست کنیم.

رشد ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در موضوع ترانزیت به دنبال تنوع بار هستیم؛ در گذشته در موضوع ترانزیت تک محصولی بودیم و عمده بار گوگرد از کشور ترکمنستان و سپس ازبکستان و قزاقستان ترانزیت می‌شد.
وی گفت: سال گذشته سعی کردیم در موضوع ترانزیت تنوع داشته باشیم و موفق هم بودیم؛ به طوری اینکه شاهد رشد ۱۰ درصدی در این حوزه بودیم و عمده بار ترانزیت شده نیز گوگرد نبود.
صالحی اظهار داشت: ترانزیت در سال ۱۴۰۱ با نخستین بار کود پتاس آغاز شد و سال گذشته این مهم از روسیه نیز افزایش قابل توجهی داشت.

وی گفت: مجموع ترانزیت ریلی کشور در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود

راه اندازی بندر خشک آپرین
مدیرعامل راه آهن در ادامه به راه اندازی بندر خشک آپرین اشاره کرد و آن را اتفاق مهمی برشمرد و گفت: ۷۰ درصد واردات ریلی کشور وارد پایتخت شده و توزیع می‌شود، با راه اندازی این بندر خشک که در نزدیکی اسلامشهر واقع شده به جای اینکه بارها در گمرکات کشور با رفتارهای بعضاً سلیقه‌ای و سختگیرانه معطل بماند، با سهولت بیشتری از بندر آپرین ترخیص می‌شود.
وی اظهار داشت: حجم عملیات در این بندر در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۲ برابر شد. همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بهار امسال سرمایه‌گذاران بیشتری وارد عملیات عمرانی این بندر خواهند شد تا بندر خشک فعال‌تر از گذشته به فعالیت بپردازند.

راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران- کربلا
صالحی از راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران- کربلا به عنوان اتفاق مهم دیگر در حوزه ریلی در سال ۱۴۰۲ یاد کرد و گفت: سیر این قطار به صورت هفته‌ای یک قطار رفت و یک قطار برگشت انجام می‌شود که همین مساله برای پیگیری احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره نیز کمک کرد.
وی به دیدار روز گذشته وزیر راه شهرسازی با طرف عراقی اشاره کرد و اظهار داشت: در این پروژه در حوزه مین‌روبی اکنون در عمق سه کیلومتری داخل خاک عراق هستیم که این منطقه از ابتدای آتش بس جنگ بین دو کشور دست نخورده باقی مانده بود و میادین مین پیچیده‌ای دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون عملیات کشف، خنثی‌سازی یا انفجار مین با هماهنگی طرف عراقی در حال انجام است، همچنین طراحی پل که گلوگاهی در این پروژه بود نیز انجام و کامل شده و روز گذشته تفاهمی درهمین زمینه با طرف عراقی انجام شد و امیدواریم زمینی برای احداث پل تخصیص یابد.

قبرستان لوکوموتیوهای ایران کجاست؟
صالحی اظهار داشت: مجموع لوکوموتیوهای موجود در کشور از حدود ۷۰ سال گذشته تا آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۹۵۰ دستگاه بود که با تولید داخل ۲۱ لوکوموتیو در سال گذشته به بیش از یک هزار لوکوموتیو رسید.
وی بیان داشت: هم اکنون ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری با عمر متوسط ۱۱ سال در کشور وجود دارد؛ هرچند به صورت نو و سالم به ما تحویل نشد.
مدیرعامل راه‌آهن یادآور شد: روزی که در شرکت راه آهن وارد شدم ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از آنها متوقف بود و نیازمند تعمیر اساسی داشت، از ۱۰۰ لوکوموتیو دیگر باقی‌مانده ۸۲ دستگاه کار می‌کرد هرچند فقط ۱۷ لوکوموتیو در رژیم بهره‌برداری سالم بود.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از بیش از یک‌هزار لوکوموتیو موجود ۲۰۰ لوکوموتیو از حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پیش اصلاً استفاده نمی‌شده و در جایی که آن را "قبرستان لوکوموتیوها" می‌نامم در نزدیکی کرج نگهداری می‌شود.

این مقام مسوول تاکید کرد: ۱۵۰ لوکوموتیو متوقف طولانی مدت داریم که قابل بازگرداندن به سیر هستند، در این زمینه یک بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده که اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود که در آن مباحثی همچون فروش یا مشارکت در بازسازی لوکوموتیوها دیده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha