دکتر شهرام خرازی ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودکان نسل زد و آلفا هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت از لحاظ سلامت روان از فضای مجازی میگیرند؛ یعنی نمیتوان گفت چون این کودکان از نسل زد یا آلفا هستند و با فضای مجازی تعامل دارند، پس در واقع سلامت روان آنها به مخاطره قطعی میافتد. اگر از ابتدا روش درست بکارگیری ابزارهای تکنولوژیک رسانهای را به آنها آموزش دهیم و از همان بدو تولد، مهدکودک و پیش دبستانی این آموزشها ادامه پیدا کند از آسیبهای احتمالی جلوگیری میکند چون روش صحیح تعامل با فضای مجازی را آموزش دیدهاند البته به شرط آنکه والدین نیز این آموزشها را دیده باشند و از کودکان خود جا نمانند.
وی اضافه کرد: البته مقداری جاماندگی قابل قبول است اما اگر کودک رها شود احتمال اعتیاد به فضای مجازی برای او پیش میآید و آنگاه درمان کردن آن اعتیاد، سخت است.
تاثیرات فضای مجازی، نسبی است
وی با بیان اینکه تاثیرات فضای مجازی، نسبی است، افزود: فضای مجازی آدم را تنبل بار میآورد برای اینکه مخزنی از اطلاعات در اختیار کاربر است و میتواند از آن اطلاعات هر زمان که خواست استفاده کند و بسیاری از اطلاعات را به حافظه نمیسپارد بنابراین مغز کودکان نسل زد و نسل آلفا از لحاظ حافظهای ممکن است، تنبل بار بیاید به خاطر اینکه اطلاعات همواره در دسترس آنها قرار دارد. اما از طرف دیگر امکاناتی که فضای مجازی در اختیار آلفا و زد قرار میدهد، میتواند باعث تحریک و پرورش مغز آنها شود تا آنها به برخی توانمندیهای مغزی دسترسی پیدا کنند و از طریق کسب این توانمندیها، تعامل خوبی با اطراف خود داشته باشند.
خرازیها تصریح کرد: بنابراین نمیتوان گفت فضای مجازی بر کودکان تاثیر مثبت یا منفی میگذارد؛ این تاثیرات نسبی بوده و بستگی به این دارد که کودکان نسل زد و آلفا چقدر بتوانند سواد رسانهای خود را ارتقا دهند تا از امکانات فضای مجازی استفاده کنند.
نظر شما