ثبت جهانی افطار فرصتی برای تعمیق روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی است

تهران- ایرنا- مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد گفت: ثبت جهانی آیین افطار مسلمانان در ماه مبارک رمضان در فهرست جهانی یونسکو، یک فرصت ارزشمند برای تعمیق و تقویت روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی است.

سیدحسین علوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به حضور ۴۵ سفیر و رایزن فرهنگی در کاخ موزه ملت در آیین جهانی افطار ملل گفت: بسیار خوشحالیم که توفیق این میزبانی را در اولین سال ثبت جهانی افطار در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به دست آورد و امیدوارم ضیافتی در خور شان ملت بزرگ ایران در مقابل مهمانان خارجی برگزار شده باشد.

وی به اهمیت و نقش اشتراک‌های فرهنگی مذهبی و دینی در توسعه روابط فرهنگی میان ملت‌ها اشاره کرد و گفت: همسفرگی، زیرساخت تعمیق دوستی‌ها است. یکی از برکات اصلی سفره افطار که قطعا با برکت‌ترین سفره‌های ما ایرانی‌ها و مسلمانان است، تالیف قلوب، تقویت روابط و تکثیر دوستی‌هاست و برگزاری چنین محافلی بی‌شک در بهتر شدن روابط ما با همه دنیا موثر خواهد بود.

نخستین آیین جهانی افطار ملل یکشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ موزه ملت مجموعه سعدآباد برگزار شد.

در این آیین ۸۰ میهمان خارجی شامل سفرا، رایزنان و وابستگان فرهنگی و نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان حضور داشتند.

آیین جهانی افطار ملل در کاخ موزه ملت
آیین جهانی افطار ملل در کاخ موزه ملت

آذر ماه سال ۱۴۰۲، پرونده «افطار و سنت‌های فرهنگی اجتماعی آن» به‌ عنوان بیست و سومین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در پرونده‌ای مشترک به نام ایران جمهوری آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

در معرفی پرونده افطار آمده است: در همه کشورهایی که در این پرونده عضو هستند، افطار توسط افرادی از هر گروه سنی، جنسیتی، متعلق به پیشینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که اسلام را به عنوان دین خود می‌شناسند، اجرا و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افطار در واقع بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت آنهاست، چه آنهایی که روزه می‌گیرند و چه افرادی که روزه نمی‌گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha