رئیس کنگره آمریکا در دوراهی حمایت از اوکراین و برکناری

تهران- ایرنا- ان‌بی‌سی با ارایه گزارشی، نوشت: با اتمام تعطیلات ۲ هفته‌ای کنگره آمریکا، همه نگاه‌ها به "مایک جانسون" رئیس کنگره ایالات متحده خواهد بود که بر سر دوراهی حمایت از اوکراین یا از دست دادن ریاست کنگره مانده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این شبکه، اختلاف‌نظر میان اکثریت جمهوری‌خواه و اقلیت دموکرات بر سر موضوعات کلیدی نگاه‌ها را به سمت جانسون معطوف کرده است. در رأس این موضوعات، بسته کمک‌های نظامی به اوکراین و [رژیم] اسرائیل قرار دارد.

تنها پنج ماه از انتصاب جانسون به ریاست کنگره می‌گذرد و در این مدت فشارهای داخلی و خارجی متعدد عامل مناقشه بزرگی در کنگره شده است، به‌طوری که وعده این سیاستمدار برای حمایت از بسته میلیارد دلاری کمک به اوکراین و اسرائیل می‌تواند باعث برگزاری رأی‌گیری برای برکناری او از سمتش شود.

مارجری تیلور گرین نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا منتقد سرسخت جانسون است که موضوع اخراج او از سمت ریاست کنگره را درست قبل از شروع تعطیلات کنگره مطرح کرد.

او در یک برنامه تلویزیونی ضمن مقایسه عملکرد ضعیف جانسون با نانسی پلوسی رئیس پیشین کنگره عنوان کرد: ما اکنون یک رئیس جمهوری‌خواه در کنگره نداریم، جانسون بیشتر نماینده دموکرات‌هاست.

گرین از متحدان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال جاری است که ضمن مخالفت جدی با ارسال کمک مالی و نظامی به اوکراین، خواستار تمرکز بر مرز مکزیک است.

برتری شکننده جمهوری‌خواهان که تنها ۲ کرسی بیشتر از دموکرات‌ها در کنگره اشغال کرده‌اند به این معنی است که کافی است تعداد اندکی از نمایندگان جمهوری‌خواه دست به دست اقلیت دموکرات داده و به ریاست نوپای جانسون خاتمه دهند؛ سرنوشتی که سلف او کوین مک‌کارتی را سرنگون کرد.

جانسون با رد لایحه حمایت ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان در ماه فوریه (دی-اسفند)‌ که به تصویب سنا رسیده بود، اعلام کرد که به دنبال این تصمیم، بسته حمایتی خود را معرفی خواهد کرد.

او که هرگونه بسته حمایتی را به تعادل بودجه برای کنترل مرز مکزیک به‌عنوان دغدغه جمهوری‌خواهان منوط کرده بود، درپی بالا گرفتن تردید دموکرات‌ها برای حمایت از اسرائیل در سایه کشتار هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه، هنوز ایده قابل طرحی برای جایگزینی بسته سنا ندارد.

سنا ارسال هرگونه کمک‌های تسلیحاتی و مالی به اوکراین را منوط به ارسال هم‌زمان کمک‌ها به اسرائیل کرده است، حال آنکه هرگونه تأخیر ارسال کمک‌ها به اوکراین تا اواسط ماه مه (اردیبهشت-خرداد) می تواند عواقب سنگینی برای جبهه اوکراین داشته باشد.

جانسون ایده تفکیک رأی‌گیری برای بسته‌های حمایتی از ۲ متحد آمریکا را مطرح کرده است، اما موضوع آن است که هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او بیشتر مشتاق حمایت از اسرائیل هستند تا اوکراین. به همین دلیل است که اکثر نمایندگان هم‌حزبی او در نهایت بسته مصوب سنا را تنها گزینه جانسون می‌دانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha