پیروزی دیپلماتیک ایران در نشست شورای امنیت نتیجه هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

تهران- ایرنا- یک کارشناسی مسائل سیاسی گفت: اینکه ما توانستیم در نشست شورای امنیت وقفه ایجاد کنیم و آنها نتوانستند به هیچ تصمیمی برسد، محصول هماهنگی حوزه دیپلماسی با میدان بود.

محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این ماجرا ـ از وقتی تهاجم به کنسول‌گری ایران در دمشق صورت گرفت و ما در شورای امنیت طرح شکایت کردیم ـ تا امروز نمونه یک روند موفق دیپلماسی و هماهنگ با میدان را به نمایش گذاشت، گفت: اینکه ما توانستیم در نشست شورای امنیت وقفه ایجاد کنیم و شورای امنیت نتوانست به هیچ تصمیمی برسد، محصول هماهنگی حوزه دیپلماسی ما میدان بود و طبیعتا این دو عرصه چون به درستی یکی فرض شدند، این دستاورد برای ما شکل گرفت.

وی به نقش کشورهای دوست جمهوری اسلامی در این قضیه اشاره و تصریح کرد: طبیعتا همکاری بعضی از کشورهای دوست ما در این قضیه نیز قابل توجه است، هم چین و هم روسیه و مخصوصا الجزایر دفاع خیلی خوبی از ما داشتند و به نحوی رفتار کردند که در شورا کار حتی به تصمیم‌گیری هم نرسید.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حمله موشکی و پهپادی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی، گفت: عملیات بامداد یکشنبه جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی درواقع تلاش برای ترمیم ساختار بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات این رژیم بود.

وی با بیان این‌که وظیفه بدیهی هر حاکمیتی حفظ امنیت شهروندان و منافع و داشته‌های او است، خاطرنشان کرد: بهترین روش برای حفظ امنیت ملی در برابر تهدیدات خارجی ایجاد سامانه بازدارندگی، به صورتی که احتمال تهاجم و تجاوز قدرت‌های بیگانه به آن کشور و شهروندان و منافع و امکانات آن به حداقل ممکن برسد است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساختار دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل نظام بر اساس نگرش‌های دینی و رهنمودهای قرآنی مدنظر رهبران جمهوری اسلامی، هم امام راحل (ره) و هم مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهان کل قوا بوده از این رو ساختار نیروهای مسلح ما بر مبنای بازدارندگی و افزایش بنیه دفاعی شکل گرفته است.

پیام «وعده صادق» به صهیونیست‌ها

کوشکی با تأکید بر این نکته که ما نیروی تهاجمی نداریم و نیروهای مسلح ما بر مبنای دکترین دفاعی و بازدارنده شکل گرفته و توسعه پیدا کرده‌ است، گفت: لازم بود جمهوری اسلامی چاره‌ای بیاندیشد، بنابراین اولین و جدی‌ترین هدفی که ما از عملیات موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی دنبال می‌کردیم این بود تا به رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دشمن‌مان در منطقه غرب آسیا این مطلب را بفهمانیم که هر حمله‌ای علیه جمهوری اسلامی، اتباع و منافع ما پاسخ سنگینی به دنبال خواهد داشت. درواقع ما به دنبال آن بودیم که هزینه تهاجم به جمهوری اسلامی، شهروندان و منافع و امنیت خودمان را بالا ببریم و اکنون این اتفاق هم رخ داده است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف این عملیات برخلاف آنچه در نبردهای کلاسیک رخ می‌دهد، گرفتن تلفات و تخریب زیرساخت‌های اسرائیل نبود، بیان کرد: هدف ما رساندن این پیام بود که جمهوری اسلامی اجازه آسیب زدن به خودش را به هیچ موجودیتی از جمله اسرائیل نخواهد داد، از این‌رو هر کس بخواهد به جمهوری اسلامی آسیبی وارد کند هزینه بسیار بالایی باید بپردازد و به همین دلیل عملیات هشدار دهنده بود.

پاسخ ایران در صورت تهاجم رژیم صهیونیستی جدی تر خواهد بود

کوشکی اضافه کرد: ما به دنبال کشتار شهروندان غیرنظامی اسرائیل و تخریب زیرساخت‌های نظامی او نبودیم، چون درصدد انتقال یک پیام بودیم و صهیونیست‌ها این پیام را دریافت کردند و امیدواریم از این پس دیگر شاهد ترور شهروندان و تهاجم به تأسیسات هسته‌ای و دفاعی و فعالیت های ضدامنیتی اسرائیل علیه خودمان نباشیم که اگر چنین باشد طبیعتا پاسخ‌ ما جدی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حمله به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی است؟ تأکید کرد: دکترین دفاعی دینی ما که از سوی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهان کل قوا ابلاغ و دنبال شده، صرفا دکترین بازدارندگی است و دین ما اجازه مهاجم بودن را نمی‌دهد. هم‌چنان که حضرت امام (ره) در ابتدای جنگ تحمیلی مطرح کردند «ما دنبال تهاجم به کشوری نبوده و نیستیم، اما اگر کسی به ما تعدی کند دهان او را خرد می کنیم» دقیقا برگرفته از چارچوب‌های قرآنی در حوزه نظریه دفاع و امنیت در اسلام است و به این دلیل ساختار نیروهای مسلح ما بر مبنای دکترین دفاعی و نه تهاجمی شکل گرفته است.

این استاد دانشگاه هم‌چنین درخصوص چگونگی نقش‌آفرینی کشورهای مسلمان در حمایت از مردم غزه، گفت: نحوه نگاه و عملکرد کشورهای مسلمان در مواجهه با مساله فلسطین باید به چند دسته تقسیم کنیم؛ نخست کشورهایی که مساله فلسطین را به طور جدی مساله خود می‌دانند و تا سر حد توان در خصوص آن تلاش کردند.

وی دولت انصارالله مستقر در بخش شمالی یمن را در صدر کشورهایی عنوان کرد که مساله فلسطین را مساله جدی خود می‌داند و افزود: انصارالله یمن با حداکثر توان حتی به شکل نظامی وارد این مساله شد و تلاش کرد مانع از رسیدن کالا و خدمات به رژیم صهیونیستی شود. شبیه یمن نمونه‌ای در کشورهای مسلمان نداریم که تا سرحد توان با این مساله مواجه شده باشد. به گونه‌ای که حتی شدت بمباران‌ها و فشارهای آمریکا و انگلیس هم باعث نشد یمن از حمایت خودش از غزه دست بردارد.

کشورهای اسلامی در حمایت از غزه همانند آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه عمل کنند

کارشناس سیاسی، الجزایر را نمونه دیگری از کشورهایی دانست که برای مساله فلسطین اولویت قائل است و تصریح کرد: الجزایر به عنوان کشوری که عضو غیردائم شورای امنیت است، در این مدت در حوزه دیپلماسی تلاش حداکثری داشت و بخصوص در قطعنامه‌هایی که با موضوع آتش بس در شورای امنیت مطرح می‌شد، اقدامات موثری انجام داد و مساله فلسطین جزء اولویت‌های ملت و دولت الجزایر بوده است.

کوشکی در نقطه مقابل یمن و الجزایر، به کشورهایی اشاره کرد که در نسبت با مساله فلسطین یا اقدامات محدودی انجام داده‌اند و این موضوع جزء اولویت‌های آنها نبوده، یا اینکه اساسا حرکتی به نفع فلسطین انجام نداده و بلکه در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

وی عربستان، اردن و امارات را از جمله کشورهایی دانست که در ۶ ماه اخیر برای کمک به رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشتند و اظهار کرد: این کشورها برای کمک به اسرائیل هر کاری‌که می توانستند انجام دادند، مهم‌ترین مثال آن آماده کردن مسیر زمینی برای کاستن فشار بر رژیم صهیونیستی و انتقال کالا و خدمات به آنها بود.

کارشناس سیاسی افزود: کشورهایی هم هستند که به نحو محدود و در حد مسائل حاشیه‌ای تحرکاتی داشته‌اند، اما مساله فلسطین دغدغه اصلی آنها نیست. در این راستا می توان به مالزی، اندونزی و قطر اشاره کرد.

کوشکی در ادامه به مواجهه کشورهایی مثل آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه با مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: با اینکه این دو دولت، مسلمان هم نیستند اما آفریقای جنوبی با استفاده از ظرفیت مجامع بین المللی تلاش کرد رژیم صهیونیستی را به دادگاه بکشاند و تا حدی هم در این کار موفق بود. نیکارگوئه نیز به عنوان کشور کوچکی در آمریکای مرکزی تلاش کرد آلمان را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی به دادگاه بکشاند و حتی رابطه خود با این کشور را قطع کرد.

وی تاکید کرد: حتما کشورهای مسلمان هم می‌توانستند اقدامی شبیه آفریقای جنوبی و نیکاراگوئه انجام دهند اما این کار را نکردند، چون مساله فلسطین دغدغه آنها نبود. این کشورها شعار می‌دهند ولی هیچ اقدام عملی از آنها در این مورد دیده نشد و کوتاهی آن‌ها در قضیه فلسطین و فاجعه غزه به مثابه لکه ننگی بر دامن آنها نشست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بعضی از این کشورها گروه‌هایی وارد ماجرا شدند، خاطرنشان کرد: گروه‌هایی مثل مقاومت لبنان و عراق وارد این ماجرا شدند و بخش‌هایی از جامعه عراق و لبنان حامی مساله فلسطین بوده و هستند، اما کلیت حاکمیت آن کشورها دغدغه ورود جدی به این مساله نداشتند.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha