۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85441919
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فشار دموکرات‌ها برای ممانعت از فروش اف-۱۵ به اسرائیل

۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85441919
فشار دموکرات‌ها برای ممانعت از فروش اف-۱۵ به اسرائیل

تهران- ایرنا- «گرگوری میکس» از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پی فشار هم حزبی‌های خود در این نهاد قانونگذار، هنوز درخواست رژیم صهیونیستی برای خرید جنگنده‌های اف-۱۵ را تائید نکرده‌ است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، «گرگوری میکس» تضمین‌های اسرائیل در مورد پیروی از قوانین بین‌المللی در غزه را بررسی، اما همچنان درخواست این رژیم برای خرید جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی را تائید نکرده است.

به گفته یک عضو این نهاد قانونگذار که خواست نامش فاش نشود، میکس به عنوان مقام ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تحت فشار دست کم ده ها تن از هم‌حزبی های خود در این مجلس قرار دارد تا با اعمال قدرت مانع تائید توافق مذکور شود.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از کشته شدن هفت تن از کارکنان سازمان مردم نهاد آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) در حمله اسرائیل، به طور فزاینده‌ای از تلاش‌های جنگی این رژیم انتقاد کرده‌اند.

هرچند براساس گزارش ها، تحویل این جنگنده‌های آمریکایی حتی در صورت تائید مجلس نمایندگان، پنج سال دیگر صورت می گیرد.

میکس در همین زمینه گفته است که به دنبال آن است تا اسرائیل تضمین کند که از تسلیحات آمریکایی مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌کند و اجازه ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را هم می‌هد.

گفته می‌شود مطابق قوانین آمریکا، تایید میکس برای تداوم فروش تسلیحات آمریکا که با مجوز کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا صورت می‌گیرد، الزامی است.

براساس اعلام یک مقام ارشد آمریکایی که خواست ناشناس بماند، وزارت امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه، نامه‌ای را به میکس نشان داده که حاوی ضمانت اسرائیل بوده ‌که چند هفته پیش توسط وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارائه شده بود.

این مقام آمریکایی گفت، میکس پس از مشاهده نامه، هیچ صحبتی در مورد تائید یا عدم تائید فروش اف-۱۵ به اسرائیل نکرده است.

بن کاردین رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز در پاسخ به سوال اکسیوس مبنی بر تائید این فروش گفت: «موضوع امضا کردن یا امضا نکردن این توافق نیست. هنوز به این نقطه نرسیده ایم». وی سپس با اشاره به تحویل این جنگنده ها در پنج سال آینده گفت: هیچ فوریتی وجود ندارد.

همزمان برد شرمن دومین دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پس از میکس و حامی سرسخت اسرائیل، گفت که نمی‌تواند تصور کند میکس جلوی فروش اف-۱۵ را به اسرائیل بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha