استاندار خراسان‌شمالی: کشتی باچوخه باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان‌شمالی گفت: کشتی پرطرفدار باچوخه این خطه باید جایگاه واقعی خود را در جهان پیدا کند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز جمعه در حاشیه مسابقات کشتی با چوخه اسفراین اظهار کرد: کشتی با چوخه ورزشی بومی است که الگوی جوانمردی و پهلوانی را در خود داشته و در بین مردم این خطه محبوبیت فراوان دارد.

وی افزود: امسال برگزاری این مسابقات جنبه بین المللی پیدا کرده است و امید داریم کشتی باچوخه به نام خراسان شمالی ثبت جهانی شود.

حسین نژاد تصریح کرد: برگزاری مسابقات بین المللی کوراش نیز در فضایی آرام، امنیت کشور را به رخ جهانیان کشید.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان که با توطئه و دسیسه تلاش دارند کشور را ناامن جلوه دهند اما دیدند که چگونه در استان های مختلف کشور از جمله خراسان شمالی این مسابقات مردمی در امنیت و آرامش کامل برگزار شد.

به گزارش ایرنا، گود «زینل‌خان» اسفراین امروز (جمعه) با حضور چند هزار نفری مردم در گرداگرد آن و رقابت ۱۵۲ چوخه کار از سراسر کشور شاهد جلوه‌های ناب از بزرگ‌ترین رویداد ورزش سنتی ایران بود.

کشتی باچوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست زیرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و به تدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

شهرستان ۱۲۷ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha