دو خبرگزاری آسیای میانه، پاسخ ایران به رژیم اسرائیل را «بی‌سابقه» خواندند

تهران- ایرنا- خبرگزاری‌های کازینفورم قزاقستان و کانیوز قرقیزستان با بازتاب پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی بی‌سابقه عنوان کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری کازینفورم قزاقستان در این مورد نوشت: شامگاه شنبه ایران موج بزرگی از حملات پهپادی و موشکی را از خاک خود به سمت اسرائیل روانه کرد که اولین حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل در تاریخ محسوب می‌شود.

این خبرگزاری با بازتاب اخبار مربوط به این اقدام نوشت: آژیرهای خطر در مناطق جنوب اسرائیل در حدود ساعت ۱:۴۲ صبح به صدا درآمدند و سپس به سایر نقاط گسترش یافت. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش می دهد که صدای غرش موشک‌ها (اعم از ایرانی و رهگیری‌کننده) در شمال و جنوب کشور و همچنین در اورشلیم و بسیاری از شهرهای شمال کرانه باختری شنیده شد.

کازینفورم نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک به اهداف خاص در اسرائیل را تایید و به نقل از بیانیه آورد: در واکنش به جنایات مختلف رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق و شهادت تعدادی از فرماندهان و مشاوران نظامی کشورمان در سوریه، نیروهای هوافضا سپاه پاسداران ده‌ها موشک و پهپاد به اهداف خاصی در داخل سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.

در گزارش کازینفورم آمده است : آدمیرال دانیل هاگری سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که ایران ده ها موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب کرده است که باعث آسیب جزئی به پایگاه نظامی شده است. بر اساس گزارش های رسانه های ایرانی، دست کم هفت موشک پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب اصابت کرده است.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل در مجموع ایران بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که شامل ده ها موشک بالستیک نیز می شود.

منابع اطلاعاتی به رویترز گفتند که نیروهای آمریکایی که از پایگاه های ناشناخته در منطقه فعالیت می‌کنند، چندین هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را در استان های سویدا و درعا در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن رهگیری کردند.

سوریه همچنین سیستم های دفاع هوایی پانتسیر ساخت روسیه را در اطراف دمشق و پایگاه های اصلی در صورت حمله اسرائیل در حالت آماده باش قرار داده است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت که- اقدام نظامی ایران که بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در خصوص دفاع مشروع انجام شد، پاسخی به تجاوز رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. اگر رژیم اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، واکنش ایران بسیار شدیدتر خواهد بود. این یک درگیری بین ایران و رژیم جنایتکار اسرائیل است که ایالات متحده باید از آن دور بماند!

خبرگزاری کانیوز قرقیزستان نیز در گزارشی با عنوان «ایران به اهداف اسرائیل حمله موشکی و پهپادی کرده است چه اتفاقی در حال افتادن است؟» نوشت: این حمله مستقیم بی سابقه ای از طرف ایران به قلمرو اسرائیل است، ایران یکشنبه شب از پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک کروز به اهداف در اسرائیل خبر داد. پدافند هوایی آمریکا و انگلیس در دفع تعداد زیادی از این حملات به اسرائیل کمک کردند.

بر پایه این گزارش، ایران اعلام کرده است که حملات به اسرائیل را می‌توان پاسخی به حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه دانست. ایران هشدار داد که در صورت تکرار «اشتباهات» از سوی اسرائیل، پاسخ تهران شدیدتر خواهد بود.

کانیوز نوشت: در ۱۴ آوریل، چند صد پهپاد در حمله ایران به اسرائیل دخیل بودند. در ارتباط با این حمله، ژیلاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفت: من از همه طرف ها می خواهم که حداکثر محدودیت را اعمال کنند تا از هرگونه اقداماتی که می تواند منجر به یک درگیری نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، جلوگیری کنند.

وی افزود: من بارها تاکید کرده ام که نه منطقه و نه جهان نمی توانند جنگ دیگری را تحمل کنند.

فرماندهی نظامی ایران در بیانیه ای گفت که حمله به اسرائیل انتقام «جرائم متعدد» است؛ از جمله حمله موشکی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق در ۱ آوریل.

کانیوز همچنین به مصاحبه حسن براری از دانشگاه قطر با الجزیره اشاره کرد و نوشت: حمله ایران به اسرائیل حساب شده و اندازه گیری شده است.

براری گفت که بیانیه نمانیدگی ایران در سازمان ملل که این حمله پایان «مسئله حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق است» نشان می دهد که ایران «انتقام بیشتری نمی خواهد.»

کانیوز همچنین به نقل از خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن نوشت: این حمله مستقیم بی سابقه ای از طرف ایران به قلمرو اسرائیل است؛ یک متحد مهم آمریکا. آمریکا چگونه واکنش نشان خواهد داد؟ این بستگی به مقیاس حملات ایران، انواع سلاح های مورد استفاده، تلفات و خسارات وارد شده دارد.

این گزارش افزود: جو بایدن رئیس جمهور و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل احتمالا در مکالمه تلفنی خود در مورد پاسخ احتمالی صحبت کردند. ایالات متحده می خواهد این وضعیت تنش را تا حد ممکن کاهش دهد و ممکن است مجبور شود اسرائیلی ها را در هنگام انتخاب اقدامات انتقام جویانه کنترل کند. آمریکا و اسرائیل باید با دقت گام بردارند چون بدترین سناریو برای ایالات متحده و متحدانش درگیر شدن در یک درگیری سر به سر است که می تواند یک جنگ منطقه ای بزرگتر را تحریک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha