۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85443870
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش برای رفع چالش‌های ارتباطی و اینترنتی در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری سال گذشته در خراسان شمالی اجرا شد و ۱۲ میلیارد ریال به ۶ طرح تخصصی حوزه «آی سی تی» تخصیص یافت که اجرای این طرح ها توانست بسیاری از چالش های ارتباطی و اینترنتی را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، توسعه زیر ساخت فیبر نوری و رسیدن آن به در منازل که در دولت سیزدهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفته , قرار است گره از مشکلات بسیاری بگشاید و این مهم در سال های اخیر رشد قابل توجهی یافته است.

بسیاری از روستاهای خراسان شمالی با نگاه عدالت محور دولت برای نخستین بار طعم خوش عصر ارتباطات را در محل زندگی خود تجربه کردند و بسیاری نیز از شر اینترنت کم سرعت خلاص شده اند.

خیلی وقت است که دیگر روستاییان این خطه عبارت «مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشند» را از اپراتورها را نمی شوند و با خرید یک بسته اینترنتی می توانند با دوستان و آشنایان خود تماس تصویری برقرار کنند.

رنسانس ارتباطی دولت در خراسان شمالی به روستاها ختم نمی شود بلکه این روزها شمارش معکوس برای بهره مندی شهرهای استان نیز از اینترنت پرسرعت زیر سایه طرح ملی فیبر نوری منازل و و کسب و کارها (FTTX) آغاز شده است.

اینترنتی که قرار است با اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها، تمامی شهروندان خراسان شمالی از آن بهره مند شوند و سرعتش ۱۰۰ برابر سرعت فعلی اینترنت است.

اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سال گذشته از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) در استان اجرا شد.

سیدعلی مرتضوی اظهار کرد: تکمیل رینگ ارتباطی استان، تامین ارتباطات پایدار در مواقع بحرانی، افزایش پهنای باند و ایجاد بستر ارتباطی اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات از اهداف اصلی اجرای فیبر نوری است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرای نهضت ملی فیبرنوری در شهرهای خراسان شمالی، گفت: قرارداد اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها در بجنورد بین شهرداری مرکز استان و شرکت ارتباطات شاتل و در سایر شهرها بین شهرداری ها و شرکت مخابرات خراسان شمالی منعقد شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی ادامه داد: تحقق این طرح ملی، محدودیت‌های شبکه توزیع درون شهری برای دسترسی به اینترنت پرسرعت را برطرف می‌کند و مشترکان می‌توانند تجربه اینترنت بر بستر فیبرنوری با سرعت‌ چند برابری سرعت اینترنت «ای دی اس ال» را تجربه کنند.

پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات

مرتضوی با اشاره به توانمندسازی و حمایت از کسب و کارهای نوپای فاوا، گفت: ۱۲ میلیارد ریال به ۶ طرح تخصصی حوزه «آی سی تی» از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ در سال گذشته پرداخت شد.

وی یادآور شد: اکنون ۱۱۹ دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۴۷ دفتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به مردم استان خدمات الکترونیک ارایه می دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی افزود: از این تعداد؛ مجوز پنج دفتر پیشخوان خدمات دولت شهری و خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: واگذاری خدمات دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان گامی موثر در پیشبرد اهداف دولت الکترونیک است و این امر موجب کاهش سفرهای درون شهری و مراجعه شهروندان به دستگاه های دولتی خواهد شد.

اینترنت «ای دی اس ال» در آستانه پیوستن به خاطرات

تا پیش از این اینترنت (ADSL) محبوب‌ترین نوع اتصال در ایران محسوب می‌شد و کاربرانی برای دسترسی به یک خط اینترنت ADSL ولعی مثال‌زدنی داشتند به گونه ای که باید مدت‌ها در انتظار یک پورت خالی می‌نشستند و با هر نوع شرایط سرویس‌دهنده اینترنت موافقت می‌کردند.

اینترنت (ADSL) در بهترین حالت و بالاترین سرعت می‌تواند به مرز ۱۶ مگابیت بر ثانیه برسد آن هم اگر شما چنین سرویسی را خریداری کرده باشید، اگر سرویس‌های پایین‌تر مانند هشت مگابیت یا چهار مگابیت را اشتراک بگیرید که دیگر سرعت «ای دی اس ال» قابل قیاس با فورجی نیست.

اما در طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها سرعت اینترنت تا هزار مگابیت در ثانیه می رسد که ۱۰۰ برابر وضعیت موجود است به گونه ای که خانواده ها می توانند با خرید مودم این خدمت را دریافت کنند.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در استان ۱۴۰.۳۳ درصد است و بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار در این خطه وجود دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha