کوبا: ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل، کاتالیزور پاسخ ایران به اسرائیل بود

تهران- ایرنا- دولت کوبا همزمان با هشدار نسبت به خطرهای ناشی از معافیت از مجازات رژیم صهیونیستی که محرک اقدامات این رژیم علیه کشورهای خاورمیانه با همدستی و حمایت آمریکا است، «ناتوانی» شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ قاطع به بمباران بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه را «کاتالیزور» واکنش تهران ارزیابی کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه کوبا، دولت هاوانا در بیانیه‌ای رسمی، «ناتوانی» شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه را مورد تاکید قرار داد و این مساله را به عنوان «کاتالیزور» پاسخ تهران علیه تل‌آویو ارزیابی کرد.

در این بیانیه آمده است: حمله غیرقانونی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با نقض آشکار حقوق بین‌الملل و کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخت و منطقه‌ای شدن احتمالی درگیری با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای صلح جهانی را تقویت کرد.

دولت کوبا بار دیگر درخواست خود مبنی بر «کاهش تنش در منطقه خاورمیانه» و «آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه که به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین پایان می‌دهد» را تکرار کرد و افزود: کوبا همیشه طرفدار صلح، عدالت و احترام به حقوق بین‌الملل خواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که تا زمانی که به یک راه حل جامع، عادلانه و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین مبنی بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای قبل از ۱۹۶۷ و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی دست نیابیم، صلح و ثباتی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.

کوبا همچنین پذیرش «بدون تاخیر بیشتر» کشور فلسطین به عنوان «عضو کامل» سازمان ملل متحد را خواستار شد.

به دنبال پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین واکنش نشان داده‌اند؛ دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد «در نتیجه نسل‌کشی در فلسطین و عملکرد غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین انفعال سازمان ملل متحد، بی‌ثباتی در منطقه در هفته‌های اخیر تشدید شده است».

دولت برزیل نیز با ابراز «نگرانی شدید» نسبت به تحولات خاورمیانه، خطاب به جامعه بین‌المللی از آنها خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه بسیج شده و بر تلاش‌های خود بیفزایند.

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس نیز بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha