۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85445018
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکارچی سابقه دار حیات وحش دنا دستگیر شد

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 85445018
شکارچی سابقه دار حیات وحش دنا دستگیر شد

یاسوج-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلف و شکارچی سابقه دار با همکاری دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی استان شناسایی و به همراه بخشی از لاشه کَل دستگیر شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست، اسلام جاودان خرد روز دوشنبه اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر شکار یک راس کل وحشی، با همکاری اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی فرد متخلف سابقه دار در شهرستان بویراحمد دستگیر و اعمال قانون شد.

جاودان خرد ادامه داد: دستگیری مختلف توام با بازرسی از منزل وی، مقداری گوشت کل کشف و ضبط گردید که پرونده قضایی نیز برای وی تشکیل شد.

وی تاکید کرد: بر اساس مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید، هرگونه خرید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری اجزاء حیات وحش زنده و ذبح شده جرم و ممنوع است که در صورت مشاهده بر اساس قوانین مربوطه به مراجع قضایی معرفی و به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان با اشاره به اهمیت همراهی مردم برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار و صید با شماره ۱۵۴۰ تماس حاصل نمایند.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین نقاط کشور از نظر تنوع زیستی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که بدلیل دارا بودن گونه های گیاهی، جانوری نادر، اندمیک (محلی) آسیب پذیر و در خطر از اهمیت حفاظتی بالایی برخوردار است.

برای حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی این اکوسیستم می توان با آموزش و تبیین اهداف برای ساکنان منطقه مخاطراتی که هر روزه این خطه راتهدید می کند، کاهش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha