تحقق رویای خانه‌دار شدن مددجویان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

بجنورد-ایرنا- ساخت مسکن به ویژه در مناطق محروم برای مددجویان زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی از برنامه‌های دولت سیزدهم است که تلاش برای به نتیجه رساندن این رویکرد مهم با جدیت در خراسان شمالی شکل گرفت و رویای خانه دار شدن نیازمندان محقق شد.

به گزارش ایرنا، توجه هر چه بیشتر به اقشار آسیب پذیر و محرومیت زدایی همواره جزو شعارها و سیاست‌های دولت‌ها در کشور به شمار رفته که البته در سال‌های مختلف با نوسان‌های زیادی همراه بوده است.

اینکه بتوان نیازهای اولیه شهروندان محروم به خصوص در نقاط حاشیه‌ای و روستاهای دور دست را تامین کرد نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب است که در این میان تامین مسکن را باید مهمترین نیاز قلمداد و به دنبال آن برای رفع دیگر نیازها برنامه ریزی کرد.

بر همین مبنا دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی و اقداماتی کوشید که در قالب یک طرح گسترده و فراگیر کشوری برای تامین مسکن نیازمندان جامعه گام‌های موثری بردارد.

مسکن ایمن همواره یکی از نیازهای اساسی مددجویان زیر پوشش نهاد های حمایتی است و با شروع نهضت ساخت مسکن محرومان در استان خراسان شمالی، این افراد پله‌های امید را بالا می‌روند تا زیر سقف مهربانی زندگی کنند.

در این میان زنان سرپرست خانواری هستند که علاوه بر تامین معیشت هزینه های اجاره مسکن را با سختی تامین می کنند، بیماران سخت علاجی هستند که علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری رنج تامین هزینه های زندگی و مسکن را متحمل می شوند و کودکان یتیمی که آرزوی خانه ای کوچک و رویایی دارند.

تامین مسکن اقشار کم بضاعت و آسیب دیده یکی از اقدامات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در دولت سیزدهم نیز احداث مسکن برای مددجویان در اولویت نهادهای حمایتی قرار گرفته و در این راستا روز گذشته با افتتاح سراسری بیش از ۳۳ هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد امام خیمنی (ره)، ۲ هزار ۲۱۰ واحد مسکن مددجویی زیر پوشش کمیته امداد در استان ما به بهره برداری رسید که چراغ امید در دل این خانواده ها روشن شد.

تحقق رویای خانه‌دار شدن مددجویان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تحویل ۲ هزارو ۲۱۰ کلید به مددجویان

۲ هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی روز گذشته همزمان با واگذاری ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مددجویی کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور تحویل مددجویان استان خراسان شمالی شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی در این خصوص گفت: سهم استان از مجموع ۳۳ هزار واحد مسکونی در کشور تعداد ۲ هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی است که ساخت این واحدها از سال ۱۴۰۱ آغاز و اینک به مددجویان تحویل شد.

مجید الهی راد با بیان اینکه کمیته امداد با هدف محرومیت زدایی از مناطق حاشیه نشین و خدمت رسانی به خانواده های تحت پوشش این نهاد اقدام به ساخت مسکن برای مددجویان کرده است، افزود: برای این واحدهای مسکونی بیش از سه هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی در خصوص واحدهای مسکونی تحویل شده به مددجویان به تفکیک شهرستان ها تصریح کرد: در شهرستان مانه و سملقان ۵۶۹ واحد، راز و جرگلان ۴۱۸ واحد، شیروان ۳۹۷ واحد، اسفراین ۱۸۰ واحد، جاجرم ۱۷۴ واحد، فاروج ۱۵۳ واحد، گرمه ۶۷ واحد، بام و صفی آباد ۴۵ واحد و در شهرستان بجنورد ۲۰۷ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی ادامه داد: سال گذشته ۲۲۲ مورد تعمیرات مسکن مددجویی، ۲۶۱ مورد احداث فضای شامل شامل حمام و سرویس بهداشتی و ۷۸۶ مورد لوله کشی گاز منازل مددجویان استان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برای هر واحد مسکن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض کمیته امداد، ۵۰۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه از محل صندوق امداد ولایت، ۲ میلیارد ریال وام بنیاد مسکن و مابقی آورده مددجو است.

ساخت یکهزار و ۱۱۶ واحد مسکونی جدید

الهی را در ادامه گفت: یکهزار و ۱۱۶ واحد مسکونی محرومین سالجاری با انعقاد تفاهم نامه‌ای در حال ساخت است که نشان از جایگاه مطلوب استان در بخش ساخت مسکن مددجویان است.

وی افزود: این واحد های مسکونی در سال آینده تحویل این مددجویان می شود و امیدواریم در سال جدید شاهد حرکت های جدیدی در مسیر تحول و رشد تولید با مشارکت مردم باشیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی با اشاره به اینکه امروزه سلامت، اشتغال و معیشت به عنوان اساسی ترین نیازهای قشر محروم جامعه شناخته شده است افزود: یکی از خدمات تأثیرگذار در حوزه خدمات رسانی به قشر محروم جامعه بحث توانمندسازی و تأمین و بهسازی مسکن مددجویان است.

خانه دار شدن ۸۰۰ مددجو در سال گذشته

مسوول مسکن اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ خانوار از مددجویان زیر پوشش این سازمان حمایتی صاحب‌خانه شدندکه برای ساخت این تعداد از مسکن ۲۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

هادی قافله باشیان اظهار کرد: سال گذشته تعهد بهزیستی خراسان شمالی ساخت ۷۴۹ واحد مسکونی برای خانوارهای تحت پوشش با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهادهای مختلف بود که بیش از این تعهد محقق شده است.

به گفته وی؛ این سازمان حمایتی در سال ۱۴۰۱ نیز ۸۰۰ واحد مسکونی احداث و به مددجویان تحویل داده است.

مسوول مسکن اداره کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: تفاهم نامه با اداره کل راه و شهرسازی برای خانه دار کردن مددجویانی که در پروژه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و همچنین با بنیاد مسکن نیز برای خانه دار شدن بسیاری از روستاییان امضا شده است.

وی تصریح کرد: چهار هزار و ۳۰۰ نفر از خانوارهای زیر پوشش این سازمان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که بعد از پایش چهار هزار نفر اطلاعات اولیه خود را صحیح وارد کرده بودند.

پرداخت ۱۱۰ میلیارد ریال کمک ودیعه

مسوول مسکن اداره کل بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال گذشته این سازمان حمایتی ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب وام هایی با کارمزد چهار درصد و باز پرداخت طولانی به مددجویان مستاجر پرداخت کرد.

قافله باشیان تصریح کرد: در این خصوص ۱۷۶ فقره پرونده به بانک های این استان ارسال شد که ۸۰ نفر از این تسهیلات برخوردار شدند.

وی بر حمایت خیران در ساخت مسکن مددجویی تاکید کرد و افزود: از نیکوکاران می خواهیم که در این زمینه نیز مشارکت داشته باشند تا بخشی از مشکلات این قشر را برطرف کنیم.

به گزارش ایرنا، ۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر در قالب ۴۲ هزار خانوار که شامل یک هشتم جمعیت استان زیر پوشش این نهاد قرار دارند که نیازمند توجه حمایت های بیشتر در حوزه ها مختلف به ویژه مسکن هستند.

حدود ۶۰ هزار و ۲۵۵ خانوار با جمعیتی در حدود ۱۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) دارد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha