۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85446079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باران بهاری؛ مرهمی بر زخم خشکسالی خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - بارش باران بهاری در چند روز گذشته خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان و دامداران کویر نشین را در پی داشت و مرهمی بر زخم خشکسالی خراسان جنوبی شد.

به گزارش ایرنا بارندگی خوب در هفته پایانی فروردین ماه کویر تشنه خراسان جنوبی را نمناک کرد و لطافت و تازگی را بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری برای بارش باران به طبیعت این استان هدیه داد اما دغدغه خشکسالی همچنان پا برجاست.

خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه درگیر خشکسالی است و از مواهب خدادادی در این دیار کویری هیچ چیز به اندازه بارش باران مردم به ویژه کشاورزان و دامداران را خوشحال نمی‌کند حتی اگر به دلیل شرایط زیستی ما سیلاب به راه بیندازد و باعث خسارت شود.

سامانه بارشی که از روز پنجشنبه ۲۳ فروردین در خراسان جنوبی فعال شد، رحمت الهی را در سراسر استان فرود آورد و در اکثر ایستگاه‌های هواشناسی استان گزارش باران ثبت شد تا پس از مدت‌ها رودخانه‌های فصلی جاری شود به طوری که بالا آمدن آب در برخی رودخانه‌ها و آبنماها سبب اختلال در رفت و آمدها شد.

همچنین در ارتفاعات دشت گرایانه و برخی مناطق کوهستانی شهرستان درمیان در بهار ۱۴۰۳ بارش برف ثبت شد.

گزارش‌های رسیده حاکی است مردم در برخی روستاهای شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه، درمیان و فردوس پس از خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش شدید بارندگی‌ در سال آبی جاری، با نزول رحمت الهی در روزهای اخیر علاوه بر پخش شیرینی و پخت غلور (آش نذری) به درگاه خداوند متعال سجده شکر به جا آوردند.

بارش باران بهاری که در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی مشاهده شد، علاوه بر تلطیف هوا، آبیاری مزارع و باغات به علت جاری شدن روان‌آب و سیلاب، آبگیری سدها و سازه‌های آبخیزداری را در پی داشت.

بنا به اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در بارندگی اخیر پنج میلیون و ۷۹۰ هزار مترمکعب روان‌آب در سدهای استان ذخیره‌سازی شده و بیشترین میزان ذخیره‌سازی روان‌آب در سدهای رزه شهرستان درمیان، حاجی آباد زیرکوه و سد سیاهو سربیشه است.

باران بهاری؛ مرهمی بر زخم خشکسالی خراسان جنوبی + فیلم

با این وجود اکنون ۲۰ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان معادل ۷۵ میلیون مترمکعب آبگیری شده و همچنان سدهای استان خالی از آب است.

این بارش‌ها که ماهیت آن در فصل بهار رگباری و نقطه‌ای است، به دلیل آسیب‌پذیری شهرها و روستاهای ما خسارت‌هایی از جمله تخریب راه‌ها، پل‌ها و آبنماها و معابر روستایی، قنوات، تخریب باغات و مزارع و آبگرفتگی برخی منازل مردم را نیز در پی داشت و باعث بسته شدن موقت برخی راه‌ها، قطعی برق و اختلال در رفت و آمد مردم شد.

ناگفته نماند که هشدارهای هواشناسی، مدیریت بحران، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و دهیاری‌ها در روزهای قبل از شروع بارندگی و برخی اقدامات پیشگیرانه در خراسان جنوبی از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کرد با این وجود اجساد پنج عضو یک خانواده که بر اثر عبور خودرو از رودخانه ای در شهرستان سربیشه جان باختند، از آب گرفته شد.

بنابر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیشترین میزان خسارت‌ ناشی از جاری شدن روان آب و سیلاب چند روز اخیر در چهار شهرستان خراسان جنوبی از جمله درمیان، سربیشه، زیرکوه و قاینات گزارش شده است.

با فعالیت سامانه بارشی که از روز پنجشنبه وارد جو استان شد در مناطق مختلف خراسان جنوبی بارندگی به ثبت رسید و ایستگاه خلف با ۳۶ میلیمتر رکورددار بارندگی‌ها بود.

میانگین بارندگی‌ خراسان جنوبی در سال آبی جاری با احتساب بارش‌های اخیر به حدود ۸۱ میلمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش دارد.

سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در ۷۲ ساعت گذشته و سال آبی جاری به خبرنگار ایرنا گفت: با فعالیت سامانه بارشی جدید که از روز پنجشنبه وارد جو استان شد و تا صبح دیروز ادامه داشت بیشترین حجم بارندگی در ایستگاه خلف درمیان با ۳۶ میلیمتر به ثبت رسید.

جواد نخعی افزود: میانگین بارندگی‌ ایستگاه‌های مراکز شهرستان‌های خراسان جنوبی در سال آبی جاری با احتساب بارش‌های اخیر به حدود ۸۱ میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش دارد.

وی بیان کرد: در مجموع در شمال غربی استان وضعیت بارندگی در سال آبی جاری خوب نبوده و بارندگی‌ها در مرکز و شرق به شرایط نرمال نزدیک‌تر است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی عنوان کرد: در سال آبی جاری (از اول مهر ۱۴۰۲) میانگین بارندگی ثبت شده در مرکز استان ۸۳.۷ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۶ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی‌های استان در سال آبی جاری در حاجی آباد زیرکوه با ۱۷۳.۲ میلیمتر به ثبت رسید اظهار کرد: میانگین بارندگی‌ها در این شهرستان نسبت به بلندمدت و سال قبل افزایش دارد، میانگین بارندگی‌های زیرکوه در بلندمدت ۱۳۵.۶ و سال گذشته ۱۴۱.۱۴ میلیمتر بوده‌ است.

نخعی بیان کرد: کمترین میانگین بارندگی سال آبی جاری در شهرستان‌های طبس و بشرویه به مقدار ۲۹.۱ میلیمتر بوده‌ است.

باران بهاری؛ مرهمی بر زخم خشکسالی خراسان جنوبی + فیلم

با بارش‌های خوب یک هفته اخیر در استان زمین تشنه خراسان جنوبی تنها نمناک از باران شده و کم‌آبی همچنان گریبانگیر شرق کشور و خراسان جنوبی است؛ بحرانی که اگر مدیریت و منابع اندک موجود حفظ نشود، دسترسی به آب در فصل گرما با چالش مواجه خواهد شد.

تسریع در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی که بیشترین سهم مصرفی را در استان دارد، اصلاح شبکه‌های فرسوده آب، احداث سازه‌های آبخیزداری، افزایش اعتبارات برای کاهش اثرات خشکسالی و باروری ابرها راهکارهایی برای مقابله موثر با خشکسالی و کم‌آبی در کنار همکاری مردم برای صرفه‌جوبی در مصرف آب است.

بنابر پیش بینی اداره کل هواشناسی از امروز تا پایان هفته جاری گاهی وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق، در مناطق مستعد و کوهپایه‌ای بارش تگرگ و برخورد صاعقه قابل پیش بینی است که با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها وقوع روان آب در برخی مناطق استان دور از انتظار نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha