۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۱
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85446925
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«قهرمان ایران» به دنبال کشف قله‌های ورزش

۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۱
کد خبر: 85446925
عباس واسعی | روزنامه‌نگار ورزشی
«قهرمان ایران» به دنبال کشف قله‌های ورزش

تهران- ایرنا- برنامه «قهرمان ایران» ساز و کار کاملی دارد که هم نظر کارشناسان و اهل فن را در برداشته و هم انتخاب نهایی را به شکلی دموکراتیک بر عهده مردم می‌گذارد.

اساس ورزش بر اصل رقابت استوار و مهم‌ترین فاکتور برای برتری در هر رقابت، انگیزه است. انگیزه‌ای که از هر ورزشکار در هر رشته فردی یا تیمی می‌تواند بمب انرژی بسازد که روی تمام کمبودهای فیزیکی یا فنی را بپوشاند و یا برعکس، فقدان آن در عین برتری از هر نظر مانع پیروزی او مقابل رقیب شود.

میل به دیده شدن یکی از اجزای وجودی هر انسانی و میدان ورزش بهترین مکان برای دیده شدن است. آن‌قدر این عرصه در دنیای امروز پسندیده و به رسمیت شناخته شده است که تمام کشورهای دنیا در هر جغرافیا سالیانه مبلغی کلان صرف ورزش می‌کنند تا ضمن برخورداری از داشتن جامعه‌ای سالم و دادن هدف به نسل جوان، زمینه غرور ملی خود را هم با سکوهای ورزشی و بالا رفتن پرچم ایجاد کنند.

خیلی طبیعی است که در دنیای علمی و مدرن امروز، پیدا کردن راه‌ها برای دادن انگیزه به قهرمانان یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان ورزش در هر جغرافیای دنیا باشد و آنچه تجربه و تاریخ نشان داده این است که چه انگیزه‌ای بهتر از تشویق و دیده شدن در رسانه‌های ارتباط جمعی!

اگر به فوتبال نگاه کنید می‌بینید که حتی در یک رشته پرطرفدار تیمی، جوایز انفرادی تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد. جایزه‌ای مثل توپ طلا که گاه با قهرمانی در جام ملت‌های هر قاره یا حتی جام جهانی هم برابری می‌کند، آن قدر مهم است که فوق ستاره‌ای مثل مارادونا با داشتن تمام افتخارات ممکن در دنیای فوتبال از بابت نداشتنش همیشه افسوس خورد. همین جایزه معتبر توسط یک رسانه بنیانگذاری شده و با مشارکت رسانه‌های سراسر دنیا و افراد معتبر شاغل در رسانه، هر سال معتبرتر و باشکوه‌تر برگزار می‌شود. آنقدر که بالاترین نهاد رسمی فوتبال در دنیا یعنی فیفا دست به الگوبرداری از روی آن زده و انتخابات خود را به راه می‌اندازد!

«قهرمان ایران» به دنبال کشف قله‌های ورزش
لیگ برتر فوتبال زنان

اگر از این زاویه به قضیه نگاه کنیم می‌توان هم نظر با کارشناسانی شد که برگزاری هر آنچه در فرایند سالانه برنامه «قهرمان ایران» اتفاق می‌افتد را از نان شب برای ورزش واجب‌تر می‌دانند.

وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف و تشکیلات تیم‌های ملی در جای خود - کافی یا ناکافی - به انجام وظایف می‌پردازند. رسانه‌ها نیز سر جای خود به انجام امور ذاتی مشغولند؛ اما حلقه گمشده در زنجیره موفقیت در ورزش ایران برنامه‌ هایی چون «قهرمان ایران» بود که حالا دومین سال خود را پشت سر گذاشته است. هر بنای مستحکم روی تجربیات انسان ساخته می‌شود. ما در دهه ۷۰ و با تولد شبکه ۳ به عنوان شبکه تخصصی برای جوانان، تجربه تولید چنین فرایندی را داشتیم؛ اما در هزاره جدید همه چیز به شکل نو و حرفه‌ای‌تر آغاز و دنبال می شود.

سال ۱۴۰۰ در شروع قرن جدید سنگ بنای شکل جدید برنامه «قهرمان ایران» با قدردانی و یادآوری از چهره‌های برتر ۱۰۰ سال گذشته، گذاشته شد. در سال ۱۴۰۱ اما صدا و سیما و به شکل تخصصی شبکه ورزش، با یک ساز و کار درست و فراگیر اقدام به انتخاب بهترین‌ها در ورزش ایران در رشته‌ها و تخصص‌های گوناگون کرد.

همان طور که انتظار می‌رفت در سال ۱۴۰۲ با استفاده از تجربیات قبلی و رفع نواقص، این ساختار شکل حرفه‌ای‌تری به خود گرفت و در طول ایام نوروز شاهد پوشش تلویزیونی این برنامه بودیم و حالا کار به روز آخر رسیده، سرانجام برداشت محصول است و به بار نشستن تلاش‌ها که همه مشتاق و منتظرند تا نتیجه را ببینند.

سال ۱۴۰۰ در شروع قرن جدید سنگ بنای شکل جدید برنامه «قهرمان ایران» با قدردانی و یادآوری از چهره‌های برتر ۱۰۰ سال گذشته، گذاشته شد

مسئولان شبکه ورزش و سازمان صدا و سیما در همکاری تنگاتنگ با وزارت ورزش و فدراسیون‌ها، قبلا پیرامون ساز و کار انتخاب بهترین‌ها توضیحات کافی داده‌اند. آمارها ارائه شده و حاصل نهایی غربال‌ها به شکل نامزد و کاندیدا در معرض آرای عمومی قرار گرفته است. یک ساز و کار کامل که هم نظر کارشناسان و اهل فن را در بر داشته و هم انتخاب نهایی را به شکلی دموکراتیک بر عهده مردم می‌گذارد. اعداد و ارقام نهایی آرا و تعداد شرکت کنندگان نیز در مراسم اختتامیه‌ای که قرار است برگزار شود، اعلام خواهد شد. کاری به این نداریم در هر رشته و تخصص چه کسی صاحب بالاترین رای و عنوان بهترین خواهد شد، اینجا هدف انگیزه‌ای است که پشت این فرایند وجود دارد.

برای هر کسی که در هر رشته انتخاب شود افتخار معنوی و پاداش‌های مالی به اندازه ذره‌ای از این انگیزه نخواهد بود که در سال‌های بعدی تلاش کند عنوانش را نگه دارد. در دنیای ورزش قانونی نانوشته وجود دارد که حفظ قهرمانی، سخت‌تر از کسب آن است و کسی که وارد عرصه ورزش می‌شود، حتماً اهل رقابت است! برای آنها که دستشان از این عنوان امسال کوتاه بماند، چه انگیزه‌ای بالاتر از تلاش مضاعف تا سال بعد خود را روی قله ببینند؟

انجام درست این رسالت برای تلویزیون - به عنوان مهم‌ترین رسانه کشور - و شبکه ورزش - به عنوان بازوی تخصصی رسانه ملی - که باید یاور و کمک رسان اعتلای ورزش کشور و جوانان باشد اهمیت زیادی دارد. امیدواریم این کار درست تا همیشه ادامه پیدا کند، چرا که در گذر سال‌ها با افزایش تجربه مجریان، درخت اعتبار هر جشنواره بیشتر به ثمر می‌نشیند. به امید این که روزی را ببینیم که برند قهرمان ایران، با بزرگترین جوایز معتبر جهانی رقابت ‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha