استاد علوم سیاسی: عملیات وعده صادق پیشگیرانه و برای ارتقای امنیت ملی بود

کرمان - ایرنا - استاد یار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: عملیات وعده صادق توسط سپاه پاسداران پیشگیرانه و پاسخ به تجاوز رژیم صهیونسیتی علیه کنسولگری ایران در سوریه بود که به ارتقای امنیت ملی ما کمک زیادی کرد.

مهدی حسنی باقری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در حقوق بین‌الملل اصلی به نام «دفاع مشروع» داریم که به معنای استفاده از نیرو و توسل به زور یک کشور در پاسخ به یک حمله مسلحانه کشور دیگر و هدف از آن حفظ حقوق و منافع کشورهایی است که مورد تعرض قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به حوادث پیش آمده بین ایران و رژیم صهیونیستی به ویژه در این چندسال بیاندازیم می‌بینیم روال معمول بر این بوده که رژیم صهیونیستی منافع ایران را به خطر انداخته و با تعرض به اماکن و به شهادت رساندن نیروها و مستشاران نظامی در سوریه، حقوق حقه ایران را ضایع کرده، جمهوری اسلامی نیز بنا بر مصالحی که داشته از پاسخ مستقیم به آن خودداری می کرده است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان تصریح کرد: اما حمله به کنسولگری و شهادت فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسدران سطح بالاتری از این تعرض ها بود که به طور طبیعی نمی‌توانست بدون پاسخ بماند، بنابراین ایران با رعایت تمامی ضوابط بین‌المللی طبق قواعد دفاع مشروع و حق مقابله به مثل به آن پاسخ و در واقع سطح بازیگری و کنش متقابل را در برخورد با اقدامات اسراییل تغییر داد.

استاد علوم سیاسی: عملیات وعده صادق پیشگیرانه و برای ارتقای امنیت ملی بود
مهدی حسنی باقری

وی تاکید کرد: متاسفانه جامعه جهانی و قدرت های بزرگ نشان داده اند که عزم یا کارآیی لازم را در برابر نقض اصول و قواعد بین المللی از سوی اسراییل ندارند؛ جنگ اخیر غزه این مساله را باز هم ثابت کرد.

حسنی باقری اظهار داشت: بنابراین انتظار واکنش از سوی آنها در قبال مسایلی که پیش می آید اساسا بی مورد است و می طلبد که طرف های مورد تعرض خودشان در احقاق حق و پاسخ به تجاوز اقدام کنند.

وی افزود: ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز چنین حقی را به رسمیت شناخته و به اعضای سازمان مللل متحد اجازه داده است در صورتی که مورد تجاوز مسلحانه قرار بگیرند و شورای امنیت اقدامی در دفاع از آنها به عمل نیاورد از خود دفاع کنند؛ اقدام ایران را از این حیث نیز می توان تحلیل کرد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: مهم ترین پیام عملیات ایران این است که از این پس هرگونه حمله به منافع ما به هر شکلی قابل تحمل نیست و به شدیدترین وجه پاسخ داده می شود؛ توان تهاجمی ما به آن سطح رسیده که با وجود تکنولوژی های پیچیده و پیشرفته دفاعی اسراییل، ضربه های کاری به آن وارد کند، بنابراین اسراییل را واردار به احتیاط بیشتر در اقداماتش و حالت بازدارندگی خوبی را ایجاد می کند؛ضمن اینکه به تقویت قدرت و جایگاه ایران در منطقه می انجامد.

وی خاطر نشان کرد: اگر به تاریخ دور و دراز ایران نگاه کنیم می بینیم که ایرانی ها معمولا آغاز کننده هیچ جنگی نبوده اند و با توجه به ویژگی های تمدنی خودشان همواره ملتی صلح جو و با فرهنگ بوده اند و بیشتر مورد حمله قرار می گرفته اند تا این این که به جایی حمله کنند.

حسنی باقری بیان کرد: شرایط پیش آمده در این عملیات پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، درواقع استثنایی بر این قاعده است و به طور مسلم بر اساس ضرورت و در چارچوب دفاع مشروع و قاعده مقابله به مثل صورت گرفته و در صورتی که از طرف مقابل اقدام خصمانه دیگری انجام نگیرد ادامه نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: شرایط هم ایجاب می کند که هوشیاری لازم برای پرهیز از افتادن در دام رژیم صهیونیستی که برای فرار از باتلاق غزه که در آن گرفتار شده و یکی از راه های آن صدور بحران به کشورهای دیگر است، نیافتیم و بهانه ای به دست کسی داده نشود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha