مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی

شاهرود - ایرنا - بخش بسطام با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در شمال شاهرود قرار دارد، با توجه به اینکه این منطقه قطب فرهنگی، تاریخی و کشاورزی در شرق استان سمنان بشمار می‌رود، مردم تحقق آمال دیرینه خود را از دولت آیت الله رییسی در دور دوم سفر دولت سیزدهم به این استان مطالبه دارند.

رییس شورای اسلامی شهر بسطام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، برخی مطالبات دیرینه مردم را از دولتمردان در این بخش برای ارتقای کیفی زندگی مردم خواستار شد.

ناصر شمس اظهار کرد: بخش بسطام با وجود آرامگاه سلطان العارفین بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی و آثار تاریخی ممتاز دیگر در این منطقه، به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای استقبال از گردشگران، تاکنون نتوانسته در زندگی مردم این خطه تاثیر چندانی ایفا کند.

وی با بیان اینکه بخش بسطام سهم بزرگی در استان سمنان و شهرستان شاهرود از نظر جغرافیای طبیعی کوهستان (شاهوار) و جنگل هیرکانی ابر با ثبت جهانی در این منطقه دارد، افزود: بسطام از نظر جغرافیایی در محور ترانزیتی سمنان و جنوب آزادشهر و اینچه برون قرار دارد.

مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی

رییس شورای شهر بسطام کرد: این بخش همه شرایط لازم برای ارتقاء به شهرستان و افزایش سطح رفاه، اقتصاد و معیشتی مردم با توجه به مصوبه دولت یازدهم در سفر به شاهرود را دارد.

وی بر این باور است که مردم روی قول و تعهد مسئولان کشوری امید بسته‌اند و برای تحقق آن حساب ویژه‌ای در این زمینه باز کرده‌اند.

ارتقای شهر بسطام به شهرستان مصوبه دولت یازدهم

عضو شورای شهر بسطام ارتقای این منطقه نمونه گردشگری به شهرستان را مصوبه دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: تاکنون این مصوبه که خواسته بحق مردم این خطه و همکاران در شورای شهر بوده، محقق نشده است.

شمس تصریح کرد: تحقق این مطالبه تاثیر بسزایی در روند توسعه و رشد این منطقه در حوزه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه کوهستان شاهوار در رشته کوه‌های البرز واقع در روستای تاش بخش بسطام خاستگاه تمدنی عظیم و چندین هزارساله است و منبع اصلی آب‌های سطحی و زیرزمینی دشت بزرگ بسطام و شاهرود بشمار می‌رود، ابراز کرد: کارشناسان و متخصصان این حوزه در راستای تغییر اقلیم، افزایش دما و اجتماعی شدن مساله تامین آب را همیشه هشدار می‌دهند.

رییس شورای شهر بسطام همت تمامی دولت‌ها برای حفظ داشته‌های مردمی در هر منطقه را ستودنی برشمرد و اظهار کرد: آب مایع حیات و بقای نسل بشر است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

شمس به فعالیت معدن بوکسیت تاش در کوهستان شاهوار و تخریب‌های غیرکارشناسی فراوان منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به خواست مردم و با ورود مسوولان، فعالیت معدن بوکسیت تاش تعطیل شد.

مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی

ثبت ملی قله شاهوار در سال ۱۳۹۹

وی با اشاره به اینکه قله شاهوار در سال ۱۳۹۹ ثبت ملی شد، تصریح کرد: مستندات بسیار و جدیدی در راستای تهدید خشکسالی، بی‌آبی (نه کم‌آبی که اکنون شهرستان شاهرود با آن دست و پنجه نرم می‌کند و ناگزیر است بین آب شرب و فضای سبز یکی را انتخاب کند) را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

رییس شورای شهر بسطام رفع بحران پیری جمعیت، پیشگیری از تصادفات جاده‌ای، فرونشست زمین و نقش تخریب کوهستان شاهوار را از دیگر مطالبات مردمی برشمرد و گفت: سلب صلاحیت از شرکت بهره‌بردار معدن بوکسیت تاش و تعطیلی دائم این معدن در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

تلاش برای ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان

وی به انتظار ۱۸ ساله مردم این بخش برای ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان اشاره کرد و افزود: بسطام و خرقان بدون شک فاخرترین مجموعه تاریخی در استان سمنان و یکی از مجموعه‌های بی نظیر ملی محسوب می‌شوند.

شمس مطالبه بحق مردم بسطام از رییس جمهور دولت مردمی را ورود جدی وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی برای تخصیص بودجه، رفع موانع ثبت جهانی و پایان دادن به این انتظار عنوان کرد.

رییس شورای شهر بسطام ابراز کرد: بخش بسطام با مساحت تقریبی چهار هزار کیلومتر مربع، سه شهر و امام جمعه مستقل، ۴۰ روستا و آبادی و همچنین جاذبه‌های فراوان فرهنگی، تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی ظرفیت‌های بسیاری دارد که مورد اقبال خیل عظیم زائران و گردشگران است.

شهر بسطام در ۶ کیلومتری شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان

دومین سفر آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم به استان سمنان روز پنجشنبه سی‌ام فروردین ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

با حضور رییس جمهور دیدارهای مردمی در مسجد امام(ره) سمنان و در استادیوم شاهرود، جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی ، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، و نشست شورای اداری، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

وزیران دولت سیزدهم به هشت شهرستان استان سمنان برای افتتاح طرح‌هایی مانند مدارس، آبرسانی، مراکز بهداشت، تقاطع‌های غیرهمسطح سفر می‌کنند. دیدار با نخبگان و نشست‌های شورای اداری در شهرستان‌ها با حضور وزیران، دیگر برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان است.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

۵۵۵ طرح نیمه تمام استان سمنان وجود دارد که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها نیاز است.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در سفر اول آیت‌الله رئیسی به استان سمنان ۴۶۷ ریزپروژه تخصیص اعتبار شد که از این تعداد ۲۱۱ طرح به بهره‌برداری رسید و ۲۵۶ طرح هم در دست اقدام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha