امیدبخشی به توان‌یابان در روستای سهیلی قشم هدف ماست

قشم - ایرنا - رییس شورای اسلامی بخش حرا جزیره قشم گفت: امید بخشی به توان‌یابانی که دچار نابینایی، ناشنوایی یا کم شنوایی هستند با اجرای طرح گردشگری دسترس پذیری آنان به جنگل های دریای حرا در روستای نمونه گردشگری سهیلی هدف اصلی و افتخاری بزرگ برای ماست.

عبدالمجید صلغی سهیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: خدمت به توان‌یابان در حوزه خدمات گردشگری از افتخارات مردم جامعه محلی این روستای نمونه گردشگری است و این وظیفه برای اهالی این روستا و ارزش های انسانی آن فقط یک شعار تبلیغاتی نیست.

وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه گردشگری روستای سهیلی جزیره قشم یک طرح جامع دارای نقشه راه منسجم است، گفت: بخشی از این طرح به پایداری اجتماعی گردشگری می پردازد و موضوع دسترس پذیری جاذبه ها و تاسیسات گردشگری توان‌یابان ذیل آن قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی بخش حرا جزیره قشم توضیح داد: امروزه با هدف تحقق شعار "سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت - حال خوب ساختنی است" ارایه تورهای گردشگری و طبیعت گردی ویژه توان‌یابان حتی در مناطق صعب‌العبور به امری عادی تبدیل شده است.

صلغی سهیلی اضافه کرد: موزه‌های جهان نیز علاوه بر دسترس‌ پذیری فیزیکی با استفاده از فناوری‌ های گسترده اطلاعاتی - ارتباطی ارایه اطلاعات تمامی اشیا موجود در موزه‌ ها را به افراد ناشنوا و نابینا از طریق نرم‌افزارهای کاربردی یا دستگاه‌های راهنمای صوتی در اختیار این گروه قرار می‌دهند و آشنایی نابینایان با اشیای موزه‌ها از طریق ماکت در دسترس است.

وی با بیان اینکه برای تحقق طرح دسترس پذیری توان‌یابان به جنگل دریایی و اعجاب انگیز حرا به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره و میراث مشترک جامعه جهانی در جزیره قشم رسانه های جمعی باید با فرهنگ سازی، آنان را از کنج خانه ها خارج کرده و دست آنان را در دست ما بگذارند، بیان کرد: از ابتدای امسال با حمایت یکی از سرمایه داران بخش خصوصی گردشگری این جزیره که از اهالی همین روستاست هم اکنون شاهد اجرایی شدن بخش اول دسترس پذیری توان‌یابانی که دچار نابینایی، ناشنوایی یا کم شنوایی هستند به این جنگل هستیم.

عضو شورای اسلامی روستای سهیلی گفت: این امر مهم با هدف ارتقای جایگاه رقابت پذیری روستا در سطح ملی و بین المللی با مشارکت ذینفعان دولتی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده است که برنامه منسجم آموزشی آن نیز با هدف مهارت افزایی در ۶ ماهه نخست امسال اجرایی خواهد شد تا نیروی انسانی زبده و حرفه ای توان ارایه خدمات با کیفیت به گردشگران و بازدیدکنندگان توان‌یاب را داشته باشند.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز - چهارشنبه - در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم را داشته است و جواهر ده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

روستای سهیلی قشم با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌گذاری کند.

حفظ و حراست از میراث ناملموس برگزاری کلاس های آموزشی بوم گردی، نگهداری ترویج و توسعه جنگل های حرا (مانگرو) و نظایر آن تنها بخشی از فعالیت‌های این روستا در جهت توسعه پایدار گردشگری مسوولانه در سال‌های اخیر در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران(بام سهیلی)، جنگل های حرا(مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی پخت و سرو غذاهای بومی (میراث ناملموس)، گسترش و تولید صنایع‌دستی نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن نقش داشته است و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

این روستا دارای یک اسکله چند منظوره که تعداد ۹۰ شناور کوچک صیادی با ۲۷۰ نفر شاغل و ۱۳۰ فروند شناور قایق، آلاچیق در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت همچنین یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران که تعداد ۳۹۰ نفر اشتغال دارند.

تعداد ۳۰ غرفه فعال در اسکله با تعداد ۹۰ نفر فعالیت خدماتی، همچنین روستا دارای ۱۸ واحد بوم گردی و اقامتگاه و رستوران محلی است که سال گذشته میزبان تقریبی ۴۰۰ هزار گردشگر بوده است.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجر پذیر شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha