عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

تهران- ایرنا- روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا پایتخت کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کردند: گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری (کلمبیا)، تمایل این کشور برای پیوستن هر چه سریع‌تر به بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به عنوان یک عضو کامل را ابراز کرد و رئیس‌جمهوری (برزیل) لولا داسیلوا نیز از این ابتکار استقبال کرد و به کمک به فرآیند نامزدی کلمبیا متعهد شد.

روسای جمهوری دو کشور همچنین بر تعهد مشترک بوگوتا و برازیلیا به چندجانبه‌گرایی تاکید کردند و تمایل خود برای همکاری با یکدیگر برای دستیابی به نتایج قابل توجهی در نشست آینده سران سازمان ملل متحد که در سپتامبر آینده (شهریور- مهر) برگزار می‌شود را ابراز کردند.

داسیلوا و پترو بر لزوم اصلاح حکمرانی جهانی و معماری مالی بین‌المللی به منظور انعکاس واقعیت کنونی جهان تاکید کردند.

کارشناسان معتقدند به عضویت درآمدن کشورهای آمریکای لاتین در بریکس، علاوه بر دسترسی به منابع مالی، ظرفیت چانه‌زنی جمعی آن‌ها در مجامع بین‌المللی را تقویت می‌کند. ونزوئلا، بولیوی و کوبا نیز تمایل خود را برای پذیرش به عنوان عضو این بلوک ابراز کرده‌اند.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی با تاکید بر «روند برگشت‌ناپذیر ظهور جهان جدید» اعلام کرد این کشور به زودی به ائتلاف اقتصادهای نوظهور بریکس خواهد پیوست.

به گفته رئیس‌جمهوری ونزوئلا، «دنیای قدیم» که با «تهاجم‌ها، نسل‌کشی‌ها و جنگ‌ها» مشخص شده است، جای خود را به جهان جدید بریکس می‌دهد که «اکنون در حال ظاهر شدن است».

گروه بین‌المللی بریکس متشکل از پنج قدرت نوظهور اقتصادی برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که به موجب دارا بودن بیش از ۳۰ درصد از مساحت کره زمین، نیمی از جمعیت جهان و بیش از ۳۰ درصد از قدرت اقتصاد جهانی از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد دنیا و اهمیت بسیاری در حوزه همکاری‌های فرامنطقه‌ای برخوردار است. از ژانویه سال ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) شش کشور جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر به عضویت کامل گروه بریکس درآمدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha