به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم بیانگر احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزایش ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور (از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن) و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور از ۸ میلیون تن به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU است.
بنابر این گزارش، اسفند ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهوری در سفر استانی نخست دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از شنیدن نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و بهروزرسانی نقشههای میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژههای زیست محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ع) عملیات رسوب برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد.
طی ماهها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتمالانبیا لایروبی کانالهای ارتباطی بهویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.
کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیسجمهور به طور کامل به بهرهبرداری رسید. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکلههای تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک میتوانند به راحتی از اسکلهها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.
جلوگیری از ایجاد گردوغبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ همه ارگانیسمهای زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راهاندازی اسکله شناور بهمنظور رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.
نظر شما