عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیل‌زدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

زاهدان- ایرنا- همزمان با وقوع بارش‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان و وارد شدن خسارت به زیرساخت‌ها بویژه در حوزه راه و کشاورزی؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشور، برای کمک به مردم دستور ضربتی داد و تمام دستگاه‌های خدمات رسان پای کار آمدند.

به گزارش ایرنا، ظهر ۲۷ فروردین بود که سازمان هواشناسی و ستاد مدیریرت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد.در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

به عنوان مثال سازمان راهداری ۶۸ دستگاه ماشین آلات راهداری و سنگین و نیمه سنگین خود را در کل استان از جمله شهرهای خاش، سراوان، گلشن، سیب و سوران و مهرستان به دلیل احتمال بارش بالاتر مستقر کرد.

بارش باران رحمت الهی که در روزهای پایانی فروردین‌ماه در بیشتر مناطق استان کویری سیستان و بلوچستان باعث طراوت هوا و خوشحالی کشاورزان شد، اما عدم مهار آب مبنی بر ذخیره سازی، مشکلات پر تکرار همیشه را برای مردم به همراه داشت.

همزمان با فعالیت سامانه بارشی و صدور هشدار قرمز هواشناسی، شاهد باران‌های سیل‌آسا و در پی آن طغیان رودخانه‌های فصلی بودیم که منجر به بسته شدن مسیرها، اختلال در ترددها، آبگرفتگی معابر و خسارت به بخش‌های زیرساختی در نقاط مختلف شد.

بارش باران رحمت الهی که در روزهای پایانی فروردین‌ماه در بیشتر مناطق استان کویری سیستان و بلوچستان باعث طراوت هوا و خوشحالی کشاورزان شد، اما عدم مهار آب مبنی بر ذخیره سازی، مشکلات پر تکرار همیشه را برای مردم به همراه داشت

در برخی شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شد، همچنین به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، به گونه‌ای که با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفت.

با این حال از زمان آغاز بارندگی ها، بعضا خسارت هایی به برخی شهرهای سیستان و بلوچستان وارد آمد. در این شرایط، رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و ارکان مختلف دولت، ظرفیت‌های کشور را برای امداد، نجات و بازسازی و ترمیم خرابی‌های ناشی از سیلاب بسیج کردند.

در کنار اقدامات دولت، با تدبیر و برنامه‌ریزی دولت، سایر سازمان‌ها، همچون بسیج، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی نیز وارد عمل شدند. پیگیری‌های رئیس‌جمهور، تأکید معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت مبنی بر ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور و حضور میدانی وزیر کشور، بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در سیلاب اخیر است.

حضور سه هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین‌آلات در استان، فعالیت هفت بالگرد امداد، بهره‌برداری از شبکه آسیب‌دیده آب ۱۴۲ روستا و ۶ شهر، بازگشایی ۴۷ مسیر روستایی و ۱۵ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان، واقعیت میدانی حضور تمام‌عیار دولت در فرایند امداد و نجات سیلاب اخیر در سیستان‌وبلوچستان است.

عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیلزدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

سه دستور ضربتی رئیس‌جمهور برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی گفت: دستور ضربتی و پیگیری‌های مداوم رئیس‌جمهور و حضور میدانی وزیر کشور در منطقه سبب کاهش مشکلات سیل استان در حوزه‌های آب، برق و راه‌های مواصلاتی شد.

اسماعیل حسین زهی درباره اقدامات اخیر دولت برای مهار سیل در سیستان و بلوچستان و خدمات رسانی به مردم اظهار کرد: بارش‌های سیل آسای اخیر در این استان به تاسیسات آب ۲۸۹ روستا و ۶ شهر استان آسیب وارد کرد.

وی ادامه داد: بارندگی‌های شدید در جنوب سیستان و بلوچستان و بالا آمدن سطح آب مشکلاتی را برای مردم جنوب ایجاد کرد به نحوی که برق ۳۰۰ روستا قطع شد و راه‌های حدود بیش از ۳۰۰ روستا نیز آسیب دید.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با اشاره دستورات رئیس جمهور برای رفع مشکلات مناطق سیل زده، افزود: معاون اول رئیس جمهور نیز پیگیر حل مسائل ایجاد شده به دلیل وقوع سیل در سیستان و بلوچستان است و وزیر کشور نیز همراه با سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط، در منطقه حاضر شد تا بهسازی راه های ارتباط با سرعت بیشتری انجام شود.

عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیلزدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

وقوع بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی سیستان و بلوچستان در سه روز

سخنگوی صنعت آب با بی سابقه دانستن بارش ها در سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد: بارش‌های جنوب‌شرق کشور بویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در پنج ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد، بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

فیروز قاسم‌زاده افزود: متوسط بارش سیستان و بلوچستان حدود ۱۰۰ میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد.

وی گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و در اثر این بارش‌ها، تقریباً تمامی سدهای منطقه سرریز کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: سد کهیر که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت که با حجم خالی ایجاد شده در مخزن قبل از وقوع سیل، به‌خوبی مدیریت شد و مازاد سیلاب بی‌سابقه را با حداقل مقادیر جریان به پایین دست منتقل ساخت.

وی افزود: ارزیابی‌های دقیق وزارت نیرو قبل از وقوع سیل باعث مدیریت بهینه سیل شد و نه تنها حجم عمده‌ای از سیل در مخازن تله‌اندازی شد، بلکه با تعدیل هیدروگراف، از عبور جریان‌های با شدت بالا به پایین دست ممانعت به‌عمل آمد و مانع از وقوع اتفاق‌های مشابه کشورهای جنوب خلیج فارس شد که با تلفات جانی و مالی در این سامانه روبرو بودند.

برآورد دقیق خسارت سیلاب به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان توسط دستگاه‌های اجرایی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همه دستگاه‌ها موظفند؛ به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنند و هر دستگاه باید برآورد صحیحی از خسارات وارده به زیرساخت‌ها و امور مربوط به خود را داشته باشد تا با اطلاعات دقیق، پیگیر تخصیص به موقع اعتبارات باشیم.

محمد کرمی اظهار کرد: باران؛ رحمت الهی است که باید قدردان این نعمت خداوند باشیم اما مشکلاتی نیز در حوزه زیرساختی وجود دارد که ما را در بهره‌گیری از این نعمت دچار مشکل می‌کند که باید با مدیریت درست برطرف شود.

وی تاکید کرد: با توجه به طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتی معابر، سرریز شدن هوتک‌ها و افزایش جریان و سرعت آب مردم از نزدیک شدن به این مناطق پرهیز کنند.

تیم‌های خدمات رسان و فرمانداران در هر منطقه نیازمندی‌ها را احصا تا در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات به مردم ارائه شود

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه شمال استان شاهد بارندگی بودیم که سعی داریم آب‌های سطحی را به چاه نیمه‌ها منتقل کنیم.

وی بیان کرد: تیم‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت مستمر برای بازگشایی جاده‌های اصلی تلاش می‌کنند.

کرمی ادامه داد: راه‌های ارتباطی روستایی دلگان، ایرانشهر، نیکشهر و بنت به صورت جدی آسیب دیده که راهداران مشغول بازگشایی این راه‌ها هستند.

وی تاکید کرد: تیم‌های آبرسانی با پیگیری مسوولان وزارت نیرو مشغول به فعالیت هستند همچنین مناطقی نیاز به توزیع آب معدنی داشته و مناطقی دیگر بسته به موقعیت مکانی‌شان با آبرسانی سیار مشکل شان برطرف می‌شود که این امر در سریع ترین زمان ممکن انجام شد.

استاندار سیستان و بلوچستان اذعان کرد: در سیل اخیر منازلی دچار آبگرفتگی شدند، بنابراین تیم‌های خدمات رسانی باید در سریع‌ترین زمان ممکن امکانات لازم از جمله پتو، موکت و لوازم خانگی را در اختیار مردم قرار دهند.

وی ادامه داد: باید تیم‌های خدمات رسان و فرمانداران در هر منطقه نیازمندی‌ها را احصا تا در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات به مردم ارائه شود.

کرمی خاطرنشان کرد: همه تیم‌های بهداشتی باید در روستاها و مناطق درگیر سیل حضور داشته باشند تا از بیماری های احتمالی جلوگیری شود.

عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیلزدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

خسارت بیش از ۹۵ میلیارد تومانی سیل به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع سیلاب شدید در این استان به ویژه مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، ۹۵ میلیارد تومان خسارت به شبکه توزیع برق این منطقه وارد شد.

محمد رئیسی اظهار کرد: ۴۶۶ اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد: به لطف الهی و خدمات شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش این شرکت از مجموع ۴۴۵ روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، تنها برق روستای گوردیم، چاکری کش و روستای گوهنزون ناپایدار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های پرسنل عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه های برق است؛ گفت: با توجه به بازگشایی مسیر روستاهای گوردیم و چاکری کش برق این روستاها تا اواسط امروز پایدار و روستای گوهنزون نیز در حال حاضر خالی از سکونت است.

وی تاکید کرد: به دنبال وقوع این شرایط جوی، ۲۸۲ تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و احداث مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

امدادرسانی‌ نیروهای عملیاتی هلال احمر به ۲۸ هزار و ۵۰۴ نفر در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی نیروهای عملیاتی این جمعیت به ۲۸ هزار و ۵۰۴ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی در ۱۳ شهرستان خبر داد.

محمد مهدی سجادی افزود: از ۲۸ فروردین ماه، ۱۳ شهرستان و ۱۵۹ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در این مدت ۱۱۰ تیم عملیاتی هلال احمر به ۲۸ هزار و ۵۰۴ نفر در قالب ۶ هزار و ۳۷۷ خانوار متأثر امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نیروهای عملیاتی هلال احمر ۲ هزار و ۲۹ نفر از متاثرین را اسکان اضطراری دادند و برای سرنشینان ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب عملیات رهاسازی انجام شد.

وی بیان کرد: در این مدت سه هزار و ۵۰۱ کیلوگرم نایلون پوششی،سه هزار و ۵۴۱ تخته پتو، یک‌هزار و ۹۹۱ تخته موکت، ۹ هزار و ۲۸ بطری آب معدنی و در مجموع پنج هزار و ۶۵۵ بسته غذایی توسط امداد هوایی و زمینی با حضور تیم‌های عملیاتی هلال احمر در بین متأثرین توزیع شد.

عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکل سیلزدگان بلوچستان؛ تمام دستگاه‌های خدماتی پای کار آمدند

بازگشایی ۶۲ راه فرعی و روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان از بازگشایی ۴۷ مسیر روستایی و ۱۵ مسیر اصلی و فرعی در جنوب این استان خبر داد.

مجید محبی با بیان اینکه بیشترین بارندگی با ۲۷۰ میلی متر در زرآباد سیستان و بلوچستان گزارش شد، افزود: در حال حاضر سه هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین آلات در حال کمک رسانی در مناطق درگیر سیلاب استان هستند.

وی ادامه داد: در این راستا از مجموع ۳۲۹ راه روستایی مسدود ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۴۷ مسیر بازگشایی شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: تمام تلاش ما بر آن است تا برقراری ارتباط در مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان به جهت انجام خدمات امدادی برقرار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha