۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۲۳
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85454474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعت خرمای خوزستان نیازمند زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص است

اهواز - ایرنا - نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: تولید خرما و زنجیره خرما در استان خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی مدون و مشخص است تا بتوان بر اساس این برنامه‌ریزی تولید و صادرات خرما را پیش برد.

به گزارش دوشنبه ایرنا هادی مقدم در نشست کمیته صنعت انجمن خرمای استان خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: در حوزه تولید خرما باید برنامه‌ریی وجود داشته باشد که وقتی فردی قصد دارد در این حوزه فعالیت کند بداند برای تسهیل و توسعه تولید چه تسهیلات و امکاناتی در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی تدوین و ترسیم برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در این زمینه را عمل مهمی در دستیابی به نتایج ملموس و موثر تا پایان امسال دانست.

نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه از نبود متولی واحد برای تصمیم گیری در زمینه تولید خرما انتقاد کرد و گفت: تصمیماتی که در زمینه تولید و زنجیره خرما اتخاذ می‌شود منسجم نیست و به صورت جزیره‌ای است.

صنعت خرمای خوزستان نیازمند زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص است

وی به همه افراد دخیل در زنجیره خرما پیشنهاد داد تا به صورت حقیقی و حقوقی عضو صندوق توسعه شوند و از مزایای این صندوق بهره‌مند شوند.

مقدم با اشاره به قیمت‌گذاری خرما در ۲ سال گذشت گفت: در این مدت قیمت‌گذاری با هماهنگی انجمن خرما و صادرکننده و تولید کننده صورت گرفت که موجب شد در ۲ سال گذشته خرما روی دست کشاورز نماند.

تاکید بر تهیه طرح جامع نخیلات

وی بر آماده نمودن طرح جامع نخیلات تاکید کرد و گفت: این طرح که در برگیرنده مواردی همچون مکانیزاسیون خرما، احداث سردخانه، حق آبه و طرح‌های وزارت نیرو است باید هر چه سریع‌تر آماده شود.

نایب رییس انجمن خرما به ۲۵ شهریور روز ملی خرما اشاره و بر هماهنگی اتاق‌های بازرگانی استان برای برنامه‌ریزی پیرامون این روز در استان تاکید کرد.

چالش‌ها و ضعف‌های تولید خرما در خوزستان

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز به ضعفها و چالش‌های در زمینه تولید خرمای مناسب برای جذب بازار در خوزستان اشاره کرد و کمبود آب و مشکلات آبیاری، آفات و بیماری‌های گیاهی، کمبود نیروی متخصص، نبود استانداردهای مناسب، کمبود تسهیلات و حمایت‌های دولتی و محدودیت‌های صادراتی را از جمله این چالش‌ها عنوان کرد.

طاهر سبهانی توضیح داد: با رفع این چالش‌ها و ضعف‌ها، می‌توان کیفیت و رقابت‌پذیری خرمای تولیدی در خوزستان را ارتقا داد و بازارهای صادراتی بیشتری را برای این محصول استراتژیک فراهم کرد.

صنعت خرمای خوزستان نیازمند زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص است

وی با اشاره به خرمای خوزستان و تأثیر آن بر صادرات این محصول استراتژیک مهم گفت: خوزستان یکی از مهمترین مناطق تولید خرما در ایران است و سالانه میزان زیادی خرما در این استان تولید می‌شود این میزان تولید بالا، امکان صادرات حجم زیادی از خرما را فراهم می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز تنوع ارقام، کیفیت بالا، زیرساخت‌های مناسب، تجربه و دانش فنی را از جمله مزایا خرما در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: در مجموع، مزیت‌های تولید و صادرات خرما در خوزستان، این استان را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صادرات خرما در ایران تبدیل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" اظهار کرد: مقام معظم رهبری در آغاز سال۱۴۰۳، شعار "جهش تولید" را برای این سال انتخاب کردند. این شعار، نقشه راه و برنامه عملیاتی برای پیشرفت و توسعه کشور در سال جاری است.

سبهانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این شعار بر ضرورت افزایش چشمگیر و جهشی تولید در همه بخش‌های اقتصادی کشور تأکید دارند که این امر می تواند منجر به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه مردم شود.

وی با اشاره به اهمیت لزوم مشارکت و همراهی مردم در تحقق جهش تولید توضیح داد: مردم باید با تلاش و کوشش خود، در افزایش تولید و رونق اقتصادی نقش آفرین باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز در ادامه بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، مبارزه با فساد و رانت، تقویت روحیه انقلابی و جهادی تاکید کرد و گفت: در مجموع، شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" نقشه راه روشنی را برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور ترسیم می کند.

به گزارش ایرنا ناکافی بودن صنایع فرآوری پیشرفته مهمترین چالش خرما برای خلق ارزش افزوده این محصول در خوزستان است.

به گزارش ایرنا ۲ سوی رودخانه بهمنشیر آبادان ، کرانه شرقی اروندرود ، دشت آزادگان ، بهبهان ، اهواز ، شادگان و خرمشهر از مهمترین کانون های تولید خرما در خوزستان هستند.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی ، به تنهایی حدود ۱۴ درصد کل محصولات کشاورزی و باغی کشور را تولید می‌کند.

صادرات خرما در سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی هفت درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha