«صحبت یار» محفلی برای هنرمندان فارس؛ تکریم از تصویرگر ۴۰۰ پرتره از مفاخر

شیراز-ایرنا-متولیان فرهنگی فارس در آیینی تحت عنوان «صحبت یار» از محمدعلی پرواز هنرمند پیشکسوت نقاش تکریم و قدردانی کردند؛ هنرمندی که تاکنون حدود ۴۰۰ پرتره از پیشکسوتان، فرهیختگان، متقدمان و چهره‌های ماندگار شیراز در حوزه‌های مختلف را ترسیم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موهای نقره‌فام و خاکستری‌اش حکایت از گذر عمری پُر فراز و نشیب داشت؛ می‌شد نقش سالها کوشندگی مشتاقانه در دنیای هنر را از لابه‌لای خطوط پرچین و چروک چهره‌اش خواند و گذر زندگی را در فروغ نگاهش به تماشا نشست.

با آغوش باز به استقبال میهمانانش آمد و در خانه گرم و صمیمی‌اش که زندگی در آن جاری بود و در گوشه گوشه‌اش آثار هنری‌اش خودنمایی می‌کرد با کوله‌باری از عشق و تجربه از خاطرات تلخ و شیرین روزهای فراموش نشدنی گذشته‌اش گفت و وقایع و اتفاقات آن دوران را با جزییات و همانند یک تابلوی نقاشی ترسیم کرد.

«صحبت یار» این بار با محمدعلی پرواز

محمدعلی پرواز متولد پنجم خرداد ۱۳۲۷ در شیراز، نویسنده، نقاش، خوش‌نویس ایرانی و پیشکسوت صنایع‌دستی در رشته نقاشی دیواری است؛ هنرمندی که در چهارمین روز از اردیبهشت ماه گُلِ سرسبد محفلی گرم و صمیمی با عنوان «صحبت یار» بود، برنامه‌ای که به ابتکار اداره فرهنگ و ارشاد فارس و با هدف تکریم اهالی فرهنگ و هنر هر ماه با حضور یکی از مفاخر فارس دنبال می‌شود.

آیین تکریم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با عنوان «صحبت یار» در شیراز از ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ و در آستانه‌ مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص) آغاز به کار کرد و مقرر شد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در قالب این برنامه هر ماه در نشستی صمیمانه با یکی از اهالی فرهنگ و هنر حضور یابد و در دیداری رو در رو با آنها پای صحبت‌ها و درددل‌ این قشر بنشیند.

دوران کودکی و جوانی چگونه گذشت؟

این آیین در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ با هدف تکریم از محمدعلی پرواز و با حضور مدیرکل و معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس در منزل این هنرمند نقاش برگزار شد؛ هنرمندی که از همان دقایق نخست دیدار با شور و شوق خاصی لب به سخن گشود و در خصوص فعالیت‌هایش در عرصه هنر گفت: دوران کودکی و جوانی را در محضر عباس نقاش، در رشته نقاشی به سبک اسلیمی (ترنج، گل و مرغ و ختایی) سپری کردم که در اماکن تاریخی، مساجد و حسینیه‌های شیراز آثاری از من به جا مانده‌است.

او ادامه داد: در دوران دبیرستان از وجود اساتیدی همچون ناصر نمازی، کاظم اردوبادی و نگارگر در زمینه طراحی بهره‌ها گرفتم و پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره نظام، جهت تحصیل به اروپا سفر کردم.

پرواز اضافه کرد: در آلمان با اساتید هنر نقاشی این کشور آشنا شدم و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۵ در چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی شرکت کردم.

«صحبت یار» محفلی برای هنرمندان فارس؛ تکریم از تصویرگر ۴۰۰ پرتره از مفاخر

ترسیم ۴۰۰ پرتره

از جمله آثار بی مثال نقاشی این هنرمند، ترسیم حدود ۴۰۰ پرتره از پیشکسوتان، فرهیختگان، متقدمان و چهره‌های ماندگار شیراز در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تجربی است که این فعالیت هنری برای اولین بار در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

این آثار هم‌اکنون در موزه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، استانداری فارس و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نگهداری می‌شود.

پیشنهاد استاد پرواز به جوانان هنرمند

وی به جوانان فعال در این عرصه هم پیشنهاد داد: یکی از اهداف جوانانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند این باشد که مفاخر و شخصیت‌های بزرگ شهرشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی را به تصویر بکشند و این آثار را برای جمع‌آوری به مرکز یا ارگان مربوطه ارسال کنند.

این هنرمند پیشکسوت بر ضرورت راه‌اندازی یک نمایشگاه سالانه از آثار نقاشی هنرمندانی که شخصیت‌های ملی را به تصویر کشیده‌اند تأکید کرد و گفت: تاکنون حدود ۴۰۰ تابلو نقاشی‌ از افراد مختلف توسط من برای معرفی این افراد به عموم مردم ترسیم شده است و امیدوارم این روند توسط هنرمندان جوان نیز ادامه یابد.

رونق هنر نقاشی در گرو توجه مسئولان فرهنگی

پرواز رونق هنر نقاشی در استان فارس را در گرو توجه بیش از پیش مسئولان فرهنگی دانست و افزود: برای به تصویر کشیدن مفاخر بزرگ فارس برخی از آنها را به سختی پیدا کرده‌ام، بعضی با بیماری و کهولت سن دست و پنجه نرم می‌کردند، عده‌ای نیز از عرصه هنر کناره‌گیری کرده‌ بودند؛ بدون شک بی‌توجهی و نداشتن حامی برای ادامه فعالیت‌های هنری موجبات دلسردی هنرمند را فراهم می‌کند.

وی که خود را از شاگردان نسل چهارم کمال‌الملک می‌داند اضافه کرد: توجه به هنرمندان پیشکسوت و قدردانی از آنها حتی موجب ایجاد انگیزه در جوانان و ترغیب و تشویق افراد مبتدی در هنر برای فعالیت در این عرصه می‌شود.

او افزایش قیمت و گرانی ابزار موردنیاز هنرمندان نقاش را مهمترین دغدغه این قشر عنوان کرد و گفت: هنرمندان جوان فارس از پتانسیل بالایی در عرصه هنر بهره می‌برند که قطعا با حمایت مسئولان می‌توانند به موفقیت‌های روزافزونی دست یابند.

«صحبت یار» محفلی برای هنرمندان فارس؛ تکریم از تصویرگر ۴۰۰ پرتره از مفاخر

«صحبت یار» باعث شد احساس کنم هنوز مفید هستم

پرواز آیین «صحبت یار» را فرصتی برای فراموش نشدن هنرمندان پیشکسوت و آثار آنها دانست و افزود: «صحبت یار» باعث شد که من احساس کنم هنوز مفید و موردتوجه هستم و آثارم برای جامعه اهمیت دارد، قطعا این نوع برنامه‌ها موجب می‌شود جوانان هنرمند هم آینده روشن و زیبایی را برای خود متصور شوند.

این هنرمند نقاش که معتقد است هنر کار سهل و ساده‌ای نیست، گفت: هنر می‌تواند کار غیرممکن را ممکن کند، اگر کسی خود را به این مرحله برساند قطعا می‌تواند کمک شایانی به زیباتر شدن جامعه کند.

پرواز که هنر خوش‌نویسی را نیز در محضر حمید دیرین بنیانگذار و رئیس سابق انجمن خوشنویسان فارس محمد نعمتی در شیراز و همچنین سید مرتضی نجومی در کرمانشاه، تلمذ کرد درسال ۱۳۶۹ توسط چندتن از اساتید بنام خوشنویسی حمید دیرین، محمد نعمتی، قاسم احسنت و حبیب‌الله رحمتی به عنوان ممتاز ویژه در خط ثلث و نسخ معرفی شد.

وی نقاشی با سبک امپرسیونیسم را هم با کلاس‌های غلامحسین صابر در پیش گرفت و به دنبال آن در سال ۱۳۷۰، دیپلم افتخار اولین نمایشگاه تجربی نقاشی و گرافیک تهران را دریافت کرد.

پرواز همچنین موفق به دریافت درجه ممتاز هنری از مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گواهینامه هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی شد.

لزوم احیای هنرهای اصیل و سنتی

پس از پایان صحبت‌های این هنرمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که مشتاقانه پای درددل و دغدغه‌های این هنرمند نشسته بود گفت: با توجه به توسعه و پیشرفت تکنولوژی، جنس رویکرد و مواجه انسان با برخی از هنرها تغییر کرده، به عنوان مثال هم‌اکنون نقاشی دیجیتال به وسیله هوش مصنوعی توانسته این حوزه را تسخیر کند، لذا نیاز است احیای هنرهای اصیل و سنتی در اولویت قرار بگیرد.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: استاد پرواز از قدیمی‌های مکتب شیراز و نقاشی گل و مرغ هستند که سال‌های سال در عرصه هنر استان خوش درخشیدند؛ تکلیف اولیه ما این است که به این هنرمند بزرگ سر بزنیم و او را فراموش نکنیم.

«صحبت یار» محفلی برای هنرمندان فارس؛ تکریم از تصویرگر ۴۰۰ پرتره از مفاخر

ضرورت اهدای درجه‌های هنری به پیشکسوتان و برگزاری مراسم بزرگداشت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با اهدای درجه‌های هنری و برگزاری مراسمات ویژه تقدیر و تشکر از پیشکسوتان در قالب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی انگیزه بیشتری در این هنرمندان ایجاد کنیم.

قانعی تولید مستمر محصولات هنری از سوی هنرمندان پیشکسوت را اتفاق خوبی قلمداد کرد و گفت: این هنرمندان بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین هستند که در قالب هنر برای همیشه ماندگار خواهند شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha