ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

ساری - ایرنا - پرونده مدیریت سید محمود حسینی‌پور بر استانداری مازندران در چهارمین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ و ۲ روز پیش از این‌که روزشمار استاندار بودنش به ۹۰۰ روز برسد با معارفه یوسف نوری به عنوان نماینده عالی دولت در این استان بسته شد و حسینی‌پور که در یک روز بارانی پاییزی کلید استانداری را تحویل گرفت، در یک روز بارانی بهاری مدیریت استان را به یوسف نوری تحویل داد.

به گزارش ایرنا، جلسه معارفه یوسف نوری به عنوان بیست‌وپنجمین استاندار مازندران و تکریم سید محمود حسینی‌پور که از ۱۶ آبان ۱۴۰۰ به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم در این استان انتخاب شده بود روز سه‌شنبه -چهارم اردیبهشت- در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد و این روز هم به تقویم تاریخ سیاسی مازندران سنجاق شد.

از روز دوم اردیبهشت که خبر انتصاب حسینی‌پور به عنوان رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و پایان کارش در استانداری مازندران منتشر شد و پس از آن هم هیئت وزیران یوسف نوری را به عنوان استاندار این استان معرفی کرد تا پایان مراسم معارفه نوری نکات حاشیه‌ای متعددی را درباره این تغییر مدیریتی در فضای مجازی و رسانه‌های استان و بین اقشار جامعه می‌شد دید. مراسم معارفه استاندار هم مانند بسیاری از جلسه‌های مشابه خالی از نکات حاشیه‌ای نبود.

رفت و آمد در باران

حال و هوای اقلیمی مازندران در روز خداحافظی حسینی‌پور از مازندران شبیه به همان روزی بود که او همراه با احمد وحیدی وزیر کشور وارد ساری شد و در سالن همایش‌های الغدیر سپاه کربلا حکم استانداری‌اش را از وزیر کشور تحویل گرفت.

۲۰ آبان ۱۴۰۰ که حسینی‌پور وارد ساری شد هوا بارانی بود و بارندگی به آبگرفتگی‌های نقطه‌ای در برخی خیابان‌های ساری هم منجر شده بود. دقیقا مانند چهارم اردیبهشت که سکان مدیریت مازندران را تحویل یوسف نوری داد.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

از آن روز بارانی که احمد حسین‌زادگان استاندار وقت مازندران به استقبال وزیر کشور و حسینی‌پور رفت تا این روز بارانی که حسینی‌پور به استقبال وزیر کشور و یوسف نوری رفت ۸۹۸ روز گذشت.

وزیر کشور پس از ورود به استان در فرودگاه مصاحبه‌ای داشت و همانجا اعلام کرد نظر وزارت کشور بر تغییر استاندار مازندران نبود و حسینی‌پور به دلیل مسائل شخصی خواستار جابه‌جایی و حضور در تهران بود. سپس همراه با حسینی‌پور و استاندار جدید به دیدار نماینده ولی فقیه رفت و سپس با هم به محل برگزاری جلسه معارفه آمدند.

رسمِ همیشگی تاخیر

مراسم قرار بود ساعت ۹ صبح آغاز شود. البته قابل پیش‌بینی بود که در این ساعت آغاز نشود. سپس ساعت ۹:۳۰ زمان آغاز مراسم اعلام شد. در نهایت هم روابط عمومی استانداری مازندران اعلام کرد که ساعت ۱۰ صبح برای آغاز مراسم معارفه انتخاب شده است. البته اطلاع‌رسانی در این زمینه کمی دیر انجام شد و به همین دلیل تعدادی از حاضران و مهمانان پیش از ساعت ۹:۳۰ در سالن حضور داشتند.

انتظار آنقدر طولانی شد که برگزارکنندگان مراسم تصمیم گرفتند از تلویزیون سالن برنامه‌های شبکه خبر را پخش کنند تا وقتِ مهمانانی که زودتر به محل برگزاری مراسم رسیدند به این شکل کمی پُر شود. پیش از پخش برنامه‌های شبکه خبر هم برای دقایقی کوتاه از تلویزیون سالن کارتون و پیام‌های بازرگانی پخش شد.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

در نهایت وزیر کشور و همراهانش ساعت ۱۰:۳۵ وارد سالن شدند و مراسم هم از ساعت ۱۰:۴۰ به طور رسمی آغاز شد.

دورهمی سیاسیون

احمد وحیدی تازه از سفر پاکستان برگشته بود و بلافاصله خود را به مازندران رساند. همراه با او استاندار جدید لرستان هم به مازندران آمد؛ «ابوطالب شفقت» که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ و در دولت نهم به مدت ۳۰ ماه و ۱۲ روز استاندار مازندران بود و ۲ اردیبهشت امسال به عنوان استاندار لرستان انتخاب شد یکی از مهمانان این مراسم بود تا دید و بازدیدهای سیاسی ابتدای جلسه کمی رنگ و بوی خاطره‌بازی هم بگیرد.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

سالن تقریبا به طور کامل پر شد و عمده مسئولان ارشد دستگاه‌های اجرایی استان در این مراسم حضور یافتند. حتی برای برخی مهمانان در راهروهای سالن صندلی قرار داده شد. تصمیمی که البته کار را برای اهالی رسانه دشوار کرد.

دست‌کم ۹۰ درصد مسئولان ارشد استان در سالن حضور یافتند. تعدادی از نمایندگان مجلس، فرمانداران سراسر استان، مدیران کل دستگاه‌ها، مسئولان امنیتی و انتظامی، برخی شهرداران، اهالی رسانه و تعدادی از چهره‌های سیاسی استان در یک سالن گرد هم آمدند تا به پیشواز استاندار جدید بروند و حسینی‌پور را بدرقه کنند.

قاسم عزیززاده گرجی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران به عنوان نخستین سخنران روی سن رفت و ضمن خیرمقدم به مهمانان، چند دقیقه‌ای به تشریح مختصری از رویکرد حسینی‌پور در استانداری مازندران و مسیری که طی نزدیک به ۳۰ ماه مدیریتش برای مازندران تبیین کرده بود پرداخت.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

از تلاش حسینی‌پور برای تقویت همگرایی در استان سخن گفت و به سرفصل‌های مدیریتی او مانند بهبود دیپلماسی اقتصادی، استفاده از ظرفیت نخبگان، پیگیری برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری، تقویت اقتصاد دریاپایه و توجه به گردشگری سخن گفت.

جای خالی مازندران در کابینه

پس از عزیززاده گرجی، آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران روی سن رفت. هم از علاقه‌اش به ادامه حضور حسینی‌پور در مازندران گفت و با انتقاد از میانگین پایینِ عمر دوره مدیریت استانداران در مازندران اظهار کرد: مایل بودیم آقای حسینی‌پور تا پایان دولت سیزدهم مدیریت‌شان را در استانداری مازندران داشته باشند و بار دیگر تزلزل و کم‌عمری مدیریت در استان را شاهد نباشیم. اما متاسفانه طبق همان روالی که در ۴۵ سال اخیر دیدیم میانگین عمر مدیریت در استان کمتر از سه سال است.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

او سپس نقدی نرم و آرام به انتخاب استاندار غیربومی برای مازندران کرد و گفت: آقای نوری را دورادور می‌شناسیم. البته هم‌استانی ما نیستند. ما که می‌گوییم حتی وزیر کشاورزی و وزیر ورزش باید از مازندران باشند. در مورد استانداری هم اولویت را با گزینه‌های بومی می‌دانیم. اما مسایل ناسیونالیستی برای ما اولویت نخست نیست و مهم توسعه استان است. گاهی مدیر غیربومی بهتر از مدیر بومی عمل می‌کند و امیدواریم در این مورد نیز شاهد نتیجه مثبت باشیم.

محمدی لایینی به برخی چالش‌های استان و درخواست‌های مردم مازندران اشاره کرد و خواستار توجه ویژه دولت به این استان شد. بخشی از درخواست‌ها نیز به توسعه زیرساخت‌ها ارتباط داشت. از حوزه راه گرفته تا کشاورزی. پندهای پدرانه هم بخشی از اظهارات او بود تا انسجام مدیران و مردم در استان تقویت شود.

جا ماندن نماینده‌ها از انتخاب استاندار

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی چهره دیگری بود که پشت تیربون حاضر شد. یکم اردیبهشت، یعنی دقیقا شبِ پیش از انتصاب حسینی‌پور به عنوان رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مصاحبه‌ای تصویری از او در فضای مجازی منتشر شد که در آن تاکید کرده بود قرار نیست استاندار مازندران تغییر کند و نمایندگان استان نیز حامی او هستند. اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد خلافِ اظهارنظرش اتفاق افتاد. به همین دلیل نخستین نکته‌ای که بیان کرد اظهارنظری شبیه به گلایه بود.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

«برای انتخاب استاندار با نمایندگان از قبل هماهنگی نشد. » بابایی کارنامی این جمله را عنوان کرد و گفت: «ما دوست داشتیم حسینی‌پور بماند. البته ما ناظر بر عملکرد دولت هستیم و به تصمیم دولت احترام می‌گذاریم. دیشب جلسه‌ای با آقای نوری داشتیم و امیدواریم که بتوانیم در کنار هم به توسعه استان کمک کنیم

او عنوان کرد که نمایندگان استان مانند دوره حضور حسینی‌پور در استانداری با یوسف نوری نیز همراه خواهند بود و گفت: «نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم و دوازدهم کنار دولتمردان بودند و هستند. البته در یک سال آینده کار جدیدی نمی‌شود کرد و همان کارهایی که ریل‌گذاری شده را باید ادامه دهیم. »

بابایی کارنامی به شرایط و جایگاه ویژه مازندران در کشور هم اشاره کرد و از دولت خواست که نگاه ویژه‌ای به تفویض اختیارات استاندار در مازندران داشته باشد. او تاکید کرد که استاندار مازندران باید برای مدیریت استان اختیارات کامل داشته باشد و با توجه به ویژگی‌های این استان نمی‌توان برخی قوانین کلی کشور را برای استان در نظر گرفت.

عبدالله مهاجر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و رئیس پیشین اتاق بازرگانی مازندران هم دقایقی در جایگاه حضور یافت و از ویژگی‌های دوران مدیریت حسینی‌پور در مازندران و آن‌چه که رشد فعالیت‌ها و شاخص‌های اقتصادی مازندران برشمرد سخن گفت.

مهاجر تقویت دیپلماسی اقتصادی در مازندران طی ۲ سال گذشته را در کمک به بهبود وضعیت صادرات محصولات این استان اثرگذار دانست و گفت که مازندران در حوزه سرمایه‌گذاری نیز شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

آخرین سخنرانی

سید محمود حسینی‌پور سخنران بعدی مراسم بود. جنس این سخنرانی‌اش با صدها سخنرانی پیشین که در استان انجام داده بود فرق داشت. بر خلاف سخنرانی‌های پیشین این بار باید بسیار کوتاه از اهم فعالیت‌هایش می‌گفت و بعد هم خداحافظی می‌کرد.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

از تلاش‌ها و برنامه‌هایش برای توسعه استان گفت و تاکید کرد که اگر ضعفی در این مدت دیده شد صرفا حاصل ضعف او در مدیریت است و اگر اقدام خوبی به چشم آمد باید به پای همگرایی و تلاش همه مدیران استان نوشت. از مردم مازندران حلالیت خواست و عنوان کرد که در مسئولیت جدیدش همچنان خود را نماینده مازندران می‌داند تا راه برای امن‌تر کردن بستر سرمایه‌گذاری در این استان هموارتر کند.

حسینی‌پور به حضور یوسف نوری در استانداری مازندران اشاره کرد و گفت که او بهترین گزینه برای مدیریت مازندران است.

دشواری انتخاب استاندار برای مازندران

وزیر کشور مهمان ویژه این مراسم بود. ۸۹۸ روز پس از این‌که حکم استانداری را به حسینی‌پور تحویل داد دوباره به مازندران آمد تا سکان مدیریت مازندران را به چهره‌ای دیگر واگذار کند. روی سن حضور یافت و پس از بیان برخی ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مازندران، درباره فرآیند انتخاب استاندار مازندران سخن گفت.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

احمد وحیدی عنوان کرد که انتخاب استاندار برای استانی مانند مازندران دشواری‌های خاص خودش را دارد و گفت: زمانی که آقای حسینی‌پور را به عنوان استاندار انتخاب کردیم می‌دانستیم عده‌ای ممکن است انتقاد کنند. اما امروز می‌بینیم که انتخاب درستی داشتیم.

او درباره یوسف نوری هم دقایقی صحبت کرد و گفت که نوری با توجه به تجربه‌های مدیریتی متعدد، روابط گسترده در تراز ملی و اشرافش به حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به ویژه گردشگری می‌تواند برای مازندران دستاوردهای خوبی داشته باشد.

پس از اظهارات وحیدی، لوح تقدیر حسینی‌پور به او اهدا شد و یوسف نوری هم حکم استانداری خود را از وحیدی دریافت کرد تا حضورش در مازندران به عنوان استاندار به طور رسمی آغاز شود.

ناگفته‌های معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران

نوری پس از دریافت حکم استانداری‌اش و ثبت عکس‌های یادگاری پشت میکروفون حاضر شد و برخی سرفصل‌های توسعه مازندران را برشمرد. از ضرورت تقویت اقتصاد دریاپایه تا لزوم تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سخن گفت و خواستار همراهی همه مدیران و مردم استان برای ادامه فرآیند در پیش گرفته شده دولت سیزدهم برای توسعه مازندران شد.

مراسم که تمام شد طبق معمول نظم جلسه به هم خورد و بازار عکس‌های یادگاری داغ شد. از یک سو خبرنگاران به دنبال دریافت مصاحبه اختصاصی با وزیر کشور و استاندار جدید و پیشین بودند و از سوی دیگر عده‌ای از مسئولان و مدیران برای تبریک نزد استاندار جدید رفتند. حسینی‌پور در جمع خبرنگاران از کارهایی دوست داشت به سرانجام برسند و نرسیدند گفت و وزیر کشور هم به چند پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

دوره جدید مدیریتی در مازندران از چهارمین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد و این بار استاندار ۶۳ ساله اهل ایلام قرار است قطار مازندران را روی ریل توسعه براند. عمده کلیدواژه‌های به کار رفته در مراسم معارفه نوری همان‌هایی بودند که در مراسم معارفه حسینی‌پور نیز بیان شدند. کلیدواژه‌های تقریبا تکراری که سال‌هاست بیان می‌شوند.

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران در نخستین تجربه استاندار شدنش حتما با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد. چالش‌هایی مانند پسماند، ترافیک، فشار بر زیرساخت‌ها به دلیل حضور گردشگران انبوه، ضعف در ساختار شهری، جنگل‌خواری، اقتصاد کشاورزی و مسائل زیست‌محیطی که رسوب کرده‌اند و به عزمی همگانی برای حل شدن نیاز دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha