استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اوکراین پراودا، دبیرکل ناتو که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلستان در ورشو شرکت کرده بود، درباره برنامه‌های استقلال سلاح‌های هسته‌ای ناتو در کشورهای دیگر، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر وضعیت تسلیحات هسته‌ای خود و تغییر مکان و انتقال آنها به دیگر اعضای ناتو نداریم.

به نوشته اوکراین پراودا، برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

دولت قبلی لهستان در واکنش به تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، فعالانه از ایده پیوستن به برنامه اشتراک هسته‌ای ناتو حمایت کرد اما اظهارات اخیر آندری دودا رئیس جمهور لهستان در مورد استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای در این کشور منجر به اختلاف وی با دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان شد.

درحالیکه رئیس جمهور لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد گفته است که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است با این حال به نظر می‌رسد همه مقامات در لهستان چندان موافق دودا نیستند.

تاسک نخست‌وزیر لهستان پس از این اظهارات گفت که من باید بدانم چه شرایطی رئیس جمهور را وادار به گفتن این سخنان کرده است.

تاسک افزود: من مشتاق دیدار با رئیس جمهور دودا هستم، زیرا این موضوع به طور مستقیم و به وضوح به امنیت لهستان مربوط می‌شود.

به گزارش ایرنا، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیشتر از آغاز تحویل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به کشورش خبر داده و گفته بود: قدرت برخی از آنها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده است.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، اولین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. تسلیحاتی با بردی کوتاه‌تر و کم‌قدرت‌تر نسبت به دیگر سلاح‌های هسته‌ای که می‌تواند در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

پوتین در ماه مارس (اسفند / ‌فروردین) با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی ایالات متحده در کشورهای اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که با مستقر شدن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده است.

ایالات متحده از تصمیم پوتین انتقاد اما اعلام کرد که قصد ندارد موضع خود را در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک (راهبردی) تغییر دهد.

لوکاشنکو گفته است که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha