۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85454972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توزیع سه‌هزار جعبه تخم نوغان در مازندران

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85454972
توزیع سه‌هزار جعبه تخم نوغان در مازندران

ساری- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران از آغاز توزیع سه هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد مهدی عباس زاده روز چهارشنبه با اشاره به فرارسیدن زمان توزیع تخم نوغان هیبرید برای پرورش بهاره کرم ابریشم گفت: تعهد سازمان جهاد کشاورزی استان، تحویل سه هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان است.

وی با توجه به محدودیت زمان و شرایط پرورش در فصل بهار، بر ضرورت اطلاع رسانی سریع و مستمر این موضوع از طریق شوراها، دهیاری ها، مسوولین مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان پهنه برای تحویل و توزیع بموقع تخم نوغان به بهره برداران و علاقمندان این بخش تاکید کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مرکز توسعه نوغانداری استان در شهرستان قائم شهر، مزرعه آهنگرکلا بیشه سر و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان بندپی بابل و بابلکنار را از مراکز تحویل تخم نوغان در استان اعلام کرد.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی، ۴۷۵ هکتار توتستان در مازندران برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد.

پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است.

دوره پرورش کرم ابریشم در مازندران از اواسط فروردین تا اواسط تیر ماه هر سال است و به همین دلیل هم توزیع تخم نوغان در استان از ماه فروردین آغاز می شود و تا پایان ماه اردیبهشت ادامه دارد.

استان مازندران زمانی با توزیع بیشتر از ۲۰ هزار جعبه تخم نوغان میان کشاورزان از قطب های مهم نوغانداری در کشور بود، ولی این شغل در سال های گذشته بویژه دهه ۸۰ به دلایل مختلف از جمله سر و سامان نداشتن سیاست های بخش کشاورزی، قاچاق و مهم تر از همه واردات رسمی پیله تر به کشور رو به فراموشی رفت.

میزان توزیع تخم نوغان در مازندران در سال ۹۲ به کمترین میزان در تاریخ نوغانداری این استان یعنی کمتر از یکهزار و ۴۰۰ جعبه رسید و زنگ هشدار را برای فراموشی این بخش مکمل درآمدی حوزه کشاورزی به صدا در آورد.

با این وصف از سال ۹۳ با آغاز ساماندهی سیاست های بخش کشاورزی، ریزش در بخش نوغانداری مازندران متوقف شد و با افزایش تدریجی، آمار توزیع تخم نوغان در سال گذشته به سه هزارو ۱۵۰ جعبه افزایش یافت.

روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل، آهنگرکلا قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha