ابراز امیدواری «داسیلوا» به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در نشستی مطبوعاتی با اشاره به معرفی ادموندو گونزالس اوروتیا (Edmundo González Urrutia) از سوی پلتفرم واحد دموکراتیک که جبهه اصلی مخالفان دولت ونزوئلا است، تصریح کرد: این فوق‌العاده است زیرا مخالفان دولت نیکلاس مادورو (رئیس‌جمهوری ونزوئلا) با یکدیگر ملاقات کردند و یک نامزد واحد ارائه شد.

وی در تشریح آشکار آسیب‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه کاراکاس گفت: امیدوارم ونزوئلا به حالت عادی بازگردد، آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و این کشور بتواند بار دیگر پذیرای افرادی باشد که به دلیل شرایط اقتصادی آن را ترک می‌کنند.

داسیلوا تصرح کرد: برزیل در صورت دعوت، به عنوان ناظر در انتخابات شرکت خواهد کرد و امیدوار است این کشور پس از انتخابات به وضعیت عادی بازگردد.

دولت آمریکا چهارشنبه گذشته (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده و به مدت ۶ ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد.

شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

مادورو اقدامات واشنگتن مبنی بر فعال‌سازی مجدد تحریم‌ها را با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات پیش‌رو مردود دانست و بر تاب‌آوری اقتصاد ونزوئلا در برابر چنین فشارهایی تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب، عمل نکرده است.

ماه‌ها پس از توافق دولت و مخالفان ونزوئلا، تلاش مخالفان برای ثبت‌نام ماریا کورینا ماچادو و پس از آن، کورینا یوریس ناکام ماند و این مساله با واکنش آمریکا مواجه شد.

این در حالی است که پس از رد صلاحیت ماچادو و ایجاد موانع برای ثبت نام کورینا یوریس، دیگر نامزد مخالفان دولت، شورای ملی انتخابات ونزوئلا از ثبت نام ادموندو گونزالس دیپلمات سابق به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) از سوی ائتلاف اصلی مخالفان دولت موسوم به پلتفرم واحد دموکراتیک خبر داد.

ائتلاف اصلی اپوزیسیون ونزوئلا همچنین جمعه گذشته (۱۹ آوریل) و پس از مذاکرات داخلی فشرده اعلام کرد که گونزالس، نامزد قطعی و مورد اجماع مخالفان برای انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری و رقابت با مادورو خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha