دیپلماسی هوشمندانه تهران و اسلام‌آباد برای حفاظت از روابط دوجانبه

اسلام‌آباد- ایرنا- یک پژوهشگر مسائل راهبردی در پاکستان سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور را تحولی بزرگ در تعاملات دیرینه دو همسایه دانست و تاکید کرد که دیپلماسی تهران و اسلام‌آباد برای حفاظت از روابط دوجانبه و پیوندهای مردمی هوشمندانه است.

به‌ گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ریما شوکت مدیر ارتباطات راهبردی اندیشکده مطالعات راهبردی (IRS) در اسلام‌آباد امروز طی یادداشتی در روزنامه «نیشن» پاکستان نوشت: برای درک عمق روابط دوستانه ایران و پاکستان همین بس که با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی یک خیابان در منطقه مهم اسلام‌آباد به نام «ایران» نامگذاری شد، این یک اقدام منحصر به فرد است چرا که برای اولین بار یک خیابان در پایتخت پاکستان به نام یک کشور و نه شخصیت‌ نامگذاری می‌شود.

وی اظهار داشت که سفر رئیس جمهور ایران که اولین آن پس از ۸ سال به پاکستان بود از جهات مختلف بسیار حائز اهمیت است به ویژه پس از پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل و تهدید تروریسم که درپی ناامن سازی مرزهای مشترک است.

این کارشناس امور راهبردی نوشت: توافقات ملموسی در دیدار رئیس جمهور ایران با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان مشاهده شد و اینکه هر دو کشور می بایست مراودات اقتصادی و تجارت را به بالاترین سطح برساند اما برداشتن موانع در مسیر گسترش همکاری‌ها، نیازمند گام‌های هماهنگ هر دو کشور است.

وی گفت: سفر سید ابراهیم رئیسی درحالی انجام شد ‌که پاکستان به تازگی اعلام کرد که تصمیم به پیشبرد پروژه مشترک گازی دارد، هرچند آمریکایی‌ها ساز مخالف می‌زنند اما به نظر می‌رسد دولت اسلام‌آباد برای احداث خط لوله در خاک خود مصمم است و کسب معافیت تحریمی از واشنگتن را نیز با جدیت پیگیری می‌کند.

ریما شوکت، سفر رئیسی به پاکستان را همزمان با تداوم جنگ غزه و ماجراجویی‌های خطرناک رژیم صهیونیستی، «مهم» برشمرد و گفت: در حوزه ژئوپلیتیک، کشورهایی که اقتصاد سالم داشته باشند می‌توانند نقش بهتر و موثرتری را ایفا نمایند و با توجه به وضعیت کنونی خاورمیانه که در آن فلسطینیان به طور وحشیانه به دست اسرائیل سلاخی می شوند، شواهد قطعی برای تقویت اقتصاد کشورهای مسلمان برای ایفای نقش اساسی در سیاست جهانی وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت مراودات مردمی، فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور، گفت: ایرانیان احترام خاصی برای اقبال لاهوری قائل هستند و چند خیابان در تهران و سایر شهرهای ایران به نام علامه اقبال لاهوری، محمد علی جناح (بنیانگذار فقید پاکستان) و اسم پاکستان نامگذاری شده است.

این پژوهشگر پاکستانی با اشاره به همکاری‌های فعلی دو کشور در حوزه‌های دفاعی، امنیت مرزی، نیروی دریایی و مبارزه با تروریسم، گفت: برای تقویت پیوندهای مردمی باید مراودات گردشگری و فرهنگی را نیز گسترش دهیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، صبح امروز عازم سریلانکا شد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، صبح روز دوشنبه وارد اسلام‌آباد شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور سران دو کشور ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت‌الله رئیسی طی نشستی با نخبگان پاکستانی در شهر اسلام‌آباد «اراده دو همسایه را بر توسعه روابط در تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی تجاری، علم و فناوری و فرهنگی دانست» و گفت: امیدواریم بعد از این سفر شاهد رشد و توسعه روابط ایران و پاکستان به شکل فزاینده باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha