۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85455146
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روزها و هفته‌های سرنوشت‌ساز در جبهه نبرد میان حزب‌الله و رژیم اسرائیل

تهران- ایرنا- پایگاه خبری النشره در مطلبی با عنوان «آیا لبنان هفته های سرنوشت سازی را در پیش دارد؟ نوشت: درگیری میان مقاومت اسلامی لبنان و رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و هرلحظه امکان شعله ور شدن جنگ تمام عیار وجود دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه خبری النشره لبنان در گزارشی با موضوع تحولات میان حزب الله و رژیم صهیونیستی نوشت: پس از کاهش تنش میان رژیم صهیونیستی و ایران که هفته های گذشته به اوج خود رسید، همه توجهات هم اکنون بر روی جبهه لبنان است که دامنه تنش ها در آن بالا گرفته، به ویژه آنکه تل آویو تهدید به حمله به رفح در جنوب غزه می‌کند؛ تهدیدی که بر اوضاع جبهه جنوبی و تشدید بیشتر درگیری ها موثر است.

این رسانه افزود: منابع آگاه سیاسی از ورود فرانسوی ها به موضوع، طرح آنها در این باره و سفر احتمالی «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به لبنان خبر دادند که بر عکس آنچه در برخی محافل گفته می‌شود، تمرکز روی بحث نظامی است نه سیاسی، به ویژه که بسیاری طرف‌های بین المللی نگران تشدید بیشتر درگیری میان حزب الله و تل آویو هستند.

این منابع سفر احتمالی هوکشتاین را مهم دانستند، با توجه به اینکه او اعلام کرده بود، به لبنان بازنخواهد گشت، مگر اینکه تحولاتی رخ دهد که منجر به دستیابی به راهکاری در این باره شود؛ موضوعی که از تحولات غزه جدا نیست، به ویژه آنکه آمریکا به این باور رسیده که دستیابی به این راهکار در لبنان، مادامی که حمله به غزه ادامه دارد، دشوار است.

منابع یاد شده بیان کرد: در حال حاضر نشانه ای از دستیابی به آتش بس در غزه نیست، پس هدف از این سفر، کاهش درگیری میان تل آویو و حزب الله است، بخصوص اینکه دامنه درگیری نظامی به شدت بالا رفته و اسرائیل تهدیداتی جدیدی علیه لبنان کرده و مقامات اسرائیلی از نزدیک شدن لحظه سرنوشت ساز دم زده‌اند.

در عین حال، برخی منابع دیگر به النشره اعلام کردند: همه طرح‌های کنونی تا زمانی که جنگ غزه جریان دارد، راه به جایی نخواهد برد و همه طرف‌های مربوطه داخل و خارج لبنان این واقعیت را پذیرفته‌اند که جدایی میان جبهه ها امکان پذیر نیست و با این توصیف، سئوالی که مطرح می‌شود، علت تحرکات فرانسوی ها و آمریکایی ها است. این منابع علت آن را رقابتی دانستند که میان دو طرف وجود دارد، به ویژه که آمریکایی‌ها نمی خواهند گروه دیگر وارد عمل شود.

همچین منابع مذکور موضوع را به موضع رژیم صهیونیستی مرتبط دانستند که آماده شعله ور کردن جبهه جنوب لبنان به سبب نیاز به بستن پرونده قبل از شروع سال تحصیلی در شهرک های شمال فلسطین اشغالی و نیز خطری است که از جانب حزب الله درباره توان پدافنی مقاومت اسلامی دریافت کرده است.

این منابع افزودند: رونمایی حزب الله از بخشی از توان خود به شدت طرف اسرائیلی را آشفته و درگیری های داخلی آنها را تشدید کرده است. حزب الله سطح مشخصی از درگیری را حفظ کرده و آنچه به شدت اردوی صهیونیست‌ها را به هم ریخته است، سرنگونی پهپادهای پیشرفته به دست حزب الله است.

النشره در پایان نوشت: به هرحال اوضاع کنونی، گواه این است که جبهه جنوبی همچنان با سناریوهایی رو به رو است، به ویژه آنکه هر کدام از طرف‌ها عبور از خطوط قرمز خود را بر نمی تابد. از سوی دیگر تداوم رویارویی به شکل کنونی هم امکان پذیر نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha