جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

تهران - ایرنا - اعضای هیأت دولت صبح امروز با حضور در حیاط ساختمان پاستور، پاسخگوی سوالات خبرنگاران حوزه دولت بودند و از جزئیات توافقات امنیتی ایران و پاکستان گرفته تا ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه ایران‌ساخت در سریلانکا را برای آنان تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، جلسه هیات دولت امروز -پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳- به ریاست «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و پس از این جلسه وزرای اقتصاد و امور دارایی، کشور، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین چهار تن از معاونان رئیس‌جمهور، شهردار تهران و رئیس‌ سازمان صدا و سیما در حیاط دولت حاضر شدند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

سخنگوی دولت پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح مصوبات جلسه امروز هیات دولت پرداخت؛ به گفته علی بهادری جهرمی، به منظور نظارت موثرتر بر بازار، قانون تعزیرات حکومتی روی لایحه اصلاحیه‌ای وزارت دادگستری ارائه کرده بود که در کمیسیون حقوقی دولت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و امروز هیات وزیران با قید دو فوریت با این لایحه موافقت کرد تا هم بتواند فرایندهای رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را سرعت بخشد و هم بتواند ضمانت اجراهای محکومیت‌ها و مجازات‌های سازمان تعزیرات حکومتی را تقویت کند و نظارت بسیار موثرتری بر مواردی که احیانا ًگران فروشی و احتکار و موارد تخلفات و جرایم تعزیراتی است را داشته باشد.

سخنگوی دولت از دیگر مصوبات امروز هیات وزیران را موافقت با پیشنهاد بانک مرکزی نسبت به افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد و گفت: در این صورت حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ می‌شود.

ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

سپهر خلجی با تاکید بر اینکه ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ایران است، گفت: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده و لذا از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

۶۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشت و سرریز شدن محدود از سد کجکی و سد پایین دست کمال خان، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه‌های سد باز نیست. حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با انشالله رایزنی‌های مستمر با این کشور بیشتر خواهد شد.

در «طرح نور» اساس کار تذکر است

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهی و سنتی ماست، گفت: فراجا خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند و آنها گفته شده که بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که مقاومت می‌کند فرق بگذارند، اساس این است که با تذکر اصلاح شود.

وزیر کشور درباره نشست های امنیتی ایران و پاکستان اظهار داشت: در سفر به پاکستان با مسئولان امنیتی مذاکراتی داشتیم؛ نظرهای طرفین یکی بود، و هر دو در خصوص برقراری امنیت تأکید داشتند و معتقدیم جریان های تروریستی که هم در خاک ایران و هم پاکستان عمل می کنند از طرف جریان های تروریستی خارجی هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای برقراری هماهنگی های بیشتر در کنترل مرز و هماهنگی های اطلاعاتی بیشتر، مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در عمل شاهد امنیت بیشتر مرزها باشیم.

استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

وزیر ورزش و جوانان درباره واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به خبرنگاران با تاکید بر باقی نماندن هیچ سهامی از استقلال و پرسپولیس برای دولت، گفت: هر دو تیم بدون هیچ مشکلی در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حاضر خواهند شد و انشاالله همه تیم‌های ما از جمله دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا بدون هیچ مشکلی حضور پیدا می‌کنند.

درخواست سه باره وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر «گوگل‌پلی»

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: سه بار درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را به کارگروه ارائه دادیم اما اکثریت در این کارگروه با اعضای دولتی نیست.

وی افزود: اکنون بیش از ۷ میلیون خانوار و بیش از یک‌سوم کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدفگذاری ما این است که امسال حداقل به ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش برسیم.

اعلام آمادگی دولت برای تعامل سازنده با مجلس آینده

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

«سیدمحمد حسینی» معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: در مجلس یازدهم در ۳ هفته باقیمانده بیشتر به بحث بودجه پرداخته می‌شود و مواردی نظیر پیشگیری از آسیب به زنان، بحث تجمعات و راهپیمایی‌ها که امیدواریم در این مجلس نهایی شود. خودمان را برای تعامل سازنده با مجلس آینده آماده می‌کنیم.

تقدیر ضرغامی از سریال «نون خ»؛ موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال «نون خ» تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ ریل‌گذاری جدید برای تقویت تعلیم و تربیت

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

«رضا مراد صحرائی» وزیر آموزش و پرورش نیز پس از جلسه امروز هیات دولت از تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد و تصریح کرد: این سند پس از 12 سال به تصویب هیات وزیران رسید. این سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده تصویب این آیین‌نامه نشان داد که در در دولت موضوع مهارت آموزی به عنوان زیرساخت اصلی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها باید دنبال شود.

وی گفت: در همین راستا آیین‌نامه تربیت کودکی در دستور کار دولت قرار گرفته و به‌زودی دو آیین‌نامه دیگر هم به دولت خواهد آمد نخست آیین‌نامه انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه سواد خواندن در کشور و دیگری برنامه ملی اوقات فراغت است.

صحرائی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین اجرایی نخواهد شد مگر با ائتلاف همه دستگاه‌های وابسته به دولت و وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: این یک اتفاق مبارک و یک ریل جدید برای تقویت تعلیم و تربیت کشور است.

خزعلی: در زمینه حجاب، فرهنگسازی در اولویت است

جزئیات توافق امنیتی ایران و پاکستان و ویژگی‌های اَبر پروژه ایران در سریلانکا

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوردر مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: در زمینه حجاب کار اجرایی انجام نمی‌دهیم دنبال فرهنگ سازی هستیم.

جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام جزئیاتی درباره برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی، گفت: کارور هوش مصنوعی به زودی تاسیس خواهد شد که تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی است که زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می‌کند. اینها ابزارهای کمک کننده جریان کاربردی سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی و غیره است.

وی افزود: با تمرکزی که معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس جمهور در موضوع هوش مصنوعی دارند پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی است و این کارها کمک می‌کند که کشور از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقا پیدا کند.

پشت سر گذاشتن سازوکارهای دور زدن تحریم‌ها؛ تمام بدهی‌ها به بانک توسعه اسلامی تسویه شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سازوکار دور زدن تحریم‌ها را در موضوع پرداخت بدهی‌ها به بانک توسعه اسلامی، پشت سرگذاشتیم، یادآور شد: نه تنها بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم بلکه تمام بدهی‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ که سررسید شده بودند، به صفر رساندیم و خوشبختانه فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌های عمرانی که در استان‌های مختلف در حال انجام است و تامین مالی آن بر عهده بانک توسعه اسلامی است، آغاز شده است.

سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است، گفت: امیدواریم در نشستی که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha