۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85455570
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

تهران- ایرنا- «مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است و باید غرامت این اقدامات پرداخته شود.

رویترز در این خصوص یادآور شده است: اروپایی‌ها به مدت چهار قرن، دستکم ۱۲.۵ میلیون آفریقایی را ربوده و آن‌ها را با استفاده از کشتی در کشورهای اروپایی به عنوان برده به فروش می‌رساندند. هرچند تمامی افراد ربوده شده از چنین سفرهایی جان سالم به در نمی‌بردند، اما در نهایت کسانی که زنده می‌ماندند، در مزارع قاره آمریکا به ویژه در برزیل و جزایر کارائیب به کار گرفته می‌شدند.

این خبرگزاری در ادامه شرح داده است: از این میان، پرتغال نزدیک به ۶ میلیون آفریقایی را ربوده که این رقم بیش از هر کشور اروپایی دیگر است. اما این کشور نه تنها تاکنون هرگز نسبت به گذشته خود ابراز ندامت نکرده و در کتب درسی و آموزشی هم اشاره‌ای به این دوران نکرده است، به استعمار خود در کشورهایی مانند آنگولا، موزامبیک، برزیل، کیپ ورد و تیمور شرقی و همچنین بخش‌هایی از هند افتخار کرده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری این کشور، دیروز ضمن تاکید بر ضرورت پذیرش مسئولیت کامل اشتباه‌های گذشته گفت این جنایت‌ها، از جمله قتل‌عام‌های استعماری، هزینه دارد و باید غرامت آن پرداخته شود.

«مارسلو ربلو دِ سوسا» سال گذشته نیز گفته بود که پرتغال باید به خاطر برده‌داری و استعمار عذرخواهی کند، هرچند در نهایت از عذرخواهی کامل در این خصوص خودداری کرد.

وی دیروز خاطرنشان کرد: پذیرش مسئولیت از عذرخواهی مهم‌تر است و عذرخواهی بخش آسان ماجراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha