۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۸
کد خبرنگار: 1239
کد خبر: 85455752
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با آفات در ۲۸۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان

آبادان - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ۲۸۴ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان مورد مبارزه با آفات قرار گرفت.

ناجی شهیب‌زاده چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از وظایف مهم مدیریت کشاورزی ارائه روش‌های کنترلی و حفاظتی و راهنمایی و انتخاب بهترین روش و پیش آگاهی عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی است و انجام این کارها در بالا بردن راندمان تولید بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محصولات پائیزه و استراتژیک استان خوزستان گندم است افزود: همه ساله با شروع فصل کاشت اقدامات اولیه از ضدعفونی بذور برای رعایت بهداشت بذر و جلوگیری از بیماری‌های بذرزاد شروع می.شود و تا پایان برداشت و ضدعفونی کمباین‌ها برای جلوگیری از انتقال عوامل زیان رسان به مزار استان انجام می‌گردد.

وی گفت: در این راستا با تشکیل اکیپ‌های شبکه مراقبت محصولات کشاورزی در شهرستان‌های استان به پایش و کنترل عوامل زیان رسان اقدام شده است.

مدیر حفاظت نباتات کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه علف‌های هرز در رقابت با گیاه گندم در جذب آب، مواد غذایی، نور و محدود کردن جا برای گندم خسارت کمی و کیفی به محصول وارد می‌کنند، یکی از مهمترین راه‌های افزایش راندمان تولید، مبارزه به موقع با علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع است که در صورت کنترل نکردن صحیح و اصولی می‌تواند تولید گندم را به عنوان یک محصول استراتژیک به نحو چشمگیری کاهش دهد.

شهیب زاده اظهار کرد: در سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۶۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا توام، در کشت‌های آبی و دیم گندم استان صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به شرایط اقلیمی امسال که زمینه را برای شیوع و گسترش بیماریهای قارچی گندم مانند زنگ زرد، سپتوریوز و ... فراهم کرده بود، به ضرورت و موفق بودن ترویج پیشگیری و کاهش خسارت بیماریهای گندم اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی بر علیه زنگ زرد مورد پیشگیری قرار گرفته و با کانون کوبی و مبارزه لکه‌ای توسط کشاورزان موفق به مهار بیماری‌های برگی علی الخصوص بیماری زنگ زرد گندم و جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری در مزارع استان شدیم.

شهیب‌زاده گفت: در ۲۴ هزار هکتار از مزارع گندم مبارزه با زنگ زرد صورت گرفته و در هشت هزار هکتار مبارزه با سپتوریوز که بصورت مبارزه لکه‌ای و کانون کوبی بوده است.

وی از مبارزه ۲۴۸ هزار هکتاری بر علیه آفات گندم خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۱۰۱ هزار هکتار مبارزه با مینوز و ۹۵ هزار هکتار مبارزه با شته در اراضی گندم کاری صورت گرفته است.

وی افزود: با پیگیری‌ها و بازدیدهای صورت گرفته در قالب شبکه مراقبت و نیز با تاکید بر دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات و توصیه‌های مراکز تحقیقاتی استان و هماهنگی‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی و اصول پیش آگاهی خوشبختانه سال جاری با وجود مهیا بودن شرایط برای ظهور و بروز بیماری‌ها این عوامل زیان رسان کاملا تحت کنترل قرار گرفتند.

استان خوزستان حدود ۲۰ درصد مواد غذایی کشور را تولید می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha