مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی پایتخت تغییر کرد

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از طولانی شدن مهلت زمان پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری یا هتل در ابنیه‌های تاریخی خبر داد و گفت: مهلت زمان پرداخت عوارض این قبیل بناها؛ از سه به پنج سال و از پنج به هفت سال تغییر کرده است.

سیداحمد علوی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بناهای تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بناهای تاریخی است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اظهار کرد: ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند واجد ارزش بالا هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بناهای تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بناهای تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

در همین راستا پیش‌تر، حامد سلیمی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران به ایرنا گفته بود که در سطح شهر تهران بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ بنای ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که در فرآیندی، برای مرمت و احیا آنها اقدام خواهد شد.

وی گفته بود که بر اساس لایحه سیاستگذاری و اجرای صدور پروانه مرمت و احیا بناهای تاریخی که پایان سال گذشته به تصویب اعضای شورای شهر رسید مالکان ابنیه تاریخی از معافیت از همه عوارض مربوط به پروانه‌های ساختمانی، امکان توسعه بنا به میزان ۲۰ درصد از مساحت اعیان تا سقف ۲۰۰ مترمربع، اعطای کارکرد متناسب جهت احیا و عدم الزام به تامین پارکینگ برخوردار خواهند شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha