موقوفات نیازمند مدیریت علمی است+ فیلم

تهران - ایرنا- رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از وقف به عنوان یک نهاد سرمایه‌ای در افتصاد اسلامی یاد کرد که امروز وقف و موقوفات نیازمند مدیریت علمی است.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه به خبرنگار حوزه حج و اوقاف اظهار داشت: واقفین کشورمان در طول تاریخ وقف های خود را با نیت های خاصی ارائه می کردند اما در عصر حاضر باید با مدیریت علمی با هدف نگهداشت موقوفات و افزایش منافع موقوفات اجرای نیت داشته باشیم.

وی افزود: وقف به عنوان یک پیشران موثر که از بودجه نفت و غیره آزاد است، می تواند به نظام و دولت، کمک رسان خوبی در عرصه های مختلف برای تحقق اهداف بلند در حوزه اقتصاد باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه وقف می تواند در قطع وابستگی به کشورهای خارجی نیز نقش موثری ایفاد کند، ادامه داد: وقف می تواند عامل موثر شتاب دهنده برای تولیدات بومی و بومی سازی بر اساس دانش های انباشته در کشور عمل کند. در این میان شرکت های دانش بنیان در افزایش تولید و ارائه راهکارهای اقتصادی برای شکوفائی در تمامی عرصه ها نقش بسزایی دارند.

وی با اعلام حمایت از شرکت های دانش بنیان برای شکوفایی کشور در عرصه های مختلف گفت: در صورت حمایت با مدیریت علمی از شرکت های دانش بنیان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور ارزآوری نیز به ارمغان می آورد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی نیازمند شتاب علمی است، اظهار داشت: از واقفین می خواهم در نیات خود رشد، جهش و توسعه علمی کشور را نیز در نظر بگیرند.

خاموشی با بیان اینکه سازمان اوقاف بر مبنای سه گزاره اصلی حرکت می کند، گفت: حفظ اعیان موقوفات، تکمیل و آماده سازی اسناد تک برگ، رشد و ارتقاء مولد سازی به کمک دانش بنیان ها و اجرای علمی نیت از جمله مهمترین اولویت این سازمان است.

حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز پیش تر در خصوص نمایشگاه دستاوردهای این سازمان گفت: در نمایشگاه دستاوردها، ۳۹ شرکت دانش‌بنیان تحت حمایت این سازمان دستاوردها و خدمات خود را ارائه می‌دهند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت پنج روز از پنجم تا نهم اردیبهشت در هتل ارم تهران دایر خواهد بود. از همه مردم دعوت می‌شود در این نمایشگاه حضور یابند و اگر پیشنهاد و انتقادی هم دارند، بیان کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد: این نمایشگاه دستاوردهای وقف را نمایش می دهد و شرکت‌های دانش بنیان در غرفه‌ها آماده شرح خدمات هستند.

عادل ادامه داد: اختتامیه این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار می شود؛ از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرای دولت که موضوع فعالیت آنها به نمایشگاه اختصاص دارد و فعالان و کارآفرینان، دعوت به عمل آمده که در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی افزود: تولیدات این شرکت‌ها در بخش تجهیزات پزشکی، دامپروری، کشاورزی و تولید آبزیان و صنایع مخابراتی است و امکان عرضه در بازار و ارزآوری دارند و این شرکت ها در حال انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه هستند و می توانند بازار را مدیریت کنند.

وی گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن با پنج هزار دانشجو در مقاطع مختلف با ۱۸ دانشکده در نمایشگاه حضور دارد. سازمان چاپ و انتشارات و چاپخانه قرآن کریم اسوه در فضای خاصی در خدمتشان هستیم. ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در نمایشگاه نیز حضور خواهند داشت که فعالیت های وسیع در اعتاب مقدس داشته اند.

اوقاف جزو شفاف‌ترین و به‌روزترین سازمانهاست

عادل گفت: در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه تمام اطلاعات و عملیات اجرایی و فرایند مالی موقوفات، شفاف و دقیق درج و روزانه رصد می شود و کاملا نظام مند است و سال هاست سازمان اوقاف برنامه های خود را تحت این برنامه انجام می دهد و این سامانه در برنامه پنجم توسعه کشور جزو مصوباتی بوده که باید اوقاف این سامانه را راه اندازی می کرد.

وی گفت: از زمان راه اندازی این سامانه تمام عملیات‌های اجرایی و صدور سندهای اجرایی موقوفات برای مستاجرین و واریز درآمدها و عواید و هزینه‌کردها تحت این سامانه و با هماهنگی برخی بانک‌ها عملیات مالی پیوند شده و به صورت برخط (آنلاین) انجام می شود. در بعد نظارتی در سازمان اوقاف، اداره کل تحقیق که دارای شعب حقوقی و حسابرسی است بررسی تمام اسناد هزینه و تطبیق هزینه های انجام شده با موقوفات و وقف نامه ها و نیاتی که درج شده را انجام می دهند.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف این ادعا را دارد که از شفاف ترین و به‌روزترین سازمان ها است و فعالیت‌های مالی این سازمان در بستر برنامه‌های دقیق نرم افزاری انجام می‌شود و در مورد تمام موقوفات امکان ارائه گزارش برای مقامات مسئول و نهادهای نظارتی وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha