۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۰۶
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85456051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لوکاشنکو: آمریکا دچار اشتباه و باعث ایجاد اتحاد روسیه و چین شده است

تهران-ایرنا- «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس، امروز (چهارشنبه) اظهار داشت: ایالات متحده در ایجاد اتحاد بین دشمن اصلی خود چین و روسیه اشتباه کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهوری بلاروس تاکید کرد که جهان در حال حاضر تغییر کرده است اما نه در مسیری که آنها (غربی ها و در صدر آن آمریکا) رویای آن را در سر داشتند.

لوکاشنکو ادامه داد: «ایالات متحده با حمله سریع و بلافاصله به همه موارد نامطلوب، متوجه شد که با متحد کردن روسیه نافرمان و دشمن اصلی خود چین، اشتباه کرده است.»

به گفته وی، ایالات متحده به وسیله فشارهایی که خودش اعمال کرده است، این ۲ کشور را متحد کرد.

رئیس‌جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد که روسیه منابع طبیعی غنی و صنعت دفاعی قدرتمند و چین نیز سرمایه عظیم اقتصادی و انسانی دارد.

لازم به ذکر است که روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

از سوی دیگر، آمریکا و کشورهای غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه ای گسترش یافته است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می کند، بارها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزارهای کلیدی دیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته گفت که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha