چالش‌های نهضت ملی مسکن در کرمانشاه/ از ساخت اولین صنعت شهر تا عملکرد بانک‌ها

کرمانشاه _ایرنا_ در دومین جلسه شورای مسکن کرمانشاه در سال‌جاری طرح ساخت اولین صنعت شهر در اطراف شهرک های صنعتی مرکز استان به بحث گذاشته شد و همچنین عملکرد بانک ها در وام مسکن ملی مورد بررسی قرار گرفت که طبق آمار پست بانک در رتبه اول و بانک سپه در رتبه آخر عقد قرارداد وام ۳۵۰ میلیون تومانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عصر چهارشنبه شورای مسکن به ریاست استاندار کرمانشاه در محل استانداری برگزار شد، در ابتدای این جلسه مدیر کل راه و شهرسازی گفت: تفاهم نامه ای سال گذشته بین وزارت راه و شهرسازی و بخش صنعت ایجاد شد تا بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک های صنعتی احداث شود.

رامین الماسی افزود: طبق این طرح قرار است این مسکن ها به نیروهای شاغل در شهرک های صنعتی واگذار شود و تنها مجموعه صنعتی استان که برای تحقق این موضوع پیشقدم شد مجموعه جهان فولاد بود و حتی تا پای انعقاد تفاهم نامه نیز پیش رفتیم که متوقف شد و الان نیز یک تیم جدید برای اجرای این طرح درخواست داده است.

در این جلسه از شهر جدید مهاجران با ۲۰ هزار نفر جمعیت به عنوان نمونه موفق صنعت شهرها در کشور نام برده شد.

الماسی در ادامه گفت: هزینه زیر ساخت این شهرک ها باید توسط بخش صنعت تامین شود و دولت دراین زمینه نمی تواند کمکی کند ضمن اینکه در نزدیکی شهرک های صنعتی زاگرس و بیستون قرار است دهکده لجستیکی به عنوان یک پروژه بزرگ استان احداث شود و نباید با اراضی این دهکده تداخلی وجود داشته باشد.

وی در خصوص پروژه های سه طبقه حیاط دار نیز گفت: تکلیف این پروژه ها روشن است و در شهرستان ها نیز اراضی واگذار شده اند اما مردم برای ساخت و گرفتن پروانه اهتمام لازم را ندارند چرا که چالش هایی دارند و در این زمینه باید از استان هایی که نوآوری داشته اند و پیشرو هستند الگو بگیربم.

در ادامه جلسه شمس الله خدادادی مدیرکل بنیاد مسکن استان نیز در خصوص عملکرد این دستگاه در ساخت نهضت ملی مسکن گفت: سهمیه استان هفت هزار واحد است که از این تعداد چهار هزار و ۴۲۰ واحد برای اخذ قرارداد به بانک ها معرفی شده اند.

وی افزود: تا کنون ۶۳ درصد از افراد معرفی شده به بانک ها موفق به انعقاد قرارداد برای دریافت وام سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی شده اند که پست بانک با ۹۲ درصد بالاترین و بانک سپه با ۳۶ درصد کمترین درصد انعقاد قرارداد را دارند.

به گفته خدادادی شهرستان گیلانغرب با ۷۱ درصد بیشترین و هرسین با ۳۵ درصد کمترین رتبه انعقاد قرارداد این نوع تسهیلات را در استان دارند.

وی همچنین از تخصیص ۱۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان خبر داد و گفت: به ۲۴ هزار متقاضی پیامک ارسال شده و در شرایط یکسان طی قرعه کشی این زمین ها واگذار می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن در خصوص عملکرد مقاوم سازی نیز گفت: شاخص کشوری ۵۳ درصد است که به غیر از شهر کرمانشاه با ۵۰ درصد مابقی شهرهای استان رتبه ای بالاتر از میانگین کشوری دارند.

خدادادی رتبه استان در انعقاد قراردادهای بانکی برای دریافت وام نهضت ملی مسکن را ۱۲ کشوری اعلام کرد و گفت: متاسفانه مشکل بزرگ ضمانت نامه است که ۲ کارمند می خواهد، در حالی که طبق مصوبه هیات وزیران افراد می توانند برای دریافت این وام به صورت زنجیره ای ضامن هم شوند.

وی پروژه های بنیاد مسکن را در ۲ فاز بنیاد ساخت و برون ساخت اعلام کرد و گفت: چهار هزار و ۵۲۰ واحد مستقیم توسط بنیاد به صورت آپارتمانی ساخته می شود.

در ادامه جلسه محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در خصوص طرح ساخت صنعت شهر نیز گفت: این کار ایده خوبی اما ممکن است منازل ساخته شده در این شهرک ها مطلوبیت ایجاد نکند و باید در این زمینه کار کارشناسی با دقت انجام شود.

وی افزود: باید مساله آلودگی هوا و نیز آلاینده های پر سر و صدا در این شهرک ها مد نظر قرار گیرد.

صحرایی در خصوص عملکرد بانک ها نیز گفت: بانک ها در ابعاد مختلف امسال باید به کرمانشاه به صورت ویژه کمک کنند.

وی در خصوص ابتکار دیگر استان ها در تشویق مردم به ساخت مسکن ملی در زمین های واگذار شده نیز گفت: در این کار باید هم از ابتکارات سایر استان ها و نیز از ظرفیت های داخلی خودمان استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha