۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۳۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85456161
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بهاری‌ترین فصل صنعت ملایر با به ثمر نشستن ۲۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه

همدان- ایرنا- جهان شهر ملایر در سالی که پشت سر گذاشت، دستاوردهای بیشماری را در سایه حمایت‌ها و نگاه عادلانه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و تلاش بی‌وقفه دولتمران به خود دید که از جمله آنها باید به به ثمر نشستن ۲۸۰هزار میلیارد ریال پروژه در بخش تولید اشاره کرد.

به گزارش ایرنا؛ تحریم‌ها، تنگناها، موانع و مشکلات پیش‌روی صنعت هم نتوانست تنور گرم تولید را در دومین شهر بزرگ استان همدان سرد کند و ملایر با وجود اَبَر پروژه‌های صنعتی همچون واحدهای فرآوری فروسیلیس، صنعت فولاد، شرکت ذوب آهن، مرکز پرتودهی غرب کشور، شرکت‌های بافتینه و بافتسان، شرکت معادن سرمک، شرکت کیان کُرد و شرکت تولید دستکش‌های جراحی، روزهای پرفروغی را در بخش صنعت و معدن ثبت کرد.

اگرچه فراز و نشیب‌هایی که از سال‌های قبل در بسیاری موارد حیات را از بخش صنعت ملایر گرفته بود؛ اما همت دولت سیزدهم بر آن استوار شد تا طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل و زخم این بخش مهم اقتصادی بیشتر از این عمیق نشود و بر این اساس شکستن طلسم رکود از واحدهای تولیدی و صنعتی، سرمشقی بود که رئیس جمهور به مدیران داد تا واژه «تعطیل» از بخش اقتصادی خط بخورد و طی سال گذشته با وعده صادق دولت سیزدهم، حیات دوباره به بیش از ۳۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی در شهرستان ملایر بازگشت.

طبق گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر، سال گذشته ۶۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی در این شهرستان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که در تمام ادوار ملایر بی‌سابقه است.

در همین رابطه ۹۷ پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد ریال در حوزه اقتصادی افتتاح و ۱۷ پروژه با ۲۴۴ هزار میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد و هزاران هکتار زمین برای مسکن و فعالیت‌های اقتصادی در این شهرستان با مردم توافق شد و نهضت ملی مسکن امروز به عنوان یکی از اَبَرپروژه‌های ملایر در دست اجرا است.

بهاری‌ترین فصل صنعت ملایر با به ثمر نشستن ۲۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه

تکمیل ۲۵ پروژه صنعتی ملایر؛ نمود عینی جهش تولید

در کنار افتخارات و دستاوردهای مهمی که جهان شهر ملایر در حوزه صنعت و معدن طی سال گذشته کسب کرد، ۲۵ طرح و پروژه صنعتی نیز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون در این شهرستان با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی، به بهره‌برداری رسید تا چهره تولید در ملایر را متحول کند و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۴۸ نفر فراهم شد.

به گفته رئیس صنعت، معدن و تجارت ملایر؛ برخورداری شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی ملایر، نقش خاصی را در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید ایفا کرده است.

«وحید فارسی» در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعتی ملایر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فعال بودن ۲۱۹ واحد صنعتی در این شهرستان، اظهار کرد: طی فعالیت دولت سیزدهم طرح‌های شاخصی همچون کارخانه تولید دستکش لاتکس، سه طرح فروسیلیس آساآذرین، لوتوس آدلی و رهاورد زاگرس، طرح توسعه شرکت‌های کیان‌کُرد، معادن سرمک و شرکت بافتینه به بهره‌برداری رسید.

رئیس صمت ملایر: ۲۵ طرح و پروژه صنعتی نیز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون در این شهرستان با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی، به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: در این مدت ۲۵ طرح و پروژه صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به ثمر نشست که هفت طرح آن شاخص بود و با ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۴۸ نفر، در مقایسه با سال‌های گذشته در دولت‌های قبل، ۲۱ درصد اشتغال ایجاد شده در سال‌های گذشته را شامل می‌شود.

به گفته فارسی؛ در حال حاضر ۱۳ طرح شاخص در بخش صنعت این شهرستان با سرمایه‌گذاری ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در ملایر به شمار می‌رود و زمینه اشتغال سه هزار و ۱۶۰ نفر را فراهم خواهد کرد و با تکمیل شدن این تعداد طرح صنعتی ملایر، بالغ‌ بر ۶۰ درصد اشتغال فعلی در شهرستان ملایر که طی ۵۰ سال گذشته ایجاد شده، رقم خواهد خورد.

این طرح‌ها شامل واحد شمش منیزیم شرکت فروسیلیس غرب پارس، سه طرح فروسیلیس شامل فروآلیاژ کاوه، لوتوس آدلی و صدرا ذوب الوند، تولید پوشک شرکت بافتسان، شیشه خودرو، سه طرح تولید ورق کارتن‌سازی شامل آورند سلولز، خشکبار طلایی و شرکت لوح زرین، طرح توسعه شرکت معادن سرمک، شرکت فرآوری محصولات از زعفران( شرکت دانش‌بنیان) و طرح توسعه کیهان پایش(آندلوزیت) است که با اجرایی شدن این طرح‌های شاخص، سرآغازی دوباره در روند رشد و توسعه شهرستان ملایر رقم خواهد خورد.

بهاری‌ترین فصل صنعت ملایر با به ثمر نشستن ۲۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه

ملایر قطب فرآوری فروسیلیس کشور

اما فعالیت تنها شهرک تخصصی فرآوری فروسیلیس در ملایر به عنوان قطب فروسیلیس کشور، حکایت دیگری دارد و یک رکن توسعه این شهرستان به شمار می‌رود و می‌توان گفت توسعه متوازن معادن، ارزآوری، اشتغال، جلوگیری از خام‌فروشی ذخایر و فرآوری موادمعدنی، افق روشنی را فرا رویِ صنایع و معادن ملایر قرار داده که تحقق آن این شهرستان را به قطب فروسیلیس کشور تبدیل کرده و نویدبخش مسیری هموار برای پویایی بیشتر و امیدآفرینی در حوزه‌های تولید، ثروت و اشتغال‌آفرینی است.

شهرستان ملایر ۵۷ محدوده معدنی فعال و ۲ شهرک معدنی خصوصی شامل شهرک امام رضا(ع) و سیلیس‌کوبان ازندریان دارد که عمده آنها در حوزه فرآوری فروسیلیس فعالیت می‌کنند و معدن سُرمک در زمینه آهن و سرب نیز یک قطب مهم این بخش است.

این در حالیست که ملایر سهم عمده‌ای در تولید و استخراج مواد معدنی استان دارد و می‌توان گفت که وجود ذخایر سیلیس و معادن سیلیس، نمونه بارز این پیشتازی است که از حدود ۵۷ معدن فعال ۲۲ معدن مربوط به سیلیس است و بیش از ۷۰ درصد از معادن سیلیس استان همدان را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تُن سیلیس با درصد بالای خلوص ۹۹.۸ درصد از معادن این شهرستان استخراج می‌شود.

فعالیت ۶ واحد فرآوری سیلیس با ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تُن و در دست اجرا بودن چندین طرح توسعه، خود گویای قرار گرفتن ملایر بر بام نخست قطب فروسیلیس ایران است.

به واسطه همین ظرفیت بالا، سال ۱۳۸۹ با احداث نخستین شهرک صنعتی جوکار در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار، صنعت فرآوری سیلیس در این شهرستان پایه‌ریزی شد و امروز ملایر به عنوان قطب فروسیلیس کشور، در حال تکمیل این زنجیره ارزشمند است، فعالیت ۶ واحد فرآوری سیلیس با ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تُن و در دست اجرا بودن چندین طرح توسعه، خود گویای قرار گرفتن ملایر بر بام نخست قطب فروسیلیس ایران است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر در این باره خاطرنشان کرد: تا قبل از دولت سیزدهم ۲ واحد فرآوری فروسیلیس شرکت فروسیلیس غرب پارس و شرکت آذرخش در شهرک صنعتی امام رضا(ع) جوکار در این شهرستان فعال بود که در این دولت سه واحد دیگر شامل آساآذرین، لوتوس آدلی و رهاورد زاگرس افتتاح و تعدادشان به پنج واحد فعال رسید و سه واحد دیگر نیز در دست اجرا است و برای سه طرح فروآلیاژ کاوه، لوتوس آدلی و صدار ذوب الوند ۲۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شوند.

به گفته فارسی؛ ظرفیت تولید فروسیلیس قبل از دولت سیزدهم ۵۶ هزار تُن بود که با افتتاح سه واحد، به ۹۴ هزار تُن رسید و در این ۲ سال ۶۸ درصد افزایش تولید ثبت شد که با افتتاح سه واحد دیگر، ظرفیت تولید فروسیلیس به ۱۷۵ درصد افزایش خواهد رسید.

این نکته قابل ذکر است که واحدهای فرآوری فروسیلس شهرستان ملایر قادر به تامین نیاز صنعت فولادسازی، ریخته‌گری، بلورسازی، شیشه، ماشین‌سازی، کاشی و سرامیک، قطعات چدنی و سایر نیازهای صنایع است، ظرفیتی سرشار از ذخایر معدنی که چالش مهم این صنعت امروز انرژی برق است که نیاز ضروری و اساسی واحدهای فرآوری فروسیلیس است.

بهاری‌ترین فصل صنعت ملایر با به ثمر نشستن ۲۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه

گره کور صنعت فولاد در دولت سیزدهم باز شد

معجزه دیگر در بخش صنعت ملایر، گرم شدن تنور صنعت فولاد این شهرستان بود، زمانی‌که همه گمان می‌بردند عمر صنعت فولاد ملایر به پایان راه رسیده و گره کور این صنعت باز شدنی نیست، اما وعده صادق دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ناجی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تُن شمش فولاد و انواع میلگرد شد و در آستانه تولدی دوباره قرار گرفت.

در نهایت با پیگیری‌های مسئولان این شهرستان؛ برای همیشه مشکل صنعت فولاد حل و به قولی «استخوان از لای زخم این صنعت» بیرون کشیده شد و شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با برآورد هزینه‌ها و بدهی‌ها به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد تا برای همیشه قصه پُر غصه این واحد بزرگ صنعتی به پایان برسد.

به گزارش ایرنا؛ از ابتدای ایجاد طرح‌های صنعتی در این شهرستان تاکنون؛ ۲۱۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در حال حاضر در ملایر فعال است که ۶ هزار و ۱۵۰ نفر در این واحدها اشتغال دارند، این در حالیست که با راه‌اندازی ۲۵ طرح صنعتی در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم و ایجاد یک‌هزار و ۴۸ نفر اشتغال، ۲۱ درصد اشتغال بخش صنعت ملایر در این ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ایجاد شده است.

تاریخچه صنعت شهرستان ملایر دارای قدمتی در حدود ۵۰ سال است و با دارا بودن سهمی بیش از ۴۰ درصد از صادرات استان همدان، جایگاه ویژه‌ای در این بخش دارد، در حال حاضر پنج شهرک و نواحی خصوصی و دولتی در این شهرستان فعال است که با تلاش مدیران اجرایی، تا پایان دولت سیزدهم، روند توسعه زیرساخت‌های صنعتی دولتی این شهرستان رشدی ۶۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد که در تاریخ صنعت ملایر بی‌سابقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha