پرورش خلاقیت ها هدف اصلی جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی است

تبریز- ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه تجاری‌سازی ایده‌ها (ابتکارات جدید) و خلاقیت های دانش‌آموزان هدف اصلی جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی نیست، گفت: در این جشنواره بیشتر به دنبال پرورش خلاقیت ها و ایده‌های دانش‌آموزان هستیم.

به گزارش ایرنا، مسعود سعادتی روز پنجشنبه در نشست خبری برگزاری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی موسوم به رینوفست، اظهار کرد: در سال نخست برگزاری این جشنواره که در داخل نمایشگاه رینوتکس برگزار شد چندین طرح ارائه شده از سوی دانش‌آموزان ارزش تجاری سازی نیز داشت که مورد توجه بازدید کنندگان نیز قرار گرفت.
وی ادامه داد: از این نکته بسیار اطمینان دارم که در آینده اگر ایده‌ای قرار است تجاری‌سازی شود به طور قطع از ایده‌ها و نوآوری‌های همین دانش آموزان خواهد بود.
سعادتی برگزاری این جشنواره دانش آموزان را اتفاقی مبارک در حوزه فناوری و آموزش قلمداد کرد و گفت: در دنیا هر کشوری که تصمیم دارد برای آینده برنامه‌ای ترسیم کند به طور قطع به سراغ آموزش و پرورش می‌رود.
وی افزود: در آموزش و پرورش نیز باید روی فناوری سرمایه‌گذاری شود و دانش آموزان در کنار آموزش، تجربه‌های عملی در حوزه فناوری نیز کسب کنند.
سعادتی اضافه کرد: نگاه و هدف ما از برگزاری رینوفست نیز همین است و تربیت دانش آموزان خلاق نوآور و کارآفرین جز اهداف آموزش و پرورش است.
وی یکی از مسیرها و بسترهای تحقق این هدف را برگزاری رویدادهای علمی و فناوری خارج از کلاس درس، همچون جشنواره‌ها عنوان کرد.

بازدید هشت هزار دانش آموز از رینوفست یک
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به بازدید هشت هزار دانش آموز از نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این بازدیدها موجب ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود و تلاش داریم امسال تا ۵۰ هزار دانش آموز را به محل برگزاری این جشنواره بکشانیم.
سعادتی یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش استان در برگزاری این رویداد را بین المللی کردن آن عنوان کرد و گفت: باید تجربه‌هایمان در این حوزه را با کشورهای منطقه که با آنها اشتراکات فرهنگی و زبانی داریم به اشتراک بگذاریم و خودمان را در این حوزه ارزیابی کنیم.
وی افزود: ماموریت اصلی آموزش و پرورش انجام دیپلماسی علمی با کشورهای منطقه است و برگزاری این رویداد و جشنواره علمی بستری برای تحقق این هدف است.
فعال شدن پژوهش سراها پس از رینوفست یک
سعادتی به دستاوردهای برگزاری نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش‌آموزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تمام مناطق و نواحی آموزش و پرورش دارای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هستند که پس از برگزاری نخستین جشنواره، پژوهش‌سراهای غیر فعال دوباره فعال شده‌اند.
وی ادامه داد: با فعال شدن این پژوهش سراها به طور یقین دانش‌آموزان مستعد و خلاق نیز فعال‌تر شده و آثار و ایده‌های خود را عملی خواهند ساخت.
سعادتی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به شرکت در این جشنواره، برای همه دانش آموزان شرکت کننده گواهی شرکت در دوره صادر شده و جوایزی نیز به آنها پرداخت خواهیم کرد.
وی بیان کرد: شیوه نامه مدارس خلاق نیز که چندی پیش تنظیم شده با هدف پرورش دانش آموزان خلاق و نوآور است.


رینوفست، فضا برای رقابت و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان را خلق کرد
مدیرعامل سازمان ربع رشیدی نیز در این نشست خبری عنوان کرد : با برگزاری نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی، فضا برای رقابت در بین دانش آموزان و همچنین ایجاد انگیزه در بین آنها ایجاد شده است.
رضا کریملو ادامه داد: به دنبال تخصصی کردن این رویداد و همچنین بالا بردن کیفیت آن هستیم که امیدواریم نتایج این جشنواره در سال‌های بعدی ملموس‌تر باشد.
دومین دوره رینوفست اواخر مهر ماه برگزار می‌شود
کریملو با اشاره به زمان برگزاری دومین دوره جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی گفت پیش بینی ما این است که این جشنواره اواخر مهر ماه برگزار شود اما تا زمان برگزاری آن چند پیش رویداد و مسابقه نیز برگزار خواهیم کرد.
وی در مورد جوایز این جشنواره افزود: سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد ریال بین دانش آموزان به صورت جایزه نقدی توزیع شد و امسال برای ۱۲۰ مورد برگزیده بیش از دو برابر سال گذشته جایزه در نظر گرفتیم.
کریملو استقبال دانش آموزان از این جشنواره را زمینه‌ای برای برگزاری دومین دور آن اعلام کرد و گفت: سال گذشته هفت هزار علاقمند در این رویداد ثبت نام کرده بودند که هزار و ۵۰۰مورد را در جشنواره پذیرفتیم.
وی افزود دبیرخانه این جشنواره سه چهار ماه قبل تشکیل شده و بنا داریم علاوه بر دانش آموزان، برنامه‌هایی نیز برای مربیان معلمان و آموزشگاه‌ها برگزار کنیم.
کریملو به اهداف برگزاری این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ نوآوری و فناوری، شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان و ایجاد بستری برای ارائه ایده‌ها از جمله اهداف این جشنواره است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha