۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد + فیلم

مهاباد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب‌ حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شده است.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز جمعه در بازدید خبرنگاران از تالاب سولدوز نقده اظهار کرد: این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالابها بوده است.


وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای طالقان ، قوپی باباعلی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب ها هستیم، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالابها در زمره زنده ترین اکوسیستم های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان ، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی سه تالاب شورگل حسنلو ، سولدوز و کانی‌برازان تامین و رهاسازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با رهاسازی حقابه برای تالاب های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه هم اکنون این تالاب‌ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخورد هستند، به عنوان نمونه بسیار موفقی در سطح کشور به شمار می آیند.

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان غربی در قالب تور رسانه‌ای از تالاب های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده اس

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha