۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85457265
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«ما با آنها هستیم»؛ روایت گاردین از حمایت فلسطینی‌های اردوگاه‌های لبنان از حماس

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: حمایت از حماس میان فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌های لبنان افزایش یافته و نسل جوان فلسطین اکنون رویای بازگشت به کشور مستقل خود را در سر می‌پرورانند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، گاردین افزود: مثلث قرمز رنگ وارونه (نماد پرچم فلسطین) همه جا دیده می شود و با شابلون بر روی دیوارها، کرکره مغازه ها پاشیده شده است و بازدیدکنندگان را در مسیر کوچه‌های تنگ و باریکی که اردوگاه پناهندگان برج البراجنه را در بیروت مجزا می کند، هدایت می‌کند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، وجود نشان واره هایی از پرچم فلسطین، تصاویر حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در دیوارهای این اردوگاه ۲۷۰ کیلومتری تغییر در دیدگاه ساکنان آن به نفع مبارزات مسلحانه را نشان می‌دهد.

نیهان ایمن ابراهیم هنرمند ۲۵ ساله فلسطینی که نقاشی هایش دیوارهای این اردوگاه را مزین کرده است گفت احساس افتخار می کنیم و از دلیل (این حمله) بیشتر آگاه هستیم. در یکی از نقاشی ها چتربازان به تصویر کشیده شده که یادآور فرود آمدن نیروهای مقاومت در حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) علیه مواضع رژیم اسرائیل است. در این نقاشی های دیواری تصویر ابوعبیده سخنگوی حماس که صورتش با چفیه پوشانده شده مشاهده می شود.

این هنرمند گفت: «به رغم همه آنچه که در غزه رخ داده و همه قربانیان»،«ما با آنها هستیم».

گاردین نوشت: صدها هزار فلسطینی چندین دهه است که در اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان زندگی می کنند بی آن که تابعیتی داشته باشند. آنها در جوامع میزبان خود منزوی شده اند و امیدی به آینده ندارند.

تا همین چند وقت پیش دیوارهای ساختمان فرسوده این اردوگاه حاوی نقاشی های دیواری و دیوارنویسی های رنگ و رو رفته ای بود که نشان از یک دلیل از یاد رفته و کهنه شده داشت اما اقدام حماس علیه رژیم اسرائیل و جنگ غزه آرزوهای فلسطینی ها برای تشکیل کشور مستقل خود را زنده کرد و رویای بازگشت به وطن را که فقط در خاطرات دور نسل قدیمی تر بود، بازگرداند.

جنگ غزه روال عادی زندگی را در این اردوگاه تغییر داده است، کودکان پسر مسلح به مسلسل های پلاستیکی بازی جنگی می کنند، در خیابان های شلوغ می دونند و پشت دیوارهایی که با مثلث قرمز رنگ آمیزی شده سنگر می گیرند. بزرگسالان نیز در کافه ها پوشش جنگ غزه را دنبال می کنند.

«ما با آنها هستیم»؛ روایت گاردین از حمایت فلسطینی‌های اردوگاه‌های لبنان با حماس

گاردین در ادامه گزارش خود با اشاره به افزایش تنش در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان و تبادل آتش روزانه نیروهای صهیونستی با نیروهای حزب الله آورده است: کشورهای غربی حماس را سازمان تروریستی معرفی کرده اند اما فلسطینی ها آنها را نیروهای مقاومت می خواهند. حمله هفتم اکتبر اقدام تروریستی قلمداد نمی شود بلکه الهام بخش است و نمادهایی همچون مثلث قرمز، چتربازان نیروهای مقاومت و تصاویر ابوعبیده سخنگوی حماس با چفیه بر روی سنجاق‌ها، تی ‌شرت‌ها و لیوان ‌های قهوه نقش بسته و جذب فرهنگ عامه شده‌اند و جذابیت آن‌ها فراتر از جوامع فلسطینی است.

گاردین به نقل از یک مقام محلی حماس نوشت در شهر صیدا در جنوب لبنان «صدها» جوان در ماه های اخیر با او تماس گرفته اند و خواستار ملحق شدن به مقاومت مسلحانه هستند.

«ما با آنها هستیم»؛ روایت گاردین از حمایت فلسطینی‌های اردوگاه‌های لبنان با حماس

این مقام حماس گفت آنها از ما می خواهند به آنها سلاح بدهیم تا از جنوب لبنان به میدان جنگ ملحق شوند.

گاردین نوشت: صیدا در جنوب لبنان محل اردوگاه عین الحلوه است. بزرگترین اردوگاه پناهندگان در لبنان که حدود ۱۲۰ هزار آواره فلسطینی در زمینی به مساحت کمتر از نصف یک کیلومتر مربع در آن زندگی می کنند.

یکی از مبارزان حماس که خواست نامش فاش نشود درباره این اردوگاه گفت، زمانی که جنگ غزه شروع شد، «بسیج عمومی» در اردوگاه شکل گرفت و مردان جوان برای پیوستن به نیروهای مقاومت حماس صف کشیدند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha